Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 04 Sep 2016, 23:36

Zoals jullie hadden kunnen lezen in onze vorige posts onder techniek hebben mijn vrouw en ik gekozen voor een Saga 20 met een Yanmar YSB 8 pk motor. Nee...we gaan er niet mee water skieen, maar lekker over de grachten pruttelen en varen over de plassen hard hoeft het niet te gaan.

Nu ga ik de boot terug varen naar onze thuishaven maar voordat ik dat doe wil ik eerst de motor een kleine servicebeurt geven voordat ik vertrek. Dingen die ik op de planning heb staan zijn; Alle huidige diesel eruit halen en de brandstoftank leeg pompen en schone diesel tanken. Verder het brandstof filter vervangen voor het geval deze wellicht wat is dichtgeslipt. Hierna wil ik de motorolie eruit laten lopen (netjes in een opvangbak) en schone minerale olie terug plaatsen. Als laatste ga ik dan nog de impeller vervangen (de pakking neemik gelijk mee) en dan ben ik in ieder geval klaar voor een uurtje of 6 varen. Ik zou in theorie de injector proberen te reinigen, maar ik vermoed dat als ik zo lang vaar met schone (V-Power) diesel dat hij zomaar uit zichzelf wel schoon kan worden. Ik hoor graag jullie mening over dit plan.

Eenmaal aangekomen bij onze jachthaven heb ik nog een paar punten op de agenda staan, waaronder motorsteunen. Deze zagen er namelijk niet al te best uit, einddemper van de natte uilaat wil ik ook nog aanpakken... en nog wat puntjes.....

En nu wel het toch over vervangen hebben.... Wie oh wie kan mij helpen aan het monteurs handbank van dan Yanmar YSB 8 pk (nederlands of Engels ) en welke onderdelen dealers (driekhoek Zaandam, Utrecht, Den Haag) zijn er die me ook wellicht wat tips kunnen geven over de YSB?
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 05 Sep 2016, 15:47

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor eagle » 05 Sep 2016, 17:12

Over oliefilter YSB..

De YSE/B/M heeft geen verwisselbaar oliefilter.

Inplaats daarvan is er een zg lamellenfilter; Dat is een pakketje ronde plaatjes die om en om verdraaibaar zijn, intern in de motor. Het verdraaien is nodig om de verzamelde sludge naar de verzamelruimte te verplaatsen. Die moet op zn beurt een keer per jaar worden gereinigd.

Het filter wordt bediend met een soort vast aangebrachte sleutel aan de voorzijde van de motor; Die moet iedere vaardag zo,n 2 a 3 slagen worden gedraaid.

Eenmaal per jaar moet het filter worden uitgebouwd (driehoekig dekseltje met drie boutjes, waar de sleutel uitsteekt) en worden uitgespoeld in bijv benzine..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 05 Sep 2016, 19:20

Waarom gooi je de diesel eruit?
Loopt de motor niet goed?
Voor een uurtje of 6 varen lijkt mij even oliepeil controleren meer dan voldoende...
De olie verversen doe je dan bij thuiskomst, is de olie ook lekker warm en stroomt ook gemakkelijker indien toch noodzakelijk...


De boot heeft de afgelopen jaren relatief weinig draaiuren gemaakt. Wat ik vervelend zou vinden is dat er wellicht wat bezinksel e.d. straks in de motor zouden komen en/of dat het brandstof filter ernstig verstopt raakt halverwege mijn vaart naar huis. Mijn ervaring met benzine is ook dat schone brandstof veel kleine problemen wilt doen verhelpen. Zoals bijvoorbeeld water in je tank e.d.
Niet dat ik het idee heb dat er zulke problemen zijn, maar voor die paar tientjes ben ik liever zeker van mijn zaak.

Wat betreft olie is wat Eagle ook aangeeft het sleutelje wel een punt... Ik denk dat ik hier voor de "easy way out" ga en gewoon ga varen met voldoende reserve olie mee en dan draai ik aller eruit als ik aankom in de jachthaven. Dan kan ik daar gelijk het filter ook schoonmaken en weet ik waar ik aan toe ben.

Toen we de boot kochten hebben we de motor even gehoord en laten lopen en hij loopt heerlijk in bepaalde toeren delen en op bepaalde toeren delen schudde de boot/motor heel erg. Nu zou dit te maken kunnen hebben met de slechte kwaliteit van de motorsteunen, maar ook met de nodige afstellingen en onderhoud die moet plaatsvinden. Nu schijnt dat niet ongewoon te zijn bij de YSB maar ik wil graag verkomen voordat ik moet gaan genezen.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor eagle » 05 Sep 2016, 19:54

Heeft je Saga 20 een Morse control of de originele Twee-handle bediening? (lange voor vooruit/ achteruit, en korte voor Toeren/stop)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 05 Sep 2016, 21:23

Het is volgens mij de orginele 2 hendel. De rechter van de 2 is voor het schakelen tussen voorruit en achteruit en de linker is voor gas geven.

Ben wel benieuwd Eagle, hoezo de vraag?
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor eagle » 05 Sep 2016, 22:08

Heb je daar praktische ervaring mee?

gr. Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 05 Sep 2016, 22:13

Nope geen ervaring mee. Als ik eerlijk ben vind ik de gashendel/schakelhendel ook niet het mooiste onderdeel van een Saga. Dus die stond al op de nominatie om vervangen te worden deze winter.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor eagle » 05 Sep 2016, 22:58

Vervangen kan niet; De keerkoppeling vraagt veel te veel kracht voor een morse.(daarom is die schakelkabel ook zo zwaar uitgevoerd..)

Varen met tweehandle bediening gaat anders dan met Morse.

Een cilinder motoren hebben zware vliegwielen. Dat zorgt voor traag reageren op het gas.Bij het manouvreren is dat lastig, omdat men lang tevoren om toeren moet vragen, voordat die er dan komen.
Vooral bij remmen is dat bezwaarlijk; voor je het weet ben je te laat!

Maarrr: Daar is wat op gevonden: De keerkoppeling is zeer zwaar uitgevoerd; Bijna groter dan de motor zelf.
Met dit soort koppelingen mag men manouvreren, dwz schakelen bij hogere toeren, en Slippend koppelen door de handle niet helemaal door te drukken. Vergelijk het met de koppeling in je auto..
In de vaart natuurlijk wel geheel koppelen (doordrukken totaan de arreteer-klik).

Bij het naderen van een manouvreerplaats (haven, aanlegplaats, geslotenbrug enz..) stel je een toerental in, dat voldoende is voor de te verwachten manouvreer-akties. Daarna raak je de gashandle niet meer aan, en doe je alles alleen met de koppeling: Snelheid regelen en remmen, totdat je er bent.

Een hand aan het stuurwiel, de andere aan de koppeling.

Is even wennen, maar dan wil je niet meer anders....

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Sep 2016, 00:08

eagle schreef:Daarna raak je de gashandle niet meer aan, en doe je alles alleen met de koppeling: Snelheid regelen en remmen, totdat je er bent.
Een hand aan het stuurwiel, de andere aan de koppeling.
Is even wennen, maar dan wil je niet meer anders....
Gr, Eagle


Daar is geen woord aan gelogen.
Inderdaad,als je dat éénmaal gewend bent,en je stapt over op een éénhendel morse bediening op een andere boot?
Dan krijg je heimwee van een éénhandle systeem.
Ideaal.

In mijn Doerak 680S staat een soortgelijke motor,een YSE12G, met een 2 handle systeem.
Waar je ook komt,maakt in wezen niet uit, je kunt op een klein beetje slip heerlijk manouvreren.
Gashandle net boven stationair,en je kunt met de schakelhandle bijna alles.
Vooruit,achteruit,het gaat allemaal lekker vlot.
Lange handle is voor of achteruit en gas is de korte handle.

Ik heb nu een Doerak 850 AK,maar ik mis mijn 2 handle systeem.
Als je daarmee in een box moet,die haaks op de vaarweg ligt,en waar je amper een bootlengte aan breedte hebt in de vaarweg hebt,dan is het lastig met een 1handle systeem.
Dat k*tding gaat van het gas af,en iedere keer als je vooruit of achteruit wilt, geef je ongemerkt teveel gas.
En wat ik ook hinderlijk vind van zo'n systeem,dat de keerkoppeling rammelt als de ziekte bij stationair,vooral in zijn vooruit.in zijn achteruit valt dat mee.
En de Hurth moet regelmatig even in zijn gang gezet worden wegens smering.

Daar heb ik met de Yanmar ook nooit last van gehad.
Die had altijd ( 12 jaar bij mij) een heel klein beetje slip.
Of dat normaal is weet ik niet,maar ik heb er nooit hinder van ondervonden.

Als het kan, bouw ik mijn huidige met plezier weer om naar een 2handle systeem met dito keerkoppeling.
Ik weet alleen niet of dat mogelijk is.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten