Zoals jullie hadden kunnen lezen in onze vorige posts onder techniek hebben mijn vrouw en ik gekozen voor een Saga 20 met een Yanmar YSB 8 pk motor. Nee...we gaan er niet mee water skieen, maar lekker over de grachten pruttelen en varen over de plassen hard hoeft het niet te gaan.
Nu ga ik de boot terug varen naar onze thuishaven maar voordat ik dat doe wil ik eerst de motor een kleine servicebeurt geven voordat ik vertrek. Dingen die ik op de planning heb staan zijn; Alle huidige diesel eruit halen en de brandstoftank leeg pompen en schone diesel tanken. Verder het brandstof filter vervangen voor het geval deze wellicht wat is dichtgeslipt. Hierna wil ik de motorolie eruit laten lopen (netjes in een opvangbak) en schone minerale olie terug plaatsen. Als laatste ga ik dan nog de impeller vervangen (de pakking neemik gelijk mee) en dan ben ik in ieder geval klaar voor een uurtje of 6 varen. Ik zou in theorie de injector proberen te reinigen, maar ik vermoed dat als ik zo lang vaar met schone (V-Power) diesel dat hij zomaar uit zichzelf wel schoon kan worden. Ik hoor graag jullie mening over dit plan.
Eenmaal aangekomen bij onze jachthaven heb ik nog een paar punten op de agenda staan, waaronder motorsteunen. Deze zagen er namelijk niet al te best uit, einddemper van de natte uilaat wil ik ook nog aanpakken... en nog wat puntjes.....
En nu wel het toch over vervangen hebben.... Wie oh wie kan mij helpen aan het monteurs handbank van dan Yanmar YSB 8 pk (nederlands of Engels ) en welke onderdelen dealers (driekhoek Zaandam, Utrecht, Den Haag) zijn er die me ook wellicht wat tips kunnen geven over de YSB?