Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor BBart » 02 Sep 2016, 14:48

Hallo allen,

Wanneer ik de uitgangsspanning van mijn dynamo bij een draaiende motor meet kom ik op 11,8 V. Mijn conclusie is dat de dynamo waarschijnlijk stuk is. Delen jullie deze conclusie? Ik meen overigens dat ik dezelfde spanning meet bij een niet draaiende motor maar alleen met omgedraaid contact.. kan dat kloppen? (om dit zeker te weten zou ik nogmaals naar de boot moeten en meten) De spanning op de accu is 12,5V.

En dan mijn eigenlijke vraag: Mijn huidige dynamo is een Lucas 15ACR met 28A laadstroom. Kan ik deze zonder problemen vervangen door een Lucas 17ACR met 36A? En moet ik dan nog ergens op letten?

Ik hoor graag jullie mening!

Bij voorbaat dank en groeten,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor peter jansen » 02 Sep 2016, 17:00

Volgens mij mag dat geen probleem opleveren. Maar heb je al gekeken of je dynamo laad lampje nog heel is? Misschien is het zoiets simpels.....
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor BBart » 02 Sep 2016, 17:32

Dank voor je reactie!

Even voor de volledigheid: mijn dynamo is direct aangesloten op een Victron ArgoFET 1003. Daarom kan het dus (mijns inziens) ook dat de spanning die ik meet op de accu's ( 12,5v) hoger is dan de spanning die ik meet op de dynamo (11,8v). Ik snap alleen nog niet goed waarom ik uberhaupt een spanning zou meten over de dynamo wanneer de motor niet loopt maar het contact wel aan staat...

Groet,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor Onze tobbe » 02 Sep 2016, 21:53

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor Klaver vier » 02 Sep 2016, 22:11

Hij sluit de dynamo niet aan op een omvormer maar op een laadstroom verdeler,dat is iets anders
Gr René
Klaver vier
 

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor Onze tobbe » 02 Sep 2016, 22:15

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor aquanaut » 02 Sep 2016, 22:21

Niet elke Victron is een omvormer :mrgreen:
@bbart, heb je het exc contact op de Argofet aangesloten?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor BBart » 06 Sep 2016, 21:13

Excuus voor mijn vertraagde reactie, ik was het weekend weg.

Maar ik heb inderdaad het exc contact van de Argofet aangesloten op mijn contactslot. Ik vermoed dat hij daarom al een spanning aangeeft zodra ik het contact een slag draai (voordat de motor start)?

Groeten,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor aquanaut » 06 Sep 2016, 21:54

Klopt, daar is de EXC aansluiting precies voor.
Je zet hiermee de batterijspanning via een weerstand en diode op de ingang van de Argofet.

Meestal de modernere typen dynamo's hebben deze spanning op de B+ nodig om te beginnen met laden.
Zelf denk ik dat die Lucas dat niet bodig heeft maar dat terzijde.
Je krijgt dus spanning op je exc aansluiting, dan moet het dashboardlampje ook heel zijn....indien die er natuurlijk tussenzit.
Meet je bij aangeschakeld contact ook spanning op de D+?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor BBart » 22 Sep 2016, 12:39

Ik heb gister op de boot kunnen meten:

Bij aangeschakeld contact heb ik inderdaad ook spanning op de D+. Misschien is het toch slim als ik even precies uitleg hoe ik eea heb aangesloten, misschien heb ik hier iets verkeerd gedaan:

Ik heb een Lucas dynamo, een startaccu en een boegschroefaccu, met daartussenin de Victron ArgoFET laadstroomverdeler. Het geheel zit als volgt aangesloten:

- Twee dikke rode kabels vanaf de plus van de startaccu, 1 naar de startmotor, 1 naar de laadstroomverdeler
- Twee dikke zwarte vanaf de min van de startaccu, 1 naar de gemeenschappelijke min, 1 naar het motorblok

- Twee dikke rode kabels vanaf de plus van de boegschroefaccu, 1 naar de boegschroef, 1 naar de laadstroomverdeler
- Twee dikke zwarte kabels vanaf de min van de boegschroefacccu, 1 naar de boegschroef, 1 naar de gemeenschappelijke min

- 1 dunnere rode (zo dik mogelijk) vanaf de B+ van de dynamo naar de input van de laadstroomverdeler
- 1 dunne zwarte vanaf de 'ground' op de laadstroomverdeler naar de gemeenschappelijke min
- 1 vanaf de D+ naar een controlelampje (ik weet niet precies hoe dit verder aangesloten zit)

- 1 vanaf het contactslot naar de exc aansluting op de laadstroomverdeler

Na meten weten we nu dus het volgende:
Bij niet ingeschakeld contactslot:
-> spanning van zo'n 12,8V over de accu, verder geen spanning

Bij ingeschakeld contactslot zonder lopende motor:
-> Spanning van 12,5 over de accu en zo'n 11,8V over de dynamo, en ook 11,8V op de D+ aansluiting

Bij lopende motor verandert er niets tov niet lopende motor met ingeschakeld contact.

Hebben jullie een idee? Of is inderdaad de enige mogelijkheid dat de dynamo stuk is? Of kan het nog zijn dat er vanaf de dynamo ook een min aangesloten moet worden?

Ik hoor graag jullie ideeen!

Groet,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten