@Moderator, ik hoop dat ik hier in het juiste sub forum post, anders verneem ik graag waar hij dan wel had gemoeten.
Wij hebben diverse Saga 20 boten op het oog, de een met wat meer werk dan de ander de een met een benzine motor en de ander met een diesel. Onze eerste bezichtiging was een Saga 20 op benzine met een Volvo Penta MP10A. Motor zou lopen maar onder de motor had zich een gezellige plas benzine en olie verzameld. Genoeg reden om te zeggen, hier blijven we vanaf. Maar bij navraag bij een jachthaven in Amsterdam omgeving die veel van deze boten verhuurt kregen wij te horen dat de benzine Saga's een echt drama zijn. Natuurlijk begrijpen wij ook wel dat als je alleen diesel verkoopt je de concurrenten zwart gaat maken, maar toch... twijfel heeft toegeslagen.
Vandaag dan gekeken bij een werf in Amsterdam omgeving en die heeft een diesel staan met een Volvo Penta MB2 maar deze motor is ooit in de boot gebouwd op het fundament van een MB10A maar er is geen nieuwe kabelboom gemaakt... allemaal heel erg houtje toutje (geen echte motor steunen, maar samengeraapt om het passend te krijgen geen motor kap e.d.) Nu had hij ook een benzine staan, maar ja... weer de volvo penta mb10a erin... en volgens hem was benzine weer fijner dan diesel, lekker rustig varen minder herrie en zijn de MB10A prima te onderhouden.
Nu zijn wij dus even de weg kwijt. Beide heren proberen natuurlijk hun waar te verkopen en wij van WC eend adviseren natuurlijk WC eend... en de waarheid? Die kom ik bij jullie vragen.
Dus een Saga 20 (model 1 of 2 maakt even niet uit) kiezen jullie voor een benzine uitvoering of een diesel uitvoering? en zo ja... waarom wel... en waarom niet? Wij weten het niet meer!!