PC TV Stick

communicatie en navigatie apparatuur

PC TV Stick

Berichtdoor Sparks » 21 Aug 2016, 16:46

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met een PC TV Stick icm met Open CPN of andere navigatiesoftware?

Mvg
Al
Sparks
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Okt 2014, 09:01
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: PC TV Stick

Berichtdoor henkvd » 21 Aug 2016, 17:16

Met het volgende zoek argument kom je denk ik op de juiste weg : sdr ais
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: PC TV Stick

Berichtdoor Sparks » 21 Aug 2016, 19:23

henkvd schreef:Met het volgende zoek argument kom je denk ik op de juiste weg : sdr ais


Hallo,

Ik bedoel eigenlijk een stick die je aansluit op de HDMI van je TV waardoor je de TV als PC kunt gebruiken.
Heb nu open cpn op een laptop staan maar wil eigenlijk een permanente oplossing maken icm de TV, die dan ook als monitor dienst doet.

Mvg
Al
Sparks
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Okt 2014, 09:01
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: PC TV Stick

Berichtdoor henkvd » 21 Aug 2016, 20:00

Oh , de kreet Opencpn zag ik als hoe krijg ik AIS met de stick in OpenCPN.
Met de als het goed is bijgeleverde software zou je 1,2 en 3 moeten kunnen ontvangen, dit zou je op de laptop kunnen late draaien, die je dan op de TV aansluit, via HDMI middels een converter of als de TV dat heeft via VGA en een audiokabeltje tussen laptop en TV.
Een meer permanente oplossing is 2e hands Digitenne ontvanger op bv Marktplaats kopen, 1,2,en zijn vrij te ontvangen.
Een mini PC oplossing met een stick, weet niet of dat nu zo'n geweldige oplsssing is als het ook een stuk eenvoudiger kan met een Digitenne ontvanger.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: PC TV Stick

Berichtdoor ErikH » 25 Aug 2016, 23:53

Afgelopen voorjaar ingebouwd en afgelopen vakantie ermee gevaren; Een tv met ingebouwde digitenne, voor de navigatie een Raspberry PI + RTLSDR stick (AIS ontvangst) + Openplotter + OpenCPN + normale muis. Het spulletje werkt vlekkeloos, alleen jammer dat de RWS kaartset alleen de hoofdvaarwegen omvat en geen dieptes laat zien. http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=5&t=2656 Hiervoor al een laptop en een tablet als navigatie geprobeerd, maar dit is de fijnste oplossing, zeker omdat in ons geval de tv al naast de stuurstand stond.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: PC TV Stick

Berichtdoor Sparks » 26 Aug 2016, 07:17

Hallo Erik,

Dit is precies het probleem wat ik dus nu ook heb. Laptop met allerlei kabels terwijl er toch al een TV staat met 'n behoorlijke afmeting scherm.
Ik heb al een bleutooth GPS ontvanger en daarnaast een AIS receiver die op USB aansluit.

Ipv jouw Raspberry wil ik nu die PC Stick gaan gebruiken.

Een van de sticks die mij opviel was: http://www.intel.com/content/www/us/en/ ... stick.html

Mvg
Al
Sparks
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Okt 2014, 09:01
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: PC TV Stick

Berichtdoor ErikH » 26 Aug 2016, 23:49

Ik kan je er weinig zinnigs over zeggen, het ziet er wel fraai uit. Een USB hub ga je wel nodig hebben. En ik hoop dat de Windows die er standaard op staat ook overweg kan met alle USB apparatuur die eraan komt te hangen en dat het geen uitgeklede Windows versie is. Fijne aan de Openplotter Linuxdistributie is dat alle functies die je wil er al ingebakken zitten. Zo laat ik Openplotter opstarten met OpenCPN meteen fullscreen, na aanzetten of tijdens de reis is er geen enkele handeling of muisklik nodig. De 51cm tv is een groot pluspunt t.o.v. een 17" laptopje, ook qua schuine afleesbaarheid of bij invallend zonlicht.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: PC TV Stick

Berichtdoor Sparks » 28 Aug 2016, 16:14

Hallo Erik,

Ik heb wat verder gekeken naar de RPI3 oplossing van jou.
Denk dat dit uiteindelijk misschien wel een betere oplossing is dan
de PC stick.

Wat voor OS draai je en wat voor aanvullende software heb ik nog?
Begrijp dat er ook een script nodig voor automatisch opstarten?

Draai de RPI op 12V boordnet of via een omvormer?

Mvg
Al
Sparks
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Okt 2014, 09:01
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: PC TV Stick

Berichtdoor ErikH » 28 Aug 2016, 20:38

Zet OpenPlotter volgens de handleiding op een SD kaartje en je bent al klaar, wel even nauwkeurig het stappenplan volgen. Als je Openplotter draait moet je nog wel wat aan de partities op je SD kaartje doen om alle ruimte te kunnen gebruiken. Neem wel een 16Gb of 32Gb kaartje, het kaartmateriaal neemt enkele Gb's in beslag. Alle instellingen die je wilt maken kun je binnen Openplotter aan- of uitvinken, wijst de weg eigenlijk vanzelf, anders is het te vinden op het grote Internet of vraag je het hier maar. Zorg wel dat je een RPI3 aanschaft. ENC kaartmateriaal is te vinden op de RWS site. Voor delen die niet gedekt zijn door RWS kun je .kap kaarten downloaden http://map.openseamap.org/?layers=B0TFT ... n=12.83342 RPI draait bij ons op een gewoon 5V adaptertje via de omvormer. Als het allemaal draait is zelfs een toetsenbord overbodig, een simpele muis is voldoende.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten