Een turbo kun je over het algemeen niet aan en uit zetten.
Als een motor geen vermogen hoeft te leveren zal de turbo best iets meedraaien, druk verhoging levert hij echter niet.
Afhankelijk van de setup zal de turbo bij meer gevraagd vermogen opspoelen en druk leveren.
En dan gaat de motor nog meer vermogen leveren
Een turbo die dat te weinig doet gaat vastzitten.
Hoe groter de turbo des te makkelijker hij druk verhoogd en meer vermogen uit de motor perst.
Alleen, hoe groter de turbo hoe groter het doorgevoerde vermogen moet zijn om hem op te spoelen.
Ook de snelheid van opspoelen wordt minder bij een grotere turbo.
Hierdoor kan de afgifte van vermogen achterblijven op de vraag.
Dat heet een turbogat of turbo lag.
Een turbo is dus altijd een compromis.
Sommige fabrikanten monteren een grote turbo en vullen het gat aan de onderzijde op met een mechanische compressor.
Andere motorfabrikanten passen een zo genaamde variabele geometrie turbo toe, bij dit soort turbo's kan de "grootte" worden gevarieerd.
Hierdoor spoelt de turbo op bij een lager vermogen, daarna worden de vanen in de turbo versteld waardoor hij meer druk kan leveren.
Met geluid, een grote trage turbo op een Deutz 545:
https://www.youtube.com/watch?v=gfbKwt6fNt0Mooi is te horen dat de turbo zelfs doordraait als de motor zo goed als stilstaat, dit tijdens het omkeren.
Voor diegene die hier niet mee bekend zijn..
Je hoort een motor draaien in de vooruit, de motor wordt gestopt, de nokkenas versteld en vervolgens weer gestart in de andere draairichting.
De sis die je hooris is van de startlucht waarmee gestart wordt.
Uiteraard draait de turbo altijd in dezelfde richting dus deze blijft tijdens het "omkeren" gewoon doordraaien.
Hieronder een (relatief) kleine turbo, ht is eigenlijk nog wel een best forse jongen, kon alleen ff zo snel niets vinden met duidelijk geluid.
Hoor hoe snel de turbo op en terug toert.
Ook is het meedraaien bij stationair te zien.
https://youtu.be/HjApe2C8_h4?t=1m51sTot slot een filmpje (met de koptelefoon) waarin je kan horen en zien dat het vermogen is wat de turbo laat opspoelen en niet het toerental.
De QSK in het filmpje wordt bijna direct op zijn high idle gebracht 2100rpm je hoort de turbo heel zachtjes meelopen.
Pas als de rem erop gaat moet de motor vermogen leveren, en begint het fluiten.
https://www.youtube.com/watch?v=eQUJUK1gumoAquanaut