Ader dikte kabel instrumenten

communicatie en navigatie apparatuur

Ader dikte kabel instrumenten

Berichtdoor Amersfow » 08 Aug 2016, 11:46

Ik wil op de 2e stuurstand slave instrumenten maken; de zoemer, toerenteller, oliedruk meter. Zal meter of 10 zijn. Hoe dik moeten de draadaders zijn? Wil graag redelijk betrouwbare weergave en weet niet of aderdikte daar belangrijk is; het zijn mini stroompjes neem ik aan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ader dikte kabel instrumenten

Berichtdoor aquanaut » 08 Aug 2016, 12:42

Omwille van de mechanische sterkte wordt het toepassen van bedrading dunner als 1,5mm2 afgeraden in mobiele installaties.

Neem minimaal deze kabeldikte.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ader dikte kabel instrumenten

Berichtdoor Amersfow » 08 Aug 2016, 13:22

Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ader dikte kabel instrumenten

Berichtdoor aquanaut » 08 Aug 2016, 15:03



Ja,...en Nee,
De diameter is prima, ik zou alleen geen losse aders gebruiken over een lengte van 10 meter, hiervoor zijn multikabels uitgevonden.
Over hoeveel aders heb je het (reken ook een paar reserve voor toekomstige uitbreiding?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ader dikte kabel instrumenten

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2016, 07:53

Hmm, dacht ik ook maar kan geen multikabel bij Conrad vinden. Aantal adertjes moet ik nog tellen. Zie nu deze; https://www.i4-muzique.nl/showtec-240v- ... 5-mm-meter
Ik denk erover om naar de meters maar exact de kabels te dupliceren. Dus 3 draden voor de toerenteller, 2 voor de temp. Omdat het m.i. erg nauw luistert, en ik bang ben dat als ik de min en plus ga combineren oid ik meetfouten krijg. Of is dat onzin?

Ha, denk bij elke klus steeds aan mogelijke toekomst; extra draden mee trekken, ruimte houden voor nieuwe instrumenten. Maar het is nog NOOIT zo uitgekomen dat ik dit heb kunnen gebruiken. Wie had jaren geleden kunnen bedenken dat je overal USB laadpunten moet hebben. En wie had kunnen vermoeden dat een kompas en GPS plotter volledig op de app tablets kunnen.
Heb overigens nu een prof kabelklemtang aangeschaft, dat is wel een genot zeg, ik leef me helemaal uit ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ader dikte kabel instrumenten

Berichtdoor aquanaut » 09 Aug 2016, 09:18

...Onzin is het niet...onnodig misschien wel.
Normaal gesproken werk je met een gemeenschappelijke plus en min en eventueel nog een geschakelde plus (als je buiten dingen buiten het contact om wil laten werken)
En gever draden vanaf de respectievelijke gevers op de motor: oliedruk, temperatuur, toeren enz.
Heb je al een schema hoe je het één en ander gaat realiseren?
Je kunt niet zomaar parallel over een bestaande meter een tweede aansluiten, dan krijg een mis aanwijzing.
Om twee klokken aan te sluiten te zal je twee gevers op de motor moeten monteren, een duo gever moeten gebruiken of een "omschakel" constructie maken.
Uitzondering hierop zijn de zoemer en sommige typen toerentellers, de W toerentellers kunnen meestal wel parallel werken.

Ben je ook nog van plan om buiten te gaan stoppen en starten?
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ader dikte kabel instrumenten

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2016, 11:53

Aha, dank! Heb de roerstandmeter al geschakeld (binnen/buiten); zal de temp meter daar dan mee schakelen. Het alarm komt dan op beide stuurplaatsen, dat zou voldoende moeten zijn. Ik zoek nog een kabelgoot en ga die dan door het mr brengen. Schema moet ik een keer tijd voor nemen. Vooralsnog zijn de oude groepen in kaart en is alles gelabeled. Aantal draadjes neemt zienderogen toe met electrisch toilet, omvormer, dekwaspomp, CT-relais, instrumenten (dubbel). Met zonnecellen aan boord wordt ik wat minder voorzichtig met alles centraal schakelbaar maken, de nullast wordt voldoende aangevuld door de cellen. Ik laat lader, omvormer, waterpompen gewoon standaard aanstaan en volsta met werkschakelaars bij de apparaten. Houdt het ook veel eenvoudiger.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ader dikte kabel instrumenten

Berichtdoor ErikH » 09 Aug 2016, 20:21

Amersfow schreef:Hmm, dacht ik ook maar kan geen multikabel bij Conrad vinden.


Zoekterm "stuurstroomkabel", toegegeven de zoekmachine van Conrad is een draak.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Ader dikte kabel instrumenten

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2016, 23:02

Bij conrad allemaal pico dikte (0,1 - 0,75). Mijn gevonden link lijkt me prima; 14-18* 1,5 mm
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten