Een mogelijk fors afwijkende stelling als het om de huidige (motor)bootcultuur gaat:
Vroeger was benzine aan boord met een carburateurmotor een potentieel gevaar.
Inmiddels bestaan er al vele jaren zeer hoogwaardige (4-tact) buitenboordmotoren die voorzien zijn van een hermetisch gesloten benzine injectie systeem (EFI).
Daarbij zijn er fabrikanten die ook werkmotoren leveren met een 3:1 reductie en een werkschroef.
Ofwel: Zeer veilig en ook zuinig in gebruik.
Hermotoriseren of zelfs nieuwbouwen van een motorboot met het inlassen van een bun en het kiezen van een High Trust outboardmotor is een alternatief met mogelijke voordelen.
Voorbeeld:
Een oude Doerak 650 met een liggende Farrymann diesel die is stukgevroren.
Geen onderdelen verkrijgbaar en het draaide als een hijmachine.
Er bestaat geen dieselmotor die deze liggende motor kan vervangen (een hoogte probleem onder de kuipvloer)
Oplossing: Motor er uit, een bun inlassen en een 4 tact werkmotor van ca. 10 pk kopen.
Dat kost 3x minder dan oude situatie helemaal verlassen en aanpassen.
En het is erg stil, stuurt ook prima bij achteruitvaren en vaart zuinig.
De moderne outboardmotor (mits goed gekozen) verbruikt minder dan een oude dieselmotor en met 50 uur per jaar (velen halen dat niet eens) is het zeker niet duurder.
De aanpassing zal meestal ook goedkoper zijn dan hermotoriseren met een Chinese dieselmotor.