kuwerti schreef:Zo heel erg fijn zijn als iemand mij hiermee kan helpen en misschien zelf ervaring heeft hiermee.
Super bedankt alvast!
Allereerst, de grootste fout is,is het feit dat je een max aan budget hebt gesteld,en daar dus binnen wilt blijven,en niet wetende wat e.e.a. gaat kosten om te bereiken wat je wilt.Dat heeft nog nooit gewerkt,en zal ook nooit werken.
En wat jij dus wilt,wil met deze uitrusting doodeenvoudig dus niet .
En al helemaal niet met een 2 volwassenen en 3 kinderen in een rubberboot van 4 meter meteen kortstaaart 15pk buitenboord motor.
Teen eerste is voor planee een kortstaart niet goed,want zo gauw de kiel uit het water zou komen,heb je geen aandrijvingskracht meer,want de motor kan zich niet afzetten,waar geen of weinig water is,is geen stuwing mogelijk.
Ten tweede, het is in totaliteit te zwaar.
250 kg aan personen plus boot van plusminus 80 kg is 330 kg.
Maar je vergeet nog 1 ding.
En dat is de motor,want die zal ook mee omhoog moeten.
En een 15 pk loopt al gauw richting de 60 kg droog.
Dus nat is dat ding reken maar 65 kg.
Dan zit je al op ongeveer 400 kg.
Dan moet er zeker ook nog benzine bij met een tankje?
Doe maar een kilo de liter,dat is inclusief tank.
25 liter is 25 kg.
Totaal 420 kg.
Nog proviant mee, een extra jas,of andere zaken,en je zit dan ongeveer op 450 kg.
Hoe wil je dat met een 15 pk motor ooit in planee krijgen?Dat is een utopie met een kortstaart van 15PK.
Even de motor aan de spiegel hangen,en denken dat dan een rubberboot in planee gaat,kun je zowiezo vergeten,je zal een beetje moeten gaan trimmen.
Voor zo'n boot, en dat gewicht moet er minimaal een 30 pk erachter,wil je in planee komen met zoveel volk aan boord.
Wel even alle mensen vastbinden,want als er iemand is die naar achteren op naar voren gaat,dan valt de boot weer terug op het water,en is het feestje voorbij.
Ervaring? Ja. Ik heb een BRIG Baltic 420 met een 15pk Yamaha motor kortstaart met el tilt gehad,en met mij alleen erin, 120 kg,wou het al niet.
Je zou denken,des te groter de boot,des te meer oppervlak qua draagvlak op lucht.
Maar die vlieger gaat bij een boot niet op.
Je moet snelheid kunnen maken,en dat wil met een 15pk met zoveel mensen aan boord niet.
Ja zal naar een 25 tot 30 pk toe moeten.Maar ja,dan dient zich het volgende probleem voor.
Voor zo'n motor in combinatie is een vaarbewijs verplicht.
Je zit met die 15 pk al op de grens van wel of geen vaarbewijs.
Het gaat er namelijk niet om,dat je geen 20 km/h haalt met al die mensen aan boord,maar alleen boot /motor is bepalend.
Ja mag namelijk maar maximaal 20km/h zonder vaarbewijs.
En dan is in planéé is nog een stukje verderop.
Geen vaarbewijs,geen planéé.
Ga nou maar gewoon varen,is veel leuker,want "Varen doe je samen".
Als je laag wilt vliegen,zoek dan een groot oppervalktewater op waar de ruimte is,en je anderen niet tot last bent.
Ennnn: Wel even zwemvesten meenemen.
Dat je misschien zelf verdrinken wilt,is je eigen keuze,maar verplicht de anderen niet daartoe.
Ik begrijp uit je vragen dat je totaal onervaren bent op dat gebied.
Dat is niet erg.
Maar het was beter geweest dat je eerst info was gaan opzoeken,en alles op een rijtje had gezet,dan dat je je nu moet aanpassen aan een 15 PK motor,wat de hoofdleidraad is.
Je beginpunt is verkeerd.
Met je motor wil dat wel,maar dan met een boot van uiterlijk 3 meter,en hooguit 2 mensen aan boord.
Want in planee wil zeggen,dat de boot niet door het water vaart,maar er over heen glijd.
Dat betekend dus dat de boot gelift moet worden,en het schroefje van een kortstaart komt er dan al gauw bijna boven,met als gevolg geen stuwing.
Resultaat,Gewoon varen.
Maar nog iets totaals anders.
Hoe wou je een rubberboot van 4 meter dan meenemen?
Het gemakkelijkst gaat dat,als je niet ver van het water woont,met 2 demonteerbare achter wielen,die je aan het achterschotje bevestigd,en bij tewaterlating andersom draait.
Woon je verder weg,dan ben je een lichte boottrailer nodig.
Of je gaat hem ter plekke oppompen.
Hand- of voetpomp?Met zo'n boot van 4 meter ben je al gauw een uurtje of langer bezig,wil je hem op druk hebben.
Dus dat wordt een electrische pomp.
http://www.rubberbootexpert.nl/bravo-el ... bp-12.htmlDe boot een klein beetje opblazen,vlonders erin,en verder opblazen, een half uur werk,eerste keer iets langer denk ik.
Motor van de auto even laten lopen bij oppompen,want anders kan het na je planéé uitje wel eens uitdraaien op een wandeltocht worden naar huis.
Veel succes met de aankoop,en heel veel plezier met de boot.
O ja, nog iets vergeten.
Waar ga je varen?IJsselmeer? Ketelmeer? Of wordt het kleinere vaarwegen.
Wel eens gedacht aan vaarsnelheden?
Wel eens eraan gedacht,dat de waterwegbeheerders niks moeten hebben van mensen die dikke hekgolven trekken door kleine riviertjes en kanaaltjes?
Is namelijk slecht voor de oevers.
Je mag namelijk niet overal met een boot laagvliegen.
En voor de fun,download de vaarkaart app op je smartphone,kun je zien hoe snel je vaart.
Is leuk voor de kids,weten ze ook hoe snel het gaat.
Er is een betaalversie en een gratis versie.
Voor allen om te zien hoe hard het gaat,heb je genoeg aan de gratis versie.
Kun je gelijk even opzoeken hoe snel je mag,waar je dan vaart.
Handige app.
chaea schreef:Of door een 2e of derde persoon in de boot mee te nemen zodat niet al het gewicht achterin zit.
Helemaal niet nodig,wel eens gedacht aan een motorbedieningsverlengstuk? Nee? Dacht ik al.
http://www.watersportvoordeel.nl/verlen ... pisch.html