waterkaarten

waterkaarten

Berichtdoor Ronald & Elly » 14 Jun 2016, 20:50

Hallo,

Zoals eerder vermeld willen we begin augustus een toch maken over de maas moezel en Rijn.
Nu ben ik op zoek naar de benodigde boeken en of andere dingen die ik moet regelen.
en hoeveel lengte aan touw hebben we nodig? kunnen we ook bv stukken aan elkaar zetten voor in de sluizen?
zijn zwemvesten verplicht in de sluizen? en hoeveel stootwillen heb ik nodig rechte of druppelvorm?
en nog meer tips zijn welkom.

Ik heb de vaarwijzer Belgische binnenwateren, Franse binnenwateren, fluviacarte nr 9.
toch denk ik dat ik nog een kaart mis van de moezel en de Rijn.
ICC is in aanvraag.

kunnen jullie mij nog tips geven?

mvg
Elly en Ronald
Ronald & Elly
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 20 Nov 2015, 23:56
Woonplaats: Almere
ligplaats: WSV Almere
info:

Re: waterkaarten

Berichtdoor Popeye » 15 Jun 2016, 11:44

Met Breil no. 4 heb je in ieder geval de Moezel tot aan de Duitse grens, en nog veel meer vaarwater in die hoek van het land!
Van de Moezel in Duitsland en de Rijn had ik de Gewässerkarte Duitsland, maar dat is wel een heel eenvoudige kaart waar geen haven opstaat. Die heb ik dus maar opgezocht met googlemaps en op de kaart ingetekent.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: waterkaarten

Berichtdoor broekie » 15 Jun 2016, 12:01

Hallo, ik lees dat je over de maas, moezel en rijn wil varen.
A.d.v. je vragen denk ik dat je daar geen ervaring mee hebt.
Ik wil je daarom attent maken op de specifieke omstandigheden op deze stromende rivieren met veel grote vaart.
Onderschat dit niet.

Men neemt vaak oude scooter buiten banden met daarin gaten in de omtrek om ze op te hangen en leeg te laten lopen.
Deze voorzien van een hoes.
De reden is dat ze kunnen zinken. In de sluizen in die landen liggen op de waterlijn balken.
Een stootwil komt niet tussen deze balken en het schip, een bandje wel
Het mag geloof ik niet, als ze losraken kunnen ze de deuren blokkeren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: waterkaarten

Berichtdoor Popeye » 15 Jun 2016, 15:31

Oh, wat betreft de touwen in de sluizen heb ik altijd 3 lengtes landvast klaarliggen; 2 van 5, 1 van 10, en 1 van 15 ligt meestal voor het grijpen op het kajuitdak. Meestal gebruik ik de 5 meter. Naar beneden altijd op de "middenbolder". In de Franse sluizen bij het opschutten altijd met een touw op de voorbolder en de motor in de achteruit, of los in de sluis. Zelf vind ik twee stootwillen aan elke kant genoeg, maar een paar op reserve is niet verkeerd, voor als er wat kapot gaat of lek raakt. Ik heb in het verleden al eens een lekke stootwil volgepropt met reservetouw omdat ik geen stootwil op reserve had.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: waterkaarten

Berichtdoor kajoe » 15 Jun 2016, 16:11

banden in de sluizen mag eigenlijk niet in alle landen ,maar in een hoop gevallen zegt men niets ,maar je weet maar nooit ,staat er iemand van het wasser en schiffaart amt of toevallig een van de wasser Schuts ,word het oppassen .
vooral in Duitsland kan men behoorlijk vervelend zijn .belgie en frankrijk waren in vroegere dagen zo vrij als een vogeltje ,mits je maar met fooi ,sigaren ,of wat bier op de muur zette .
voor grote schepen zijn banden zo wie zo verboden ,je zal maar zoo,n ding sluit werk krijgen van deur of rinketten ,lig je weer uren te wachten ,dus altijd houten wrijfhouten .
aan touwwerk had ik vroeger verplicht door de scheepvaart inspectie 4x 25 meter plus 2x 50 meter
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: waterkaarten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jun 2016, 18:28

Hoewel wij agv een geblokkeerde sluis niet verder konden dan Charleville, hebben we er goede herinneringen aan en staat hij nog steeds op het lijstje.

Tips/ervaringen:
Buiten de Fluvikarte kan ik je de (Duitstalige) boeken "der Rhein" en "Die Mosel" aanbevelen; gewoon te koop. Hier staat ook info in over gedrag tov beroeps, omdat je niet overal zichtcontact hebt.
Hier staat zeer veel info in over aanlegplaatsen, bijzonderheden, brandstof etc. en duidelijke kaarten.

Verder zijn er (als ik het goed heb) inmiddels ook ENC kaarten beschikbaar, de kun je met een ENC vieuwer op de laptop tonen, met een GPS muis erbij weet je ook nog waar je bent.
En Hollanders als we zijn: Kaarten en software zijn gratis. Verder zitten deze wateren ook gewoon op de Navionics digitale kaart (voor als je een plotter hebt).

Lijnen:
Op de Maas heb je sluizen met een verval van 12m en soms is het improviseren met je lijnen langs ladders etc.
Knopen in lijnen zijn dan een absolute NO-GO, dus zorg voor een paar lijnen van minstens een meter of 20 en zorg er voor dat er altijd een scherp mes klaar ligt om eventueel de zaak te kappen.
Bij mij liep tijdens het afschutten een keer een lijn vast en was er maar één oplossing: Het broodmes, wat gelukkig zo scherp bleek te zijn dat de zaak in één haal door was.
Inmiddels was het water al zeker 30cm gezakt.

Fenders:
Het gebruik van alles wat zinkt is verboden!

Moezel/Rijn:
Grote rivieren met veel beroepsvaart, waarbij de Moezel ook nog eens een paar onoverzichtelijke bochten heeft. Als je daar een dubbele duwbak tegen komt heb je een probleem (in genoemd boek staat eea toegelicht).
Daarom (en ik weet dat ik nu de toorn van sommigen over mij afroep): Zonder marifoon heb je op dat soort wateren niets te zoeken.

Uitstapje:
Als je de tijd hebt, loont een uitstapje naar het Lahntal; een prachtig dal. Bij Koblenz even sb uit en dan oversteken naar Lahnstein aan de rechteroever en via de sluis de Lahn op.
Wordt besproken in het boek over de Moezel.

Walstroom:
Zorg voor verloopstekker (F), meestal is het gewoon de standaard CEE stekker, een paar keer had ik een echte franse stekker nodig.

Veel plezier -
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: waterkaarten

Berichtdoor Popeye » 15 Jun 2016, 22:05

R.C.Grootveld schreef:Lijnen:
Op de Maas heb je sluizen met een verval van 12m en soms is het improviseren met je lijnen langs ladders etc.

In Nederland hebben die drijvende bolders, en in België kun je het beste achter in de sluis gaan liggen bij een trapje. Aan de trap zitten kleine boldertjes dicht genoeg bij elkaar. In Frankrijk de landvast om de bolder op de kant gooien. Het is misschien even oefenen, maar meestal is het raak! (Bij mij, tot een verval van 4 m)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: waterkaarten

Berichtdoor kajoe » 16 Jun 2016, 10:06

even een kleine opmerking ,wat mij veel opvalt bij vele jachten is dat de ingesplitste strop vaak veel t e klein is ,daardoor kan je deze niet zo makkelijk om de bolders gooien ,en ook op afstand niet van de bolders wippen ,zo groot als op de binnenvaart hoeft nou ook niet ,deze zijn vaak 1meter tot 1.50 lang .
toen ik mijn bootje kocht zaten er vrij kleine ogen in gesplitst ,deze gelijk fiks vergroot ,tja je bent ex binnenvaartman of niet .
zo ook is het makkelijk om een stalen of kunststof haak (schenkelhaak) bij de hand te hebben kan soms heel makkelijk zijn bv als je aan een trap mag vast maken bv op de midden bolder ,deze kan je heel gemakkelijk even verhangen bij op of af schutten ,zonder steeds de touwtjes los en vast te maken .
en in het vorige advies om een scherp mes of iets dergelijks bij de hand te hebben is zeer juist ,maar hou er bij het loshakken rekening mee dat nylon achtige touwtjes rare klappen kunnen geven .
wij hebben eens gehad dat een 4 duims gevlochten tros die ruim 80 meter uit stond ,uitrekte tot wel meer dan het dubbele ,deze knalde op een gegeven moment ,en dan zie je wat voor een verwoesting zoiets aanricht ,je zal er maar staan ,er blijft dan niet veet van je heel
op een passagiersschip op de rijn waar ik enkelejaren op heb gevaren mocht alleen gewerkt worden met staaldraad ,met diktes van 18,22,24,en 28 mm ,daar werd je best sterk van iedere dag 5 draden naar de wal en 3 ankers en iedere ochtend om 07.00 weer alles naar binnen ,dit van 1 maart tot achter in november .
op de bunkerdienst op de tankers gebruikten we uitsluitend kunststof touwtjes ,meestal 3,en 5 duim,met lengte,s van 150-200 meter .en een staaldraadje om als aard leiding te dienen .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: waterkaarten

Berichtdoor Popeye » 17 Jun 2016, 15:55

Popeye schreef:Oh, wat betreft de touwen in de sluizen heb ik altijd 3 lengtes landvast klaarliggen; 2 van 5, 1 van 10, en 1 van 15 ligt meestal voor het grijpen op het kajuitdak.............In de Franse sluizen bij het opschutten altijd met een touw op de voorbolder en de motor in de achteruit, of los in de sluis.

Hier een filmpje waar ik los in de sluis lig, en waar je ook kunt zien hoe ik landvasten voor het grijpen klaar heb liggen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: waterkaarten

Berichtdoor Popeye » 17 Jun 2016, 17:18

kajoe schreef:even een kleine opmerking ,wat mij veel opvalt bij vele jachten is dat de ingesplitste strop vaak veel t e klein is ,daardoor kan je deze niet zo makkelijk om de bolders gooien ,en ook op afstand niet van de bolders wippen ,zo groot als op de binnenvaart hoeft nou ook niet ,deze zijn vaak 1meter tot 1.50 lang .

Een bootje van 7.20 heeft geen tros als op een vrachtschip. Daarvan kun je de strop makkelijk om de bolder gooien. Gewoon het touw om de bolder op de wal gooien en de strop en het andere eind op de boot vastzetten.
Ronald & Elly schreef:en nog meer tips zijn welkom.


Heb je dit al gevonden? Kun je vast een vignet uitzoeken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........


Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast