Eerste tocht van 2 weken, tips gevraagd!

Eerste tocht van 2 weken, tips gevraagd!

Berichtdoor Ludens » 11 Jun 2016, 11:17

Hallo,

Een jaar of wat geleden hebben we eens een motorboot gehuurd in Friesland. Dat is goed bevallen en nu overweeg ik om zelf (volgend jaar) een boot te kopen om in de weekenden en vakanties te varen. Mijn echtgenote twijfelt nog maar we hebben besloten om komende zomervakantie maar eens wat ervaring op te doen en te kijken of zo'n boot iets voor ons kan zijn. De kinderen gaan niet meer mee, dus tijd voor wat anders...

Ik wil dus in augustus voor twee weken een boot huren en een leuke tocht maken. Dit keer niet in Friesland maar bijvoorbeeld hier in Brabant, Limburg, Gelderland of Holland (of elders wanneer ons dat wordt aangeraden). Dan heb ik natuurlijk heel veel vragen zoals:

Wat moeten we zeker niet doen?
Wat moeten we zeker wel doen?
Welke route kunnen we het beste varen, op zoek naar afwisseling (stadjes, natuur, rust en ook een keer wat vertier)?
Wat voor een boot moeten we zoeken (hoe lang? Wat voor motor?)
Hoe zet ik een reis uit zodanig dat ik niet op de dag dat we de boot moeten inleveren we nog drie dagen moeten varen (omdat het zo leuk was natuurlijk)?
Enfin, op zoek naar de eerste algemene tips?

Kunnen jullie ons een beetje op weg helpen? Alvast bedankt voor alle reacties!
Ludens
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Jun 2016, 21:24
ligplaats: Nogniet
info:

Re: Eerste tocht van 2 weken, tips gevraagd!

Berichtdoor Ardi » 11 Jun 2016, 11:35

Bij ons eerste tripje hebben we een paar boekjes aangeschaft met vaarroutes.
Was best handig en er zitten leuke routes tussen.

Of online
http://www.deltagids.nl/nl/vaarroutekaart


gr Ardi
Laatst gewijzigd door Ardi op 11 Jun 2016, 11:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Eerste tocht van 2 weken, tips gevraagd!

Berichtdoor Boekanier » 11 Jun 2016, 11:36

http://www.vakantievaren.nl/boot-huren?category[]=1&period[]=2%20weken

Je kan natuurlijk ook kijken op marktplaats voor een particuliere verhuurder...

http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr

Wij zijn vorig jaar van Dordrecht naar Roermond gevaren, was erg leuk. Wij deden dit in twee weken, week heen, week terug. Kan het je van harte aanraden als route..
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Eerste tocht van 2 weken, tips gevraagd!

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jun 2016, 22:24

Ludens schreef:Hallo,

Een jaar of wat geleden hebben we eens een motorboot gehuurd in Friesland. Dat is goed bevallen en nu overweeg ik om zelf (volgend jaar) een boot te kopen om in de weekenden en vakanties te varen. Mijn echtgenote twijfelt nog maar we hebben besloten om komende zomervakantie maar eens wat ervaring op te doen en te kijken of zo'n boot iets voor ons kan zijn. De kinderen gaan niet meer mee, dus tijd voor wat anders...

Ik wil dus in augustus voor twee weken een boot huren en een leuke tocht maken. Dit keer niet in Friesland maar bijvoorbeeld hier in Brabant, Limburg, Gelderland of Holland (of elders wanneer ons dat wordt aangeraden). Dan heb ik natuurlijk heel veel vragen zoals:

Wat moeten we zeker niet doen?
Wat moeten we zeker wel doen?
Welke route kunnen we het beste varen, op zoek naar afwisseling (stadjes, natuur, rust en ook een keer wat vertier)?
Wat voor een boot moeten we zoeken (hoe lang? Wat voor motor?)
Hoe zet ik een reis uit zodanig dat ik niet op de dag dat we de boot moeten inleveren we nog drie dagen moeten varen (omdat het zo leuk was natuurlijk)?
Enfin, op zoek naar de eerste algemene tips?

Kunnen jullie ons een beetje op weg helpen? Alvast bedankt voor alle reacties!


Niet doen:
Op drukke rivieren varen als je geen ervaren schipper bent en de boot er niet specifiek geschikt voor is.

Wel doen:
Vaarbewijs halen.
Eerst een boot huren.

Route:
Met nog alleen een Friesland ervaring zou ik de Hollandse Plassen als vervolg aanraden (met een huurboot een veilige route er naar toe).
In dat gebied kan je jezelf en samen meerder jaren goed en afwisselend vermaken.
De Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder is dan de rode draad.

Welke boot is geschikt:
Die vraag is lastiger als je nog niet precies weet wat je vaargebieden moeten worden.
Voor 2 personen die heel erg verliefd zijn is 6 meter te groot en voor 2 personen die elkaar vaak in de weg zitten is 15 meter te klein.
In de praktijk is ca. 8,5 m een passende bootmaat voor 2 personen.
Staal, hout of polyester?
Dat mag je zelf uitzoeken. Staal is meestal het meest stabiel (doch ook wel volledig afhankelijk van het ontwerp)
Motor:
Inboard diesel en dan geen motor die ouder is dan 25 jaar (bijna alles ouder moet op redelijk korte termijn worden vervangen = minimaal 15000 euro).

Reis plannen:
De waterkaarten zijn op schaal en je gaat uit van 8km/u. Opmeten en plannen hoeveel uren je per dag wilt varen.
En neem het aantal bruggen en sluizen op de reis ook even mee met de openingstijden en wat vertraging om te moeten wachten.

Als je daarna een eigen boot wilt aanschaffen zou ik je stellig aanraden deze heel goed te laten keuren om enorme tegenvallers voor te zijn ipv de rose bril de knoop te laten doorhakken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast