carramba schreef:2k lak was al aangebracht in een uitermate dun laagje en onbekend welk merk en samenstelling. Mij is een 1 k lak van goede kwaliteit geadviseerd. Ik hoop dat ik het juiste advies heb gekregen. Het eindresultaat is overigens wel erg mooi.
Goede 1k lak is tegenwoordig ook zeer kleur- en slijtvast.
Het voordeel van 2k lak is gelijk het nadeel: het hecht heel goed en het wordt heel hard.
Dus bij een toekomstige onderhoudsbeurt is het (een beetje) meer werk om het te verwijderen/bewerken en bij onvoorzichtig aanleggen zal er makkelijker een stukje "uit" breken.
Men heeft het ook altijd over de korte verwerkingstijd van 2k lak.
Dat zou ook een nadeel zijn.
Maar de hoeveelheid die je in één keer kan verwerken leer je vanzelf kennen.
Bovendien is 2k in een tijd van een scheet stofdroog.
De kans dat je 2k laagje droog is voordat die ene bui losbarst is dus groter dan bij 1k lak.
Men zegt ook dat 1k lak sowieso makkelijker te verwerken is.
Maar vergeet niet dat de mengverhouding thinner / verf, bij 1k lak ook heel nauw luistert.
Teveel thinner en het hecht niet genoeg waardoor het na een paar jaar zal gaan bladeren (ervaringsdeskundige spreekt hier) en je krijgt hangers en zakkers, te weinig en het vloeit niet uit en hou je strepen.
Bovendien luistert het heel nauw bij 1k lak wat de temperatuur van de ondergrond is.
Op een echt zonnige dag is die al gauw te warm en droogt het veel te snel.
Nog erger is een warme dag die over gaat in een vochtige nacht, waarbij het vocht in de verf slaat.
Ik heb een vers gelakt dakje al eens helemaal over kunnen doen omdat het de volgende dag helemaal dof was.
2k heeft hier weer veel minder last van omdat het drogen van de verf een chemisch proces is.
1k moet het oplosmiddel uit verdampen.
Zo heeft alles zijn voors en tegens.
1k of 2k?
Ik heb er geen antwoord op.
Ik houd het bij 1k,maar dat is puur omdat ik dat al 30 jaar doe en inmiddels precies weet hoe ik het moet doen.
Met 2k zou ik het wiel opnieuw moeten uitvinden, zeg maar.