Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mei 2016, 00:47

Als je het goed doet hoeft de motor over 5 jaar niet uit elkaar.
Mechanisch zijn ze taai, dus als je redelijk tot goede gebruikte onderdelen toepast is het prima.
Daarbij moet je wel voldoen aan diverse eisen die de techniek aan je stelt.
Bv. Nieuwe zuigerveren in oude voeringen werkt niet en is knoeiwerk (wat maar al te vaak en ook door zgn. vaklieden gebeurt).

Ooit koste een hele pakkingset plus een set zuigers, veren en voeringen nog geen 700 guldens..
Dat wordt helaas duurder bij oude motoren.

Kruktappen kunnen afhankelijk van de materiaalkwaliteit in de tijd iets aan de oppervlakte vervormen, dan loopt het met nieuwe schalen mogelijk wat zwaar.
Gewoon per stuk goed bekijken en gevoel speelt daarbij een belangrijke rol.
Zo nodig leppen (iets polijsten).

Na montage goedkope olie is prima; er moet immers worden gespoeld om resten van de gedane arbeid naar het filter te brengen.
Ik weet niet wat je met Kroon hebt maar Mobil is vanuit mijn ervaringen het beste (meermaals vergeleken in maximaal belaste situaties van dieselmotoren).

De kop natrekken zou ik ook doen maar 2x is niet gebruikelijk.
(zoals je weet ben ik niet heel enthousiast over een met 400 geschuurde cilinderkop (te glad).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 17 Mei 2016, 22:06

Dat is zo Hans, onderdelen zijn opzicht nog prima verkrijgbaar maar wel schreeuwend duur, een koppakking kost zo 100 euro of meer.
Maar Ebay frankrijk biedt opzicht wel uitkomst, schijnen nog een hoop van die oude Peugeots rond te rijden daar dus de onderdelen zijn daar ook goed te betalen.
En verzenden van Frankrijk naar Nederland kost tegenwoordig ook niks meer.

Verder is het natuurlijk in de basis een automotor, dus aftermarket is er ook een hele hoop voor gemaakt.

Vanavond het blok opgehaald:

Afbeelding
Wel wat roest op de cilinders maar puur oppervlakkig, en voor 75 euro kon ik het niet laten liggen.
Heb sowieoso een oliepomp, krukas en nokkenas, 4 cilinderbussen, zuigers en drijfstangen reserve nu.

Van de week maar eens helemaal uit elkaar trekken, en dan het kale blok naar de oud ijzerboer met 19ct/kg verwacht ik toch nog een minimaal een 10 tje te krijgen.
Blok was met z'n 3-en net te tillen, dus is nu iets van 100 kilo schat ik zo, als de krukas e.d. eruit is schat ik dat er minimaal 50 kg overblijft.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mei 2016, 23:18

Als je de ruimte heb zou ik het blok maar bewaren (mits het goed is).

Met oude motoren zoals Peugeot, DAF, Mercedes 180 worden onderdelen steeds duurder, dat is een nadeel.
Een voordeel is wel dat je het nog kunt kopen.

Internet is je vriend daarbij.
Mijn eerste boot met een XD85 Indenor heb ik in 1986 moeten hermotoriseren omdat ik niet aan onderdelen kon komen met het telefoonboek en de gouden gids als zoekmiddelen..
De hele regio Rijnmond afgebeld en ook revisiebedrijven konden mij niet helpen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor pleysant » 18 Mei 2016, 20:38

Beste Marcel,
petje af dat je dit allemaal kunt en de ruimte er voor hebt,volg erg aandachtig het verhaal,
mijn indenor is 8 jaar geleden ook echt gereviceerd bij toendertijd Pim van der Berg,
draait perfect alleen de bocht van de Th veranderd(zwak punt)

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Thiemen » 18 Mei 2016, 21:12

Gezien er zoveel te schrijven is over de Indenors, misschien goed om eens een specifiek Indenor topic te maken, waarin we de eerste post als een soort informatieve post maken, welke bijgewerkt wordt met adviezen waar je bij een Indenor rekening mee dient te houden. Een soort van kennisbank, waar alle informatie bij elkaar te vinden is? Eventueel met verwijzingen naar andere topics, zoals deze van Marcel, maar ook een eerder topic waarin geschreven is over de gloeistiften e.d...
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 18 Mei 2016, 21:57

@ Hans, ik moet even kijken, ik heb al teveel ''rotzooi' (volgens mijn vrouw dan ;) )
En internet is echt een uitkomst, zeker met onderdelen.

@ Pleysant, bedankt, ik heb de motor op een pallet staan op het terrein van de jachthaven.
Als ik er niet ben is het afgedekt met een dubbel zeil.
Daarnaast heb ik een afgesloten kruiwagen met alle onderdelen en gereedschap.
Bocht de TH is idd een zwak punt begreep ik, ik heb die bocht niet want bij mij loopt deze rechtstreek naar mijn kielkoeling.


@ Thiemen, goed idee hoor.
En dan gelijk sticky maken, en kan ook best voor wat andere motoren denk ik.
Zat voor de gein eens een beetje op MP te kijken en al die Doerak jachten hebben er bijna een Indenor inliggen, dus er varen er nog genoeg rond.
Kennis is hier genoeg op het forum, daar twijfel ik niet aan.

Heb ook al flink Google moeten gebruiken, en kom vaak op Stanet oid uit maar dat werkt maar half.
En ik begreep dat er voor dit forum een forum was gezamenlijk met zeilers?
Is al deze data dan verloren gegaan?

Dat zou echt wel doodzonde zijn, daar is vast veel over de Indenor geschreven.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Thiemen » 18 Mei 2016, 22:07

Marcel010 schreef:@ Thiemen, goed idee hoor.
En dan gelijk sticky maken, en kan ook best voor wat andere motoren denk ik.


@Hans,
Zie jij het zitten om zo'n topic aan te maken en de eerste post als een soort van informatiepost aan te maken?
Anderen kunnen hierop reageren en de meest relevante informatie plaatsen we dan weer in de eerste post?
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 18 Mei 2016, 22:08

Er was eerst een watersportforum van Sanoma, dat moest zo nodig gecombineerd worden met een zeilersforum en dat bloedde in no time dood.
Tevens kwam er een moderator die zeker ook niet bijdroeg aan de sfeer.

Toen hebben we dit forum opgezet en er is GEEN data meegegaan omdat dat niet kon/mocht.
Inmiddels staat er weer net zoveel informatie over Indenor motoren op dit forum en anders kan iedereen zijn vraag / probleem hier kenbaar maken.


Henk is meer van de forumsoftware om die informatie te kunnen verzamelen en bundelen maar dat is veel werk.
Tevens is er een rubriek 'voortstuwing dieselmotoren' waarin we geen specifiek onderscheid maken voor bepaalde type motoren. Maar waar je wel alles kan vinden en schrijven.
Veel onderwerpen hebben betrekking op allerlei dieselmotoren en dan zou dat weer niet in een Indenor rubriek te vinden zijn.
Ik ben niet heel enthousiast en denk dat ook Henk het liever zo laat zoals het nu is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor henkvd » 18 Mei 2016, 22:40

Het kan wel, als bv Marcel bv de tijd vind om er een mooi epistel van te maken is het geen probleem om daar een mooi plekje voor te vinden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor rebel » 28 Jun 2016, 20:07

ben wel is benieuwd hoe het hier verloopt :?:
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten