Weekend bootje overvaren

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mrt 2016, 22:27

ooo, je bedoelde een heus zeilende zeilboot...
Ik dacht dat je de verschillende vaareigenschappen bedoelde tussen motor- en zeilschip.

Laveren is op diverse (drukke) rivieren met een forse beroepsvaart belasting verboden.
Rechtuit zeilen met een motor stand-by mag wel.

Richting HvH op de Nieuwe Waterweg hielden we met de havendienst regelmatig zeilers aan die aan het laveren waren en/of helemaal geen motor hadden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Popeye » 16 Mrt 2016, 23:40

Kodok schreef:Ik heb nergens gelezen in de regels,dat ik mij moet verantwoorden hoe ik met een boot van A naar B wil varen,en/of ik daar een toeristische route voor wil gebruiken.Dus ik snap niet,dat je je daar zo druk over maakt waarom ik een andere route neemt,dan dat je zelf noodzakelijk,danwel verplicht acht.

Niemand hoeft zich hier te verantwoorden hoe die van A naar B vaart, maar de topicstarter vraagt advies over een geschikte route van Lith naar Zwolle. Volgens mij is dat een route waar je zo weinig mogelijk risico loopt met een onbekende boot en motor. Volgens mij is dan jou tocht van Amsterdam naar Winsum, met een uitstapje over het Lauwersmeer (waardoor het mis gaat en je planning niet meer klopt) geen goed voorbeeld.

Jou stellingname is af en toe stevig. (zeilboot/motorboot) Niks mis mee, maar daar kun je reacties op verwachten, vooral als het niet klopt.
Van Lauwersmeer naar Winsum is nog geen 50 km. Dat is voor mij 7 uurtjes varen met mijn 13 pk Vetusje waar ik op Gronings binnenwater meestal minder dan 8 km/u mee vaar. Zeven uur per dag varen kun je te veel vinden, maar om een schip van aankoophaven naar de thuishaven te brengen lijkt me dat acceptabel.
Kodok schreef:Inderdaad.Maar dan wordt het schijnbaar verkeerd begrepen,of wil men het bewust niet begrijpen.

Wanneer jij niet duidelijk bent moet je dat een ander niet in de schoenen schuiven. (Zeilboot/motorboot)
Kodok schreef:Daarom schreef ik ook,waar een duwbak vaart,heeft een zeilboot niks te zoeken.

Jij schreef; "waar een zeilboot vaart heeft een duwbak niks te zoeken."
Op - bijvoorbeeld - het Zwarte Water, Zwarte Meer, Ketelmeer, IJsselmeer wordt gezeild, en volgens mij ook met duwbakken gevaren.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Mrt 2016, 02:25

Popeye schreef:Volgens mij is dan jou tocht van Amsterdam naar Winsum, met een uitstapje over het Lauwersmeer (waardoor het mis gaat en je planning niet meer klopt) geen goed voorbeeld.

Het lijkt me verstandiger voor je,om eens een complete posting te gaan lezen, ipv stukken er uit.
Ik heb het namelijk nergens over een tijdplanning en een uitstapje.
Ik heb het over een route planning die vooraf zo bepaald is ,maar een tijdsspanne heb ik nooit gesteld om op mijn bestemming te geraken.Dat verzin jij er constant bij.
Noordvaarder
 

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Kap walrus » 27 Mrt 2016, 16:37

Beste medewatersporters.
Mijn Hartelijke dank voor alle welgemeende adviezen.
Inmiddels is het gelukt en heb ik in drie dagen het bootje overgevaren van Lith naar Zwolle. Ik heb het advies overgenomen om de maas een stukje af te varen en via het St. Andries kanaal naar de Waal door te steken en vervolgens via AR kanaal naar de Nederrijn en zo de IJssel op of liever gezegd af te varen.
Wat me opviel was dat langs de Waal een heel stuk afgedamd was en een speciaal sta was aangelegd speciaal voor de watersport. dit liep door tot voorbij het AR-kanaal, ik kon pas bij de Prins Willem Alexanderbrug in de N323 omkeren om naar het AR kanaal te komen. Het stuk over de Waal viel dus reuze mee. Verder had ik het geluk dat ik veel wind mee had. Mijn totale afstand was 181 km en heb er bijna 20 uur overgedaan. In totaal 2,5 dag.
Zeker het stuk op de IJssel was een makkie.
Nogmaals mijn dank voor alle reacties
Met vriendelijke groet,
Peter
Kap walrus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mrt 2016, 19:37
Woonplaats: Zwolle
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor gast » 27 Mrt 2016, 18:36

Mooie ervaring he :D
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten