Popeye schreef: Volgens mij was het doel om je boot van Amsterdam naar Winsum te varen, en dan is de meest logische route volgens mij over het PM-kanaal. Geen toeristische route maar uit eigen ervaring weet ik dat die goed te doen is.
Ik heb nergens gelezen in de regels,dat ik mij moet verantwoorden hoe ik met een boot van A naar B wil varen,en/of ik daar een toeristische route voor wil gebruiken.Dus ik snap niet,dat je je daar zo druk over maakt waarom ik een andere route neemt,dan dat je zelf noodzakelijk,danwel verplicht acht.
Ik weet niet hoe snel die Doerak is, maar ik heb volgens mij aan 1 dag genoeg om vanaf het Lauwersmeer in Winsum te komen.
Dat ligt eraan wat voor motor erin staat,maar de mijne heeft een 12 ponny's Yanmar YSE12G, en die vaart 8-9 km/h.
Ga ik sneller dan heb ik meer lawaai,en dat willen we niet.
En iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken,waar en hoe deze een route vaart.
Als jij graag op het PMkn,cq vSt,kanaal mag varen,dan is dat jouw keuze.
Het zal mijn keuze nooit worden.
Ik kan op een andere manier ook wel bij v/d Lei komen.
vuuren1 schreef:Er zijn heus verschillen in beleving tussen diverse typen schepen maar om nu een zeilboot als iets heel anders te benoemen dan een motorboot is heel erg zwart wit gesteld.
Inderdaad.Maar dan wordt het schijnbaar verkeerd begrepen,of wil men het bewust niet begrijpen.
Als je met een zeilboot vanaf Basel naar Nederland moet via de Rijn,en de wind staat Noord-Zuid,zal het toch verrekte moeilijk worden om Duisburg te halen.Dus zul je dat dan "op de motor" moeten doen.Vanaf Duisburg naar HvHolland zal het een stuk gemakkelijker gaan.
Dan is het,ja een motorboot,want anders kom je er gewoon niet.
Ga je uit van het principe "zeilboot",dan zul je moeten zig-zag varen,oftewel laveren.
Of de vrachtvaart wat er op de Rijn of andere vaarwegen,dan blij met je zal zijn,waag ik te betwijfelen.
Daarom schreef ik ook,waar een duwbak vaart,heeft een zeilboot niks te zoeken.
Daar staat tegenover dat je een duwbak op zee niet tegenkomt.
En het verschil tussen een zeilboot en een motorboot,is alleen al de vorm.Een zeilboot moet als het kan,met zo weinig mogelijk wind,toch kunnen varen,terwijl een motorboot alleen maar kan varen,als deze wordt aangedreven d.m.v een motor en een schroef.
Maar ja,voor uw beleving mag het wel hetzelfde zijn. Varen is varen,en varen doe je samen toch?
Aan de andere kant kan ik alleen maar concluderen,dat ik nog nooit een zeilschip heb gezien die 19.000 TEU aan boord kan hebben,terwijl dit wel mogelijk is door een met een motor aangedreven schip als de MSC Sveva.
http://images.vesseltracker.com/images/ ... va-1447023 In mijn beleving zit er dus wel enig verschil.