Weekend bootje overvaren

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mrt 2016, 16:34

chaea schreef:Tja ik vraag mij dan af hoe je ervaren kan worden als je afgeraden wordt om geen ervaring op te doen?

Tja, je kunt je afvragen of je zonder uberhaupt ooit maar een slag gezwommen hebt, direct in het diepe moet springen.
Ervaring dien je op te bouwen door je schip te leren kennen een aan te voelen en je 'in te lezen' in de materie van het 'grotere werk'.
Zonder enige ervaring en een schip wat je nog niet kent direct het diepe in en tussen de grote jongens op de Waal tegen de stroom in te gaan ploeteren lijkt met niet verstandig.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor gast » 13 Mrt 2016, 16:55

Als je in het water springt zonder te kunnen zwemmen ben je gewoon dom, diep of ondiep. :lol:
We kunnen er allemaal cliché uitspraken tegen aan gooien maar daar heeft Ts niks aan natuurlijk, hij zal gewoon de voors en tegens tegen elkaar af moeten wegen en zelf de knoop doorhakken.

Vanuit mijn standpunt en dezelfde vraag jaren geleden weet ik dat de geschreven stukken stukken spannender waren dan de daadwerkelijke reis. (Gezonde angst ging over in puur genieten)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mrt 2016, 18:18

Wat men hier totaal vergeet is,dat het een schuit betreft van geringe diepgang.
Daar komt bij dat er achterop die boot,een torretje hangt van pakweg 60 kg.
Accutje erbij van 20 kilo,een beste scheut benzine aan boord, 80 kg,watertankje aan boord, 100 kg.
2 mensen naast elkaar achterin, laten we zeggen 160 kg.
Totaal achterin 420 kg,incl de motor op het achterste punt.
De schuit steekt met kop en schouders aan de voorkant boven het water uit,en ligt van achteren lekker diep.
Als je dan zonder ervaring de Waal op moet,is het vragen om problemen.
Want het ding waait alle kanten op,als de wind verkeerd staat.

En dan.
Hoe stuurt dat nou?
Nou 2 keer niks,als je alleen het motortje hebt.
Een roer zit er niet aan,dus dat wordt zwaar werken.
Om je stuwkracht te vergroten koop je een Propguard of een Course Keeper.
http://propguard.net/
of
http://www.course-keeper.com/index.htm
Dient voor vele doeleinden.
Stuwkracht beter,stuurt beter,je schroef is beveiligd voor het geval je te dicht bij de wal komt.
Maar vooral,je maakt van je schroef een soort van straalaandrijving, en dat geeft een leuke boost.
De Course Keeper fungeert meer als roer,en ik kan uit ervaring zeggen,dat het een slok op een borrel scheelt met of zonder.
Je merkt het verschil wel degelijk.
En kom je op rivieren zoals de Waal, met al zijn verkeer,dan kun je maar beter goed zijn uitgerust,dan slecht.
Ik vermoed namelijk dat threadstarter totaal geen ervaring heeft met waterverkeer,want een vraag,wat is de stroomsnelheid van het water,had hij,indien hij vaker op het water zit,kunnen weten.
En als verdere tip,wil je pertinent gaan voor vervoer over water,download dan de app van Vaarkaart.nl , http://www.vaarkaartnederland.nl/ .
Daarvoor ben je enkel een internetabo nodig,en heb je in ieder geval een goed plaatsbepaling.
Ook staan daar de sluizen en bruggen op,en eventueel telefooonnummers mocht je een sluis telefonisch willen bereiken.
Kost niets ( op je data verkeer na) en is ozo gemakkelijk.
Voor Android,IOS en WinPhone.
En een kaart erbij is nog beter,maar alleen en kaart is niet goed,want op een kaart kan je je niet orienteren als beginneling.
Maar nogmaals,ik lees liever in de krant dat er een kleine auto met een te grote boot erachter van de weg is gehaald,dan dat er op de Waal een plezierbootje is verongelukt.
Noordvaarder
 

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Klaver vier » 13 Mrt 2016, 18:23

Vooral met het laatste ben ik het helemaal eens.
Ik vindt het onverantwoord.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Kap walrus » 13 Mrt 2016, 21:03

Beste medevaarders,
Allereerst mijn dank voor de geweldige opbeurende reacties. Ze geven zeker een duidelijk beeld van waar ik me in ga begeven.
Toch een paar kanttekeningen.
Ik ben een persoon die is opgegroeid met zeilen, verder heb ik al een paar keer een kajuitboot gehuurd. De laatste twee keer in Gendt ( 9 mtr ). Zo heb ik van daaruit een keer via Utrecht naar Amsterdam en de randmeren naar Zwolle en over de IJssel terug (alleen). De laatste keer via de Waal naar Rotterdam, Leiden, Utrecht en Arnhem weer terug ( met vriendin). Dat waren pracht tochten.
Dan dit bootje ( gekocht als weekend bootje bij mijn woonschip in Zwolle) Ik ben best wel redelijk ervaren, vind ik zelf.
Ik wil vertrekken op donderdag en aankomen op zaterdag of zondag. Ik heb geen haast. Ik kan zelfs op maandag aankomen.
Ik heb net mijn VB2 gehaald (wellicht overdreven voor dit bootje, maar ik wil gewoon meer weten) Hierdoor werd ik geïnteresseerd geraakt in ETA en dergelijke. Ik wil dan een beetje bekijken wat ik voor tijdsbestek ik heb. (de vorige tochten ook redelijk uitgezet en het klopte redelijk) nu wilde ik dan preciezer zien wat de stroomsnelheid doet op dit traject. Ik kan op een site zien hoeveel water er per sec doorheen gaat, maar ik zou dan willen weten wat voor snelheid dat dan geeft. Ik snap dat dat ook te maken heeft met de grote van het vat of te wel het vaarwater.
Tot zover dat ik niet echt heel onervaren ben.
De tip om het via de andere kant te doen zal ik gaan onderzoeken en uitzetten. Dank ervoor.
Met een trailer heb ik ook overwogen. Een trailer huren vind ik prijzig. Mijn Audi A3 zou het moeten kunnen trekken. Ik heb ooit eens mijn cabrio MG-A op een trailer meegenomen naar Frankrijk, dat ging perfect. Dus daar heb ik ook wel ervaring in. Nogmaals ik vind heerlijk om met mijn nieuwe boot te varen.
Ook aan een Course Keeper heb ik nagedacht en komt er ook op of aan.
Dan ben ik ook bezig met mijn marifoon examen. Maar dat zal te laat zijn voor deze overtocht. Toch wil ik een marifoon hebben gewoon voor de leuk en praktisch. Handheld of vast?
Heerlijk om jullie reacties te lezen :D Zo intens goed bedoeld fijn dit forum.
Met vriendelijke groet,
Peter
Ps ja dat bootje. Ooit eens uit vinkeveense plassen (of uit die buurt) gevaren naar Lith.
Kap walrus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mrt 2016, 19:37
Woonplaats: Zwolle
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor antonh » 13 Mrt 2016, 21:43

Ik vindt de reacties allemaal wel erg negatief.
Het blijkt dus nu dat tp starter wel wat ervaring heeft.
Dus alles was al wat voorbarig.
Wij hadden een zeilboot sinds februari en zijn in juli naar Den Helder gevaren vanuit Wessem.
Dus van Zuid naar Noord en hadden weinig vaar ervaring.
Maar wel goed voorbereid.
Radarreflector in de mast, daar werd toen der tijd om gelachen dat we dat deden.
Een goede waterkaart van het IJsselmeer en de andere vaarwateren.
En ervaring krijg je alleen door het te doen.
Of hadden jullie allemaal ervaring toen je voor het eerst ging varen?

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mrt 2016, 22:15

Kap walrus schreef:De tip om het via de andere kant te doen zal ik gaan onderzoeken en uitzetten.

Dat is geen optie,want deze route is 20 km meer dan je eigen route.
Jouw route is circa 170km
De andere is circa 190km ( via randmeren)
Je kunt deze bekorten door bij Almere Noordwest naar binnen te gaan,en dan de Lage Vaart nemen,om er vervolgens bij Ketelhaven weer uit te gaan.
Dit is echter wel een heel saaie rechte route.
En daar komt bij,dat je dan 4 a 5 sluizen meer hebt.
En 2 keer stroom opwaarts moet.
Van St.Andries sluis naar Wamel(Waal) en van Ketelhaven naar Zwolle(IJssel).
En je loopt de kans dat er veel meer bruggen open en dicht moeten.
En je hebt geen voordeel van een afwaarts stromende rivier zoals de IJssel.

Kap walrus schreef: Handheld of vast?

Ik zou een handheld nemen.
Volgens de cursusleider(VBO) hoef je dan geen naam van je schip te vermelden,en kun je de marifoon in principe op elke schip gebruiken.
Je moet dan enkel meet info verstrekken over het vaartuig waar je mee vaart.

antonh schreef:Wij hadden een zeilboot ...........

Waar een zeilboot vaart,heeft een duwbak niks te zoeken.
Een motorboot moet je door het water duwen,een zeilboot glijd er meer door.
Totaal verschillende vaartuigen die niet te vergelijken zijn.
Enigste wat ze gemeen hebben in de volksmond, is het woord "boot".
Verder helemaal niks.
Met een zeilboot van 7 meter varen ze van Lauwersoog naar Thyboron(DK)'.
Ik zou het hem ten strengste afraden het te doen met een Honda van 15pk achterop een Waterland 650.
Noordvaarder
 

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Popeye » 13 Mrt 2016, 23:11

Kodok schreef:Ik heb mijn Doerak ook uit Amsterdam gehaald.
Ook ik heb de fout gemaakt,om een planning te hebben,hoelang we er over zouden willen doen.
Wij( mijn vrouw en ik) wilden in 5 dagen van Amsterdam naar Winsum varen.
Dat zijn 7 geworden.
Tot aan Dokkummer Nieuwe Zijlen liep het goed.
Maar op het Lauwersmeer kreeg ik te maken met buiswater,het was mooi weer,maar er stond een beetje wind.
Moeders niet blij,en als je ruzie wilt hebben,en een vrouw die het vertikt,om in het vervolg mee te gaan,dan moet je tegen haar wensen in gaan.


Als je op weg van Amsterdam naar Winsum op het Lauwersmeer terecht komt ben je de weg inmiddels al behoorlijk kwijt volgens mij! :roll:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Kap walrus » 13 Mrt 2016, 23:21

Popeye schreef:Het is me niet helemaal duidelijk hoe je wilt varen, maar wanneer je de Maas een klein eindje stroomafwaarts gaat, kun je daar zo doorsteken naar de Waal, en wanneer je vandaar 12,5 km stroomopwaarts gaat kun je via het AR-kanaal naar de Neder-Rijn varen, en vandaar naar de IJssel. Dan hoef je toch een 7,5 km minder stroomopwaarts op de Waal.
Ik zou denk ik de Waal stroomafwaarts gaan, en via het Merwede-kanaal richting Utrecht, en daarna kun je altijd nog zien welke route je dan kiest. Over de Vecht en de Randmeren, of over de Lek en de Neder-Rijn. Volgens mij moet je in 1 dag wel in Vianen kunnen komen, en vorig jaar ben ik in 1 dag van Utrecht naar het Pannerdens-kanaal gevaren, en in 1 dag van daar naar Zwolle is ook geen probleem, zolang je motortje maar loopt! :mrgreen:

Groet, Jack.


Beste Jack,

Dank voor je reactie, ik heb het ff uitgemeten op Google Earth.
Mijn oorspronkelijke route was 40 km de Maas af. stukje kanaal naar de Waal, dan 20 km op de Waal. In totaal 83 km tot aan de IJssel.
Jouw optie is 13 km over de Waal, stuk AR kanaal van 12 km en dan 48 km over de NederRijn naar de IJssel in totaal 78 km. dus korter. Maar.....en.....heeft de NederRijn minder stroming dan de Waal? Het AR kanaal is natuurlijk ook druk. Goed stuurboord wal houden en moet lukken toch?
Je alternatief om de Waal af te varen tot Gorinchem en daar het Merwede kanaal in te duiken, op zich mooi. maar wel stukje meer om in totaal tot de IJssel 126 km
Kortom ik denk dat ik voor je eerst optie ga die tevens het kortste is.
Met vriendelijke groet,
Peter
Kap walrus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mrt 2016, 19:37
Woonplaats: Zwolle
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Popeye » 13 Mrt 2016, 23:47

Kap walrus schreef: Maar.....en.....heeft de NederRijn minder stroming dan de Waal? Het AR kanaal is natuurlijk ook druk. Goed stuurboord wal houden en moet lukken toch?
Je alternatief om de Waal af te varen tot Gorinchem en daar het Merwede kanaal in te duiken, op zich mooi. maar wel stukje meer om in totaal tot de IJssel 126 km

Afgelopen herfst ben ik over de Neder-Rijn gekomen. Toen stond het water laag en was er nauwelijks stroming, maar wanneer het water hoger staat en er veel water vanuit Duitsland naar beneden komt kunnen ze op de Neder-Rijn de stuwen open zetten. Hoe snel de stroming dan kan worden weet ik niet.
Mijn reden om voor het Merwedekanaal te kiezen is je onbekendheid met boot en motor. Wanneer die zich eenmaal bewezen heeft zou ik rustig vanaf het Maas-Waalkanaal naar het Pannerdenskanaal varen. Heb ik zelf ook al verschillende keren gedaan.
Je hebt uiteindelijk tijd genoeg, en dan kun je proberen om er een pleziertochtje van te maken!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten