IJSSEL

Re: IJSSEL

Berichtdoor quichot » 08 Mrt 2016, 08:58

Basher schreef: Ik heb meer moeite met veel sluiswachters die geen antwoord geven. :evil:

Herkenbaar. Sommigen laten je gewoon darren. Je bent maar een jachie...
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: IJSSEL

Berichtdoor aquanaut » 08 Mrt 2016, 09:53

Ik kan bij mij in de haven liggend met een beetje goede wil grote delen van de communicatie van sector Dordrecht meekrijgen.
Wat Guido aangeeft is in het watersportseizoen de meest gehoorde uitspraak:
"....en verder nog recreatievaart op ..... meter voor de kruising, niet gemeld"
In de meeste gevallen meld ik mij bij het binnenvaren van de sector, behalve als de situatie erg overzichtelijk is en er geen vaarwaters gekruist hoeven te worden.
Zodra wij op enig moment genoemd worden bevestig ik direct de voornemens.

Mijn ervaring met post Dordt is dat de centralisten veel informatie geven, ook aan watersporters.
Als jij je netjes meld helpen ze je met het juist nemen van de kruising, vooral verkeer van Noord naar Wantij en vv behoefd soms wat begeleiding.

Overigens wordt het fout passeren van de kruising ook beboet, een havengenoot heeft dit aan den lijve ondervonden.
Wat er precies gebeurt is verteld de story niet maar de lezing is dat hij vanuit de Kil komend, in de opvaart de Maas is overgestoken naar verkeerde wal, en voor Zwijndrecht langs, langs de verkeerde wal varend de Noord is ingedraaid om hier aan de verkeerde wal de Bakkerskil in te lopen.
Hij kreeg hier een forse boete voor.

Sluis meesters en brugwachters die niet reageren mogen ze van mij ook beboeten.
Ik krijg bij sommige wel eens het idee dat ze hun werk helemaal niet leuk vinden, ik denk dan, ga wat anders doen...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: IJSSEL

Berichtdoor kajoe » 08 Mrt 2016, 10:00

ik kan alleen maar melden dat ik bij de doorvaart vanaf de parksluis naar Gouda heel correct behandeld ben door de posten .
zo ook van sluis weurt naar de IJssel kop door de posten bij alle oproepen antwoord gekregen op mijn vragen .
en ook bij de post Leidschendam die de brug bedieningen van een groot deel van midden Holland verzorgt .
maar heel soms kom je knurften tegen moet ik toegeven .
waarschijnlijk zijn de vriendelijkste de mensen van uitzend organisaties om hun baantje te behouden ,vaste mensen zijn soms wat erg vastgeroest.
wij moesten via Rijkswaterstaat cursussen volgen voor gesprek discipline en correct werken volgens het boekje nou eerlijk gezegd sloeg die taal nergens op in onze ogen ,en verval je meestal in gewone binnenvaart taal ,en ergeren sommige zich aan de taal die menig recreant gebruikt ,tja en dan ?wat men dan denkt zeg ik maar niet wand zelf deed ik er vroeger ook aan mee.
ik kan alleen maar zeggen luister wat vaker naar zoals de binnenvaart en de posten met elkaar communiceren .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor quichot » 08 Mrt 2016, 10:16

Dat ben ik wel met Kajoe eens. Recreanten moeten wel de moeite zich de 'marifoontaal' eigen te maken. Ik kan me voorstellen dat personeel op de Kreekrak soms geen sjoege geeft op oproepen als 'hier de dolfijn, hier de dolfijn, ik ben bijna bij de sluis, hoe laat begint het schutten, over?' (Écht gehoord! :lol: )
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: IJSSEL

Berichtdoor aquanaut » 08 Mrt 2016, 10:26

quichot schreef:Dat ben ik wel met Kajoe eens. Recreanten moeten wel de moeite zich de 'marifoontaal' eigen te maken. Ik kan me voorstellen dat personeel op de Kreekrak soms geen sjoege geeft op oproepen als 'hier de dolfijn, hier de dolfijn, ik ben bijna bij de sluis, hoe laat begint het schutten, over?' (Écht gehoord! :lol: )

hahaha :lol:
Bij de Volkerak ook wel gehoord: "ja hallo, wij zijn dat zeiljacht links voor de sluis......over" kijk je om je heen zie je wel 40 "stokken". :D

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: IJSSEL

Berichtdoor Popeye » 08 Mrt 2016, 10:51

kajoe schreef:ik kan alleen maar zeggen luister wat vaker naar zoals de binnenvaart en de posten met elkaar communiceren .


"Mag ik een openingetje?" ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: IJSSEL

Berichtdoor Rob Art » 08 Mrt 2016, 13:17

R.C.Grootveld schreef:Persoonlijke noot en met het risico het nodige over me heen te krijgen:
Zonder marifoon heb je op de Maal, P. Kanaal etc. niets te zoeken en als je er een hebt, aarzel niet om je te melden bij de verkeerspost. Dat stellen ze zeer op prijs, je krijgt vaak zinnige info ....


Mee eens Rob, wij hebben tegenwoordig zelfs een AIS transponder, dat werd rond Dordrecht, Heerjansdam en Weurt zeer gewaardeerd. Schippers kunnen je bij naam oproepen om afspraken te maken. Als je alleen op klein water zit is een transponder voor de recreatie weer een beetje overdreven.

Mooie tocht Clemens, wij zijn vorig jaar vanuit Mook via Waal, PD kanaal door naar Hattem gevaren. Zoals Rob al aan geeft, een marifoon is erg belangrijk, vooral uitluisteren en als je uit sluis Weurt komt netjes melden bij de Post, die zullen je voorzien van info voordat je de Waal op gaat. De stroom tegen bij Nijmegen (vooral onder de brug) is erg fors. Zorg er dan ook voordat je de waal opgaat, de machinekamer op orde is en de tanks vol.
Pannerdense kop goed open varen en daarna van de stroom mee genieten.

Succes met de reisvoorbereiding.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: IJSSEL

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Mrt 2016, 15:42

Popeye schreef:"Mag ik een openingetje?"


Afgelopen najaar, tijdens de "verhuizing" van Lemmer naar de Merwede:

Schip: ..... voor .... sluis
Sluis: .....sluis
Schip: Kan ik er niet meer bij? Volgens mij is er ruimte zat maar u zet net de lichten op rood
Sluis: Klopt, er liggen een aantal schepen in de kolk en die ga ik nu schutten
Schip: Ja, maar wij willen ook geschut worden en we kunnen er nog makkelijk bij
Sluis: Als u nu eerst eens vertelt wie u bent en waar u ligt
Schip: Wij zijn ....., dat ...jacht op ca 50m voor de sluis aan de ... zijde en volgens mij is er ruimte genoeg
Sluis: Dat denkt u
Schip: Wel ik kan zo de kolk in kijken, u laat wel die andere schepen invaren maar voor ons gooit u de zaak op rood
Sluis: Die lagen al een aardige tijd op schutting te wachten
Schip: Als ik u niet netjes had opgeroepen en gewoon was doorgevaren had ik er nu al in gelegen
Sluis: Dan was u door rood gevaren en was u niet geschut geworden
Schip: U bent nogal trots op uw uniform zeker?
Sluis: Ach, ik probeer mijn werk gewoon goed te doen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor Zwerver » 08 Mrt 2016, 16:42

Eigenlijk best triest. Als watersporter vaar je toch voor je plezier. Begrijp dan de haast niet en de vaak onbeschofte manier van varen om maar als eerste door de brug of in de sluis te komen.
Heb eerder zoiets van als het niet deze schutting kan neem ik de volgende wel. Als ik haast en drukte wil hebben blijf ik wel op mijn werk.
Met vriendelijke groet,

René

Brekkenkruiser 9,5 x3,2 GSAK
Gebruikers-avatar
Zwerver
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 16 Jan 2016, 11:19
Woonplaats: Alkmaar
ligplaats: Heeg
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor aquanaut » 08 Mrt 2016, 17:34

R.C.Grootveld schreef:Afgelopen najaar, tijdens de "verhuizing" van Lemmer naar de Merwede:


Ja zo had ik er afgelopen zomer één bij de Wilhelminasluis, wij kwamen die sluis aan de zuidkant uitgevaren.
Aan de noord kant lag een beroeps buurman die aankwam terwijl wij aan het schutten waren, sluis wilde dus weer snel naar buiten.
De sluis gooit de invaart lichten op groen voor twee gereed liggende jachtjes en terwijl wij de sluis achter ons laten ontstaat deze discussie:

Schip: Wilhelminasluis!
Sluis: Goedemorgen, Wilhelminasluis.
Schip: ja ken ik nog mee?
Sluis: Waar vaart u precies?
Schip: ongeveer 300 meter voor de sluis...bij Andel.
Sluis: bent u beroeps of recreatievaart, ik zie u niet.
Schip: nou dan zou ik mn bril maar eens poetsen ik vaar er echt, bij de bocht, oh ik ben een jacht.
Sluis: (geërgerd) Nou meneer ik heb de monitor voor mn neus, ik kan met de camera tot in de bocht kijken dat is ongeveer 2000M
Ik zie de kopjes op tafel staan bij de appartementen in Andel maar u, zie ik niet.
Schip: ja, ik kom nu door de bocht, zie me nou?
Sluis: ah duidelijk meneer u bent nu nog zo'n 2 kilometer van de sluis verwijderd, ik kan hier helaas niet op wachten omdat ik vaart aan de andere kant heb, ik kom zo weer bij u terug (als in: één schutting verder)
Schip: Ik zal zo eens ff bij jou komen vriend, je zet die lichten terug op groen, en snel.
Sluis:.........
Schip: WILHELMINASLUIS!!!
Sluis: wie riep de Wilhelmina sluis?
Schip: JA , ik, ik wil toch dat je ff wacht dan kan ik mee.
Sluis: Meneer het licht staat zoals u kan zien op rood, en ik ben de deuren inmiddels aan het sluiten, als u rustig doorvaart zijn we zo bij u terug.
Toen kwam er een kannonade in de trant van dat hij de sluiswachter wel eens ff op kwam zoeken. enz enz

Om zwaar plaatsvervangende schaamte van te krijgen.
Ondertussen was ik de boot ook genaderd, waar een hevig verhitte vent achter het roer stond van een groezelig ondefinieerbaar vletje....pleziervaart

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast