Schippersvlet de "Stroper"

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor PrutsyLJ » 02 Feb 2016, 00:41

Met 0 posts is allereerst een introductie op zijn plaats. PrutsyLJ, 28 jarige prutser die in het dagelijks leven 1e stuurman is op een zeesleper. In mijn verlof hobby ik graag wat af in mijn garage. Aan auto's met name, maar ook aan bootjes. Op het moment ben ik bezig met de "Stroper", mijn schippersvlet waar voor mij persoonlijk behoorlijk wat historie aan vast zit. De boot was oorspronkelijk van mijn opa en lag in Dordrecht. De naam "Stroper" is er door mijn opa aan gegeven, de boot was voor dat hij hem overnam namelijk van een echte stroper die illegaal met fuiken viste! Samen met mijn jongere broer en zus heb ik daar van mijn 6e t/m mijn 15e altijd een week van de zomervakantie doorgebracht. Voor ons altijd het hoogtepunt van de zomervakantie. Heerlijk een week verwent worden door opa & oma. De Stroper speelde altijd een grote rol in die week. Als het weer goed was werden de meeste dagen doorgebracht op het water in en rondom Dordrecht, en met name in de Biesbosch. Toen mijn opa kwam te overlijden in 2004 hebben wij als kleinkinderen de boot als erfstuk gekregen. Ik heb hem toen destijds weer opgeknapt en heb een aantal jaar met de oorspronkelijke Yamaha buitenboordmotor rond getuft. De laatste jaren heb ik echter weinig met de boot gedaan al speelde het idee tot verbouwing naar diesel al wel een tijd door mijn hoofd.

Hier een foto van 2013 toen de boot nog in de buurt van Elburg was gestald en ik die zomer nog een paar keer heb gevaren met een buitenboordmotor erachter.

Afbeelding

Nu is het dus tijd voor wat anders. Al een paar jaar speelde ik met het idee om de vlet om te bouwen, en er een knap dieseltje in te bouwen. In het najaar van 2015 heeft dat idee een kickstart gekregen door het aanschaffen van een Ruggerini MM150 met 14 pk. Meer dan voldoende voor de Stoper, en voor mij zeer interessant omdat het een mooi compact motortje is.

Afbeelding
Afbeelding

Nadat ik de motor heb opgehaald is het wederom weer een tijdje stil geweest. In januari heb ik echter eindelijk de boot uit de stalling getrokken en in de garage thuis gezet. Ondertussen had ik tijdens de reis er voor voor mijn werk op marktplaats en elders een en ander besteld om de ombouw verder mogelijk te maken. Naast dus de Ruggerini 2 cilinder 14 pk dieselmotor met Technodrive TMC30 keerkoppeling van 2:1, en het originele dashboard een aantal extra meters waar ik waarde aan hecht

- 13x10 drieblads schroef, RVS roer met hennegatskoker, en een stuurkabel + stuurhuis.

Afbeelding

- Uitlaat demper + waterlock voor natte uitlaat

Afbeelding

- Centaflex flexibele koppeling

Afbeelding

- Morse eenhandel gas+keerkoppeling handel

Afbeelding

- 30 liter RVS dieseltank (geen foto van)

Het enige wat nog echt mist is de schroefas. Die is besteld inclusief koker bij deze toko. Zit helaas enige levertijd op omdat het allemaal op bestelling gemaakt wordt. Het is een 25 mm RVS exemplaar geworden met dito koker. Dit alles watergekoeld. Zal wel wat pakkingen en dergelijke moeten gaan gebruiken bij de montage omdat RVS op staal anders galvanische corrosie op kan leveren.

Als laatste heb ik een mooi Metalworks MIG inverter lasapparaat aangeschaft samen met 10 liter fles. Het was al een lange tijd een wens van me, dus nu gelijk 2 vliegen in 1 klap geslagen. Naast MIG/MAG kan het apparaatje ook elektrode lassen wat voor het grovere constructiewerk wel handig is zo nu en dan.

Afbeelding

Vlak voor mijn vertrek terug naar zee stond het hele zooitje er zo bij in de garage:

Afbeelding
Afbeelding

In de week voor mijn vertrek heb ik nog aardig wat kunnen doen, maar ik liep vast omdat ik de schroefaskoker nog niet in huis had. Deze ligt voor me klaar als ik weer thuis kom, en ik hoop dan ook regelmatig updates te plaatsen over het verloop van de verbouwing/renovatie van de Stroper!
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor gast » 02 Feb 2016, 00:48

Welkom, en superleuk project met de nodige doses nostalgie :D
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor broekie » 02 Feb 2016, 08:48

Welkom op het forum.
Leuk en leerzaam project.

Jeugdherinneringen die indruk hebben gemaakt kun je op deze manier levend houden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Feb 2016, 09:37

Welkom.. Mooi project
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor vuuren1 » 02 Feb 2016, 22:02

'Stuur' op een zeesleper.. Dan moet er nog wel een beting op die vlet komen ;)

Leuk project, wees wel zuinig op die motor want ik denk dat er weinig meer voor te koop zal zijn.
Allpa in Nijmegen was ooit importeur.

Kennelijk heb je meer dan alleen een nautische opleiding want zuivere stuurlieden kunnen niet lassen en willen er ook niks mee te maken hebben 8-)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor PrutsyLJ » 02 Feb 2016, 23:12

Die beting heb ik nog wel even overwogen :D . Neemt echter teveel ruimte in, en die is toch al beperkt. Ik had al een hoop research gedaan en ben er inderdaad achter gekomen dat spares voor dit motortje niet allemaal even makkelijk meer te krijgen zijn. In Italie wel een bedrijf gevonden wat waarschijnlijk het meeste nog kan leveren. Toen ik de motor ophaalde heb ik hem zien en horen lopen en dat klonk en zag er prima uit. Daarnaast zal hij het niet al te zwaar hebben met de 4,6 mtr lange Stroper.

Wat betreft de opleiding heb je gelijk; ik heb een duale opleiding gehad tot MAROF oftewel Maritiem Officier (stuurman/machinist zonder beperkingen) waarbij we 2 schooljaren lang iedere maandag 3 uur aan het lassen waren. Aan het begin van mijn zeegaande carriere ook nog 2 reizen gemaakt als 3e WTK gemaakt voor ik me ben gaan concentreren op de nautische kant van het vak. Die 2 reizen waren enorm leerzaam en de ervaring die ik toen heb opgedaan komt vrijwel elke dag nog van pas in zowel mijn werk als tijdens de hobby in mijn verlof!
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor vuuren1 » 03 Feb 2016, 00:05

Je denkwijze komt mij bekend voor, vandaar de vraag over de opleiding.

Marof is mij bekend, ik heb aan het ontstaan meegewerkt en de hele omzetting naar de duplo opleiding meegemaakt.

Naast de aanvankelijke wtk specialisatie (het oude rangen systeem) heb ik het voor de hobby een keer aangevuld met een nautisch deel.
(koste me toch niks als werknemer bij STC)

Na 12 jaar in dat onderwijs vak er uit gestapt en bootjes gaan ontwerpen en bouwen.
Wel anders dan anderen, je kan het beroepsvaartkarakter nog terugvinden in de ontwerpen.

Een Ruggerini is een simpele motor, was ook vrij betaalbaar. Verder weinig mis mee.
Wat ik er mij van herinner is dat die Italianen diverse boutjes en slangklemmen niet goed vast draaiden waardoor de boel soms wat lekkage had.
Allpa is er al een poos terug mee gestopt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor PrutsyLJ » 31 Mei 2016, 21:54

Het is alweer enige tijd geleden dat ik hier een update heb geplaatst. Vorig verlof heb ik nog net anderhalve week aan de Stroper kunnen werken voordat vrouwlief en ik naar de USA vertrokken voor 3,5 weken die de rest van mijn verlof hebben opgeslokt. In die +/- 8 a 9 dagen dat ik effectief aan de boot heb kunnen werken heb ik de fundatie voor de motor in elkaar en in de boot gebakken. Tevens bleek een deel van de bilge zo rot, dat ik er een stuk heb uitgeslepen en heb vervangen door vers staal.

Vandaag heb ik samen met mijn ouweheer de motor op de fundatie geplaatst en uitgelijnd. Mijn vader heeft dik 20 jaar als beroeps militair bij defensie gediend en met name bij de artillerie. De daar vergaarde kennis over het uitlijnen van stukken kwamen vandaag goed van pas! Een goede dag gemaakt en de schroefaskoker + schroefas uitgelijnd en de binnensteun + het schroefraam ingelast. Heel blij met het resultaat, en hopelijk later deze week de nieuwe scheg af maken en dichtlassen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wordt hopelijk binnenkort vervolgt :)
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor vuuren1 » 01 Jun 2016, 21:08

Gaat wel goed komen.
Succes met de voortgang.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jun 2016, 21:47

Ziet er goed uit,ik zou alleen de motor wat hoger op de motorsteunen stellen zodat je nog wat naar boven of naar beneden kan bijstellen,nu staat hij echt helemaal onderin,dus zakken kan niet meer.
Nu kan je de steun voor aan het geland nog iets omhoog stellen,waardoor je mooier uitkomt in mijn ogen.
Mooi stevig gemaakt die fundatie,nogmaals het ziet er mooi uit,leuk om te volgen hoe je het maakt.
Succes gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten