Bouw nieuwe boot

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Thinlanet » 25 Jan 2016, 16:34

Beste allemaal,

Ik ben Rick, nieuw op dit forum, en met een missie. Al jaren uitkijkend naar een eigen, zelfgebouwde boot, ben ik nu enige tijd in het bezit van een huis aan vaarwater wat mij de stap heeft doen maken om een eigen boot te gaan bouwen. Dit betreft een kleine runabout-achtige motorboot van 4,5 - 5 meter, 1,8 meter breed. Ik ben op zoek naar een consensus tussen klassieke lijnen, mooie doch praktische motorisering en enigszins onderhoudsarm exterieur.

De wensen/gegevens:

Type watersport: recreatief, binnenlandse wateren/polders. Op sommige stukken beperkte diepte
Snelheid: rustig cruisen, bakken met vermogen niet nodig.
Ruimte: De boot moet idealiter plek bieden voor 4 personen en 2 kleine kinderen. 1 bank + ronde zit of 2 banken
Motorisering: Voorkeur gaat naar binnenboord, maar praktisch aspect niet onbeschouwd laten. Ook een inventief alternatief als zijnde een binnen-buitenboordmotor heb ik oren naar.

Middelen tot bouw; schuur aanwezig
Stalling: Ik beschik over een bootlift en voor de winter mogelijkheid tot overdekte stalling.
Casco/nieuwbouw: Zolang het model de klassieke lijnen enigszins worden gevolgd is casco een goede oplossing.
Materiaal: Aluminium/polyester/hout(met epoxyhars)

Er is nog een lang traject te gaan, waar ideeën, voorkeuren en praktische (on)gemakken elkaar in de loop van tijd wegspelen of ondersteunen. Deze thread wil ik gebruiken om te spiegelen met jullie ideeën en best practices. Ik zal spoedig mijn eerste schetsen uploaden.

Groet,

Rick
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Popeye » 25 Jan 2016, 19:20

Welkom. Niks leuker dan een eigen boot bouwen weet ik uit ervaring, na het bouwen van mijn staverse jol "Aimée!
(behalve misschien er mee varen)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor aquanaut » 25 Jan 2016, 20:19

Welkom!
Je kent vast de site van woodenboat.com.
Zoniet dan bij deze.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Mopolcamper » 25 Jan 2016, 22:14

Misschien heb je hier wat aan: http://www.bootbouwer.nl/
Vr. gr.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor AlfaR » 25 Jan 2016, 23:05

Klassieke Riva nabouwen?
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Thinlanet » 26 Jan 2016, 09:47

Dank voor de reacties. Ik ben inderdaad al de bekende sites langs geweest, mogelijkheden en ideen zijn eindeloos.

Het nabouwen van een Riva zeker mooi, wel ben ik meer van het oude, Amerikaanse ontwerp (jaren 20, 30) dan de Europese zoals de Riva (jaren 40,50). Een stijle/verticale boeg/voorsteven met weinig welven in de romp vind ik een mooie vormgeving. Riva's en Skandinavische equivalenten hebben voornamelijk een schuine/diagonale boeg. Het probleem is dat deze Amerikaanse ontwerpen wat de groot zijn voor wat ik op het oog heb, daarnaast zie je veel exemplaren waar de zitposities gescheiden zijn door de binnenboordmotor. Met kinderen is dat niet heel ideaal, zowel qua lengte als de zit positie moet ik wat gaan 'customizen'. Daarbij de vraag of de constructionele integriteit gehandhaaft kan blijven, immers dergelijke modellen zijn niet voor niks zo opgesteld (denk ik dan maar).

Ik ben lange tijd gek geweest op de Palm Beach Runabout van Nelson Zimmer, enkele jaren geleden door het nederlandse nedcraft in een modern jasje gestoken met aluminium romp: http://www.nedcraft.nl/ Daar valt natuurlijk geen polder mee te bevaren. Maar dit model, in schaal 1 op 1,5, waar een deel van neus wordt ingekort en deze bij de cabine wordt getrokken, waar mogelijk/nodig dient de motor naar achter geplaatst te worden. Zo had ik mijn versie van de runabout in gedachte. Natuurlijk zijn dan de verhoudingen een beetje zoek, maar in m'n huidige schets valt het nog mee.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Mopolcamper » 26 Jan 2016, 12:49

O, is dat de bedoeling. Dan zou je hier eens kunnen gaan praten: http://vanvossendesign.nl/aluminium-boten-boot.html
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jan 2016, 17:33

Als je zo,n nedcraft enigszins na wil bouwen moet je wel wat in je mars hebben.
Als het de eerste boot is die je wilt bouwen zo ik maar iets eenvoudigers kiezen.
Dit is echt wel boot bouw voor gevorderde
Niet te min veel succes gewenst
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jan 2016, 22:51

Rick,

Ik lees 4 volwassenen en 2 kinderen op 4,5 - 5 meter lengte bij 1.8m breed.

Is dat op termijn niet (veel) te klein als blijkt dat het varen bevalt en je er ook op wilt kunnen overnachten?

Ik herinner dat mijn vader rond 1965 eenzelfde idee had en dat ook ventileerde bij gevestigde watersporters.
Hun eerste opmerking was: "Ja en dan ieder jaar een boot van een meter langer omdat dat leuke bootje veel te klein blijkt".

Daar heeft hij naar geluisterd, het werd bijna 8 meter bij 2,6m.
Maar de kunst is om je idee van een handzame dagjesboot door te vertalen naar een boot met meer mogelijkheden en toch het karakter en de eigenschappen van je oorspronkelijke idee er in te verwerken.

Mijn ervaring is dat het een proces is wat enige tijd kost om er goed achter te komen wat je uiteindelijk wilt.

Aan de andere kant kan je veel leren van het bouwen van een eerste boot die binnen je begroting past.
Wel leuk zou zijn als je er zoveel mogelijk kosten uit kan halen bij eventuele verkoop en daarmee naar een maatje groter kan.

Een interessant initiatief.
Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Amersfow » 26 Jan 2016, 23:14

Ha, iedereen denkt het het beste te weten. Maar gelukkig wil iedereen wat anders. Ik wil geen oud huis en een GSAK boot en vind andere keuzes niet slim. Maar miljoenen mensen denken anders;-) Why not
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten