Naar aanleiding van dit topic, pagina 4 van: viewtopic.php?f=2&t=2227&start=30 wellicht aardig om eens verder over te gaan.
Het ging over dit ding: http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... 44/1396425
En even verder gekeken wat het 'ding' eigenlijk in originele toestand voorstelde.
(reactie verplaatst naar hier)
Die boot was inderdaad (vroeger) in de buurt van Warmond te vinden.
Vaart kennelijk niet veel met 120 uur sinds 2009 op de teller, de boot zal meer uren aan onderhoud opeisen...
Vroeger was de romp met zeildoek bekleed, nu kennelijk epoxy.
Ziet er niet strak uit, dat is altijd al opgevallen bij die boot maar zo hoorde dat bij een MTB, niet bij een huidige ex-MTB met een luxe jacht uitstraling.
Epoxy op een oude mahoni romp is ook een gok, ook is 8 mm hout als basis erg dun en dat zal bewegen.
Misschien daarom dat dit ex zeeschip niet van de Kaag af kwam? Te slap, dan valt de epoxy er bij golfslag op zee af..
Ook zal de stabiliteit (erg) zijn afgenomen met een opbouw die er niet op hoort én zijn de zware originele motoren vervangen door lichter.
Een citaat:
Built of double diagonal Honduras Mahogany on Canadian Rock Elm, and powered by three Isotta Fraschini 57 litre petrol engines each of 1100hp. giving a speed of 48 knots
- 3x 57 liter petrol engines!! Dat is zwaaar..
Zo is er ook een ex-loods tender omgebouwd tot jacht, erg mooi maar niet goed nagedacht omdat die boot nu zelfs op binnenwateren onstabiel is geworden door de zwaardere opbouw en kleine motoren.
Was eerst 2x 1000 pk en nu 2 kleine Volvo Penta's onderin.
Dergelijke (snelle) ex beroepsschepen lijken leuk om als jacht om te bouwen maar het basisontwerp is daar niet geschikt voor.
Hier een originele MTB, kijk maar eens wat de verschillen zijn:
http://www.mtb102.com/
Dit is echt heftig:
https://www.youtube.com/watch?v=yIZRmOD0JIs
Nu ineens als 5000pk neergezet, is wellicht iets overdreven maar 3300 pk klopt wel.
Vreemd dat conservatieve Engelsen die boten afleverden met Italiaanse motoren maar men had geen keuze, het moest snel in de vaart en dan maar een spagetti motor..
Wel veel respect voor de kennis en kunde in die tijd! 48 knopen met 3x1100 pk (benzinemotoren!!) en maar 8mm mahony houten romp!
Hoefde dan ook geen 20 jaar mee te gaan anders zou het hele ding uit elkaar zijn gevallen.