Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor jano » 17 Nov 2015, 23:04

Gewone plaat nemen, liefst 3 of 4 mm
4 vindt ik beter en is nog goed verwerkbaar zelfs met een goede decoupeerzaag en goed smeren
zo'n achterkajuut erop zetten is niet zo heel spannend als je een beetje verstand van zaken hebt
dek goed van spanten voorzien kun je zelf slaanmet een voorhamer op twee dikke balken
houdt goed de lijnen van je voorkajuit in de gaten en neem de hoeken over in je achterkajuit
let ook goed op de raamindeling
verkeerde hoeken laten altijd zien dat je boot later verbouwd is
wil je een gesloten stuurhut maken, en wil je dan een achteringang of 1 of 2 zijdeuren
houdt goed rekening hoe je de binnenkant wilt indelen
ik kan evt wel wat tekeningen voor je maken voor ideetjes
stuur me dan een pb met wat foto's
jano
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 21:58
ligplaats: schiedam
info:

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor Roelof » 18 Nov 2015, 08:21

JerryR schreef:probeer gestraald en gemenied staal te krijgen, wals lagen krijg je zelf erg lastig verwijderd of je moet zin en tijd hebben om het uit te laten roesten. gemenied staal kan je gelijk aan de slag met grondverf.


Ben het volledig eens met JerrR, Een walshuid (plet) kun je bijna niet handmatig verwijderen met het gevolg dat de verf slechter hecht en er sneller roest ontstaat.
Wat als menie omschreven wordt is waarschijnlijk "Shop primer".
Dit wordt na het stralen (SA 2 1/2) aangebracht en is een tijdelijke conservering voor ca 6 maand.
Hier kan gewoon op gelast worden en heeft géén nadelige invloeden

Afbeelding
Sectie bouw, alle plaat materialen gestraald en in de shop primer

In de scheepsbouw wordt vaak "Sigmaweld MC" gebruikt maar alle grote merken hebben hun eigen shop primer.
Alle verven hechten goed op deze shop primer(s), maakt niet uit of het 1 of 2 componenten verf is.
Indien de plaat lang heeft buiten gelegen en de primer laag verouderd is, voor het schilderen goed opruwen met een schuurpapiertje of :scotch brite"

Suc6

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor dennis » 18 Nov 2015, 13:06

ik zie wel eens boten die ook verbouwd zijn, die kregen last met de afwatering, houd aar rekening mee.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor RVDM » 19 Nov 2015, 12:06

Dennis, Roelof en Jano, bedankt voor jullie aanvullingen!

Ik was ook inderdaad van plan om 4 mm te gaan gebruiken en ik ga of in het voorjaar of in het najaar van 2016 beginnen. Het ligt een beetje aan mijn werk, want ik wil wel in 1 keer door kunnen gaan en niet het project steeds stil leggen.

Ik heb inmiddels op het internet wel veel leveranciers kunnen vinden die stalen platen aan particulieren leveren op handzame formaten. Alleen zijn dit gebeitste platen en staan ze niet in de lasprimer.
RVDM
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 Sep 2015, 11:09
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor antonh » 19 Nov 2015, 12:19

Alleen zijn dit gebeitste platen en staan ze niet in de lasprimer.

Het is toch ijzer?
Wat zit er dan op die platen, heb daar nog nooit van gehoord.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor Roelof » 19 Nov 2015, 12:34

Idd, ook voor mij een term die ik nog niet kende.
Heb even gegoogled en vond volgende:

Wat is gebeitst en geolied staal?
Ook hier dient de beitslaag als definitieve beschermingslaag van het staal, deze chemische methode zorgt voor het verwijderen van roest, andere vervuilingen en de walshuid ( laag op het staal die achter blijft na het walsen ). Nadat al het vuil en roest van het staal is verwijderd door de beitslaag gaat er een olielaag overheen als definitieve beschermingslaag en is het staal helemaal klaar voor gebruik.


Mbt het verwijderen van vuil en walshuid neem ik aan dat het goed is, de lasbaarheid neem ik aan, maar de hechting van verf lijkt mij anders.
- de plaat is vettig omdat er olie als consevering wordt gebruikt (kan natuurlijk met tinner ontvet worden voor je gaat schilderen)
- Gestraalde plaat heeft een ruw oppervlakte waardoor de verf goed hecht, dit mis ik bij gebeitste plaat.

Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik van deze procedure nog nooit heb gehoord en dus ook geen details ken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor RVDM » 11 Nov 2017, 19:02

Na een lange tijd meld ik mijzelf hier weer en ben ik inmiddels begonnen aan de achterkajuit die ik aanvankelijk wilde bouwen in 2016. Dit is dus een jaar later geworden.

Hieronder 2 links naar filmpjes van mijn vorderingen tot nu toe:






https://youtu.be/AiWRn-ExnQw
https://youtu.be/xU59LUmxtXU
RVDM
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 Sep 2015, 11:09
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor Roelof » 12 Nov 2017, 09:02

Knap stuk werk!
Op de filmpjes te zien verdeel je het lassen wel, heb je nog veel last van vervorming door lasspanning?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor RVDM » 12 Nov 2017, 16:20

Dankje.

Nee ik heb daar geen last van gehad. Ook niet met delen die ik volledig heb gelast, omdat ik daarvoor genoeg hechtlasjes had gezet
RVDM
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 Sep 2015, 11:09
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Welke staal soort (s225 s355) gebruiken?

Berichtdoor RVDM » 28 Feb 2018, 14:14

Hallo allemaal,

Inmiddels weer verder gegaan en de laatste delen gelast, zoals te zien in het onderstaande filmpje



https://www.youtube.com/watch?v=ErI8pBvVMQA
RVDM
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 Sep 2015, 11:09
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten