Boot registreren

algemene discussies

Re: Boot registreren

Berichtdoor Sareno » 21 Sep 2015, 13:23

stentor950 schreef:@Sareno

Ik snap even iets niet. Je wilt eigenlijk helemaal niet registreren en je wilt niet dat je boven de 20 km/u komt.
Je krijgt advies over wat je zou kunnen doen m.b.t. het feit je boot geregistreerd te krijgen. Wil je dat eigenlijk wel en hoeveel moeite moet je doen om dit gedaan te krijgen.

Wil je helemaal niet registreren dan moet je er gewoon een 5 pk-tje achter hangen, dan ben je overal vanaf.


Mss was ik niet helemaal duidelijk; ik wil de boot DIT seizoen nog niet registreren en onder de 20km u houden. Dit ivm het behalen van mijn vaarbewijs. Volgend seizoen moet ik gewoon voluit kunnen/mogen gaan.

Overigen: bedankt voor de reacties!
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Sep 2015, 15:23

Sareno schreef:Mss was ik niet helemaal duidelijk; ik wil de boot DIT seizoen nog niet registreren en onder de 20km u houden. Dit ivm het behalen van mijn vaarbewijs. Volgend seizoen moet ik gewoon voluit kunnen/mogen gaan.

Tja, dan heb je de volgende opties:
- Dit seizoen niet varen
- Je motor officieel laten begrenzen
- De gok nemen dat je niet gecontroleerd wordt (die kans is in de praktijk klein)
Echter, op het moment dat je dan ergens bij betrokken bent is de kans groot dat eea aan het licht komt en dan heb je een probleem.

Het is al eerder besproken hier, maar samengevat:
Bij controle kijken ze naar wat je boot kan, niet naar wat je er op dat moment mee doet.
Bij twijfel gaat er 1 opsporingsambtenaar aan boord en geeft met de GPS in de hand vol gas.
Loopt ie dan harder dan 20kmh, dan heb je wat uit te leggen....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor Byl54 » 21 Sep 2015, 15:35

Het boete bedrag is maar €550,=, maar dan heb je ook wat
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor Sareno » 21 Sep 2015, 18:04

R.C.Grootveld schreef:
Sareno schreef:Mss was ik niet helemaal duidelijk; ik wil de boot DIT seizoen nog niet registreren en onder de 20km u houden. Dit ivm het behalen van mijn vaarbewijs. Volgend seizoen moet ik gewoon voluit kunnen/mogen gaan.

Tja, dan heb je de volgende opties:
- Dit seizoen niet varen
- Je motor officieel laten begrenzen
- De gok nemen dat je niet gecontroleerd wordt (die kans is in de praktijk klein)
Echter, op het moment dat je dan ergens bij betrokken bent is de kans groot dat eea aan het licht komt en dan heb je een probleem.

Het is al eerder besproken hier, maar samengevat:
Bij controle kijken ze naar wat je boot kan, niet naar wat je er op dat moment mee doet.
Bij twijfel gaat er 1 opsporingsambtenaar aan boord en geeft met de GPS in de hand vol gas.
Loopt ie dan harder dan 20kmh, dan heb je wat uit te leggen....


Hier lees ik dus diverse varianten over. Men zou de snelheid meten van de boot op het moment van aanhouding. Dus als ik met 4 man in de boot wordt aangehouden (dan haalt ie net 15) zou ik geen probleem hebben.
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor kajoe » 21 Sep 2015, 18:21

er staat in het bpr kan of mag .
dus als je normaal vaart nog geen registratie en je vaart ruim onder de 20 km ,of de aangewezen snelheid die je terplekke geld mag varen zit je nooit fout.
wij hebben hier indertijd een geintje gehad met iemand die een 80 pk buitenboord motor er achter had hangen ,deze werd bekeurd omdat hij geen registratie op de boot had , op het verhaal dat hij de motor had laten afstellen zodat hij niet sneller kon varen dan die 20 km ,werd niet ingegaan ,
de persoon lied het geval voorkomen bij de rechter ,nou er werden snelheid proeven gedaan door de KLPD deze bleken daarna overtuigt te zijn en door de aanwezige rechter werd het verbaal van tafel geveegd ,de ambtenaar had eerst moeten controleren of het verhaal juist was en e.v. naar de aanwezige papieren van de afstelling moeten vragen .in dit geval voer de man niet te hard.
tja ik had hier ook van geleerd dat als wij iemand aanhielden die niet te snel voer maar geen registratie had even door te vragen .
de bootjes die duidelijk ver over hun snelheid zaten ,jammer maar die waren wel de klos
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor gast » 21 Sep 2015, 18:34

Als je dmv een certificaat van een officiële partij kan aantonen dat je motor deugdelijk is begrensd, is er niks aan de hand.

4 man in een boot is geen begrenzing, het gaat om de combinatie die harder kan dan 20 kmph.
Daarin moet je uitgaan van wat logisch is, dus boot inclusief het nodige om hem te kunnen bevaren (schipper, tank, accu etc)

Deze discussie is vaker gevoerd en om deze direct te vermijden, zowel Vamex alsmede de KLPD onderstreept dit.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor antonh » 21 Sep 2015, 19:52

Hier staat een artikel over het snelle varen en de controle.

Anton

http://www.ad.nl/ad/nl/34821/Rivierenla ... ater.dhtml
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor Sareno » 21 Sep 2015, 20:41

antonh schreef:Hier staat een artikel over het snelle varen en de controle.

Anton

http://www.ad.nl/ad/nl/34821/Rivierenla ... ater.dhtml


Dat is een andere kant vh niet controleren, deze aso's mogen van mijn part zelfs mét vaarbewijs nog worden beboet (soms). Ik vaar zelden tot niet harder dan 20 maar daar gaat het jammer genoeg niet om :-(
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor gast » 21 Sep 2015, 21:13

Ook hier is al een hele discussie over geweest, uiteraard moeten zulke figuren aangepakt worden maar dat geldt voor elke aso waar dan ook.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Sep 2015, 13:54

Sareno schreef:Hier lees ik dus diverse varianten over. Men zou de snelheid meten van de boot op het moment van aanhouding. Dus als ik met 4 man in de boot wordt aangehouden (dan haalt ie net 15) zou ik geen probleem hebben.

Dat kan kloppen, wat veel mensen weten bepaalde zaken nu eenmaal niet uit elkaar te houden.
En in dit kader zijn dat:
1: Handhaving van de maximum snelheid
Dan wordt er inderdaad gekeken wat je op dat moment vaart en hoe zich dat verhoudt tot de op dat moment ter plaatse geldende maximum snelheid; en dan is het aantal opvarenden niet relevant.
Vergelijk het met snelheidscontrole op de weg.

2: Handhaving van het vaartuig/vaarbewijs reglement:
Hierbij wordt gekeken wat een vaartuig kan met 1 volwassene er in kan halen.
Vergelijk het je van de weg plukken met een flinke bestelwagen en controleren of je daadwerkelijke gewicht niet boven de 3.5 ton uit komt en zo ja of dit conform het kenteken mag en of je wel een C rijbewijs hebt.

Als ze je voor het 1e punt staande houden zullen ze kijken met wat voor boot je vaart en ik kan je verzekeren dat die lui van de waterpolitie niet achterlijk zijn.
Als die dan een klein bootje met een 60PK motor zien wat geen registratie heeft, denk ik dat je er serieus rekening mee moet houden dat ze verder gaan zoeken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten