romp lakken oostzeejol

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor micha » 26 Jun 2015, 13:53

Ik denk dat bij mij de bruine laag dan de gelcoat is. Het ziet er alleen niet zo uit als het groene dek. Ik ben nog met een doek thinner over de groene laag heen gegaan maar dit lost wel op dus ik denk toch dat het antifouling is en er dus toch af moet.

Ik heb hier nog een foto van de boven en binnen kant van het bootje. Nog behoorlijk vies. Ook is daar de mastvoet te zien die ik zelf een keer gemaakt heb. Deze is er al uitgehaald. Hij was te slecht geworden dus wordt vervangen. Ik ga hem opnieuw maken omdat dat minder moeite is dan deze opknappen.

Afbeelding

Ik heb de mastvoet zo gemaakt dat hij draaibaar is. Bij het oude ontwerp zat er een gat in het bankje waar de mast doorheen gestoken moest worden. Zo is het veel makkelijker te doen en is hij ook op het water te strijken voor als je onder de brug door wil.

Hier zijn de latjes welke een eerste laklaag hebben gekregen.

Afbeelding

Komend weekend ga ik wat vellen schuurpapier kopen voor de bandschuurmachine en even een uurtje tekeer gaan op de lak.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor micha » 08 Sep 2015, 12:57

Ik heb me toch wel wat vergist in het wark wat er verzet moet worden bij dit project. De laag van verf die eraf moet worden gehaald is toch wel behoorlijk hard en dik en aangezien ik nu wel de tijd heb wil ik het ook wel goed doen. De gecoat is lichtelijk craquelé en heeft op sommige plekken gaatjes. Ik ga de gaatjes opvullen met plamuur en een epoxy primer erover heen doen voordat ik de romp ga lakken. Ik zal van de week een foto maken van de laag die craquelé is en een foto van de mastvoet want die is ondertussen wel af. De blauwe antifauling is ook helemaal verwijderd ( dit was redelijk makkelijk af te krabben) Dit heeft alsnog wel een tijdje gekost. Het roer staat in de onol grondverf.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor broekie » 08 Sep 2015, 13:43

craquelé kun je het beste te lijf gaan met een 2-componenten primer van IJssel.
Plamuren ligt er op en dringt niet diep in de fijne scheurtjes. Gevolg is dat de craquelé snel terug komt.
Een primer dringt wel diep in de haarscheurtjes. Goed schuren edat alleen de opgevulde scheurtjes zichtbaar zijn.
Opnieuw lakken en voor jaren mooi.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor micha » 14 Sep 2015, 11:38

Dat was ook mijn plan voor de craquelé maar ik heb op sommige stukken gewoon te krote gaatjes. Hiervoor is de primer echt niet genoeg.

Ik heb hier een afbeelding van de craquelé. Ik hoop dat dat duidelijk te zien is. Hiervoor is de primer in mijn gedachte genoeg.

Afbeelding

Sommige stukken van de rom zijn echter minder, aan de boeg en steven zijn er zulke plekken te vinden:

Afbeelding

Je ziet heel veel kleinere gaatjes die waar de gelcoat heeft los gelaten. Deze wil ik eerst opvullen.

Hier is een foto van wat dichterbij gemaakt:

Afbeelding

Het roer heeft ook last van de craquelé, echter maar aan 1 kant. Ik denk dat hij met die kant altijd naar de zon toe heeft gestaan

Roer craquele: Afbeelding

De andere zijde ziet er dan weer goed uit. Ik heb het roer al in de primer gezet omdat ik even wilde kijken deze het wel wilde opvullen, maar de craquelé bleef te zien.

Roer1: Afbeelding

De mastvoet staat ondertussen in elkaar dus die kan wel weer gemonteerd gaan worden. Dat gebeurt echter pas als ik de binnenzijde ook heb aangepakt.
mastvoet 1: Afbeelding
mastvoet2: Afbeelding
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor broekie » 14 Sep 2015, 17:08

Zou ik toch eerst de primer zetten en daarna plamuren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor micha » 15 Sep 2015, 08:55

En daarna nog een keer primer? Ik heb thuis een polyester plamuur liggen, als ik hem dan eert primer met de zf van de ijssel kan ik dan ook mijn polyestser plamuur gebruiken of moet ik dan alsnog de epoxy plamuur kopen?
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor broekie » 15 Sep 2015, 14:01

Ik zou dat even navragen bij de polyservice.

http://www.polyservice.nl/

Die kunnen je het beste adviseren als professionals.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor Georges » 15 Sep 2015, 16:16

Onder water zou ik altijd epoxy plamuur gebruiken.
Je kan deze zelf aanmaken met epoxy hars en als vulmiddel microballoons (kost niet gek veel en lijkt wel bloem zo fijn) je kan hem dan zo dun of dik maken als dat de toepassing vereist , zeker bij die pinholes is dat een voordeel.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor PimOostzeejol » 03 Okt 2015, 09:12

Goedemorgen, ik heb op de romp en het roer van mijn Oostzeejol Midget 15 (ongeveer 35 jaar oud) ook van dat soort barstjes en gaatjes als u laat zien op de foto's. Denkt u dat dit osmose is? Ik heb er in de afgelopen lente wel een nieuwe antifouling laag overheen aangebracht. Ik overweeg om de boot dit jaar in het water te laten overwinteren. Zou dat kwaad kunnen? Ik lees dat het voor een polyester boot voldoende is om hem om de twee jaar eruit te halen. Alvast bedankt voor elk advies! Met vriendelijke groet, Pim
PimOostzeejol
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 09:04
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: romp lakken oostzeejol

Berichtdoor micha » 06 Okt 2015, 12:36

Ik denk niet dat het bij mij osmose is. Ik denk meer dat het een gevolg is van de craquelé. De mijne heeft een hele tijd met de romp naar de zon toe op het land gelegen dus verwacht dat dat de oorzaak is van de craquelé. Ik zou het wel aandurven om de boot in de winter in het water te laten liggen. Ik heb het een paar jaar geleden ook een keer gedaan en geen problemen van ondervonden. Heb wel alles van de boot gehaald en er een goed zeil overheen gedaan.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten