Boegschroef, maar welke accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Jorisss » 06 Mei 2015, 20:54

Ben bezig met een boegschroef te plaatsen (Vetus 55kgf12V) en vraag me af welke accu ik nu het beste kan nemen.
Na een dag zoeken op internet zie ik langzamerhand door de bomen het bos niet meer.
Vetus schrijft een accu voor van min. 105Ah en max 200Ah.Nu dacht ik zelf aan een Optima Blue top van 75Ah (of Yellow top, volgens mij exact dezelfde accu). Deze schijnt gelijk te zijn aan een conventionele accu van 120Ah (=binnen de specs van Vetus).
Twijfel ook nog over de plek van de accu, of onder het bed in de punt (dus bij de boegschroef) of 4 meter verder in het motorruim (gewichtsverdeling boot gunstiger?) maar langere kabels.
Vetus schrijft 70mm2 voor bij kabels tot 12 meter (4 meter valt daar dus binnen).
En zou dan de startaccu vervangen kunnen worden door de Blue top eventueel. Dus boegschroef en startaccu in 1 en service accu's apart.
Oftewel graag advies :?:
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor sogna mi » 06 Mei 2015, 22:29

zoals je het omschrijft heb ik vrijwel dezelfde opstelling, vetus 55 kgf op een gedeelde startaccu optima 55a red top, en deze staat bij de motor. 3,5 meter van de boegschroef af .

werkt perfect, de optima levert genoeg
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Davidos » 06 Mei 2015, 22:43

Hi Joris,

Ik ben geen expert, maar "een gebruiker met ervaring" :D en heb ook een Vetus 55kgf boegschroef. Misschien helpt het je als ik mijn ervaring met je deel.

Allereerst heb ik slechte ervaringen met gebruik van de startaccu voor dingen anders dan starten. Vroeger teveel op huurboten gezeten waar de startaccu ineens niks meer deed omdat er nog van alles aan hing. Op onze boot hebben we dan ook 3 verschillende accu's:

1) Startaccu. Alleen voor starten, het dashboard (de instrumenten) en verder niets
2) Lichtaccu. Voor licht, koelkast en andere kleine verbruikers
3) Boegschroefaccu voor alleen en enkel de boegschroef

Ik zeg niet dat het zo moet, maar met dit gebruik gaan onze start en boegschroef accu nu al 8 jaar mee! En het zijn gesloten natte loodaccu's. De startaccu is een goedkoop merkloos Zilver Calcium geval van 105Ah. Ja, overkill, maar van de week kon ik de motor na een mini revisie (nieuwe rotocaps, klepsteel rubbers, gereviseerde injectoren plus normaal onderhoud) wel tornen en vervolgens een aantal keer starten. Let wel, ik had de boot 6 maanden terug met volle accu's weg gelegd en niet tussentijds geladen! Ook de dynamo was nog niet aangesloten, dus al dat tornen en starten was op lading van 6 maand terug. Motor is een stukje antiek: OM621 met snelgloeiers, en die lust wel wat porrie bij het starten.

De boegschroefaccu is een 'merk' accu: VMF VDC31M, van 105Ah. Een mechanisch wat sterkere accu, zegt men.

De lichtaccu was een afgekeurde AGM accu uit een noodstroom voorziening, maar die heb ik nu na 5 jaar gebruik vervangen door een Victron 220Ah Gel accu.

De 3 accu's worden door de 40A dynamo geladen middels een Victron FET brug (ArgoFET 100-3) of door de Bluepower 12/30 (3) lader van Victron.

We hebben een 200Wp paneel dat via een Victron MPPT 75/15 alleen de lichtaccu van lading voorziet.

De boegschroefaccu wordt geladen via 7 meter lange 35mm2 kabels (kon ik goedkoop aan komen - iets overkill).

Deze setup bevalt uitstekend. De VMF is flink goedkoper dan een Optima....

Succes en groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor elrenegado » 07 Mei 2015, 09:04

ik zou ook een extra accu voor enkel de boegschroef adviseren,
puur om alles gescheiden te houden.
en niet per ongeluk met veel wind veel de boegschroef gebruiken zodat de accu zwak word.
motor dan uitzetten en 5 minuten later niet kunnen starten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Jorisss » 07 Mei 2015, 09:31

Okay, aparte accu dus voor de boegschroef.
Dan blijft de vraag, in het motorruim (4mtr van boegschroef) of naast de boegschroef (gewicht in de punt en onder een bed) en welk type accu?
Is zo'n Yellow top 75 Ah geschikt of kan ik beter voor een zwaardere accu gaan?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Davidos » 07 Mei 2015, 09:45

Als je plaats hebt en het gewicht kunt gebruiken is 'bij de boegschroef' de beste plek.

De laadkabels hoeven lang zo dik niet als de kabels naar de boegschroef. Die laatste wil je dus liefst kort houden. 70mm2 kost iets van 30 euro de meter dus in jouw geval ben je als je de accu bij de motor zet 240 euro aan kabel verder... Bij onze boot stonden in de punt voorin, onder het bed, in een loze ruimte.... twee dozen lood..... dus die zijn mooi vervangen door een accu. Maar het moet maar net kunnen he.

De Optima zou volgens alle berichten die je leest niet onder doen voor een generieke 105Ah accu. Lijkt me prima.

75Ah die je voor 50% leeg mag trekken = 37,5Ah. Dat is 135000 A/s. De boegschroef trekt 250A dus dit zou de accu 13500/250 = 540 seconden vol houden. Dan is je boegschroef allang helemaal afgebrand :)

Ok, een accu die je zo zwaar belast heeft minder capaciteit, al zou het de helft zijn, het gaat om orde grootte.

In de praktijk kun je de boegschroef dus flink veel gebruiken zonder de accu serieus leeg te trekken.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Mei 2015, 10:27

Bij mij zit de boegschroef samen met de ankerlier gewoon op de startaccu (2x 75Ah Optima) en die staat gewoon achterin (in de "kelder") naast de service set en daartussen loopt een flinke kabel.

Destijds bij de bouw met de werf gesproken over aparte accu voorin voor deze; werd echter niet als zinnig bestempeld.
Argument: Als je je boegschroef en/of ankerlier gebruikt, loopt in 99% van de gevallen je motor en dan levert je dynamo effectief al ca 60-70% van het gevraagde vermogen.
Dat kleine beetje wat je dan uit je startaccu moet halen, zit er in no-time weer in.
Het enige is dat je voor voldoende dikke kabels moet zorgen.

Mijn visie:
Het netto verbruik van starten, boegschroef, ankerlier wordt door velen zwaar overschat; in de praktijk stelt dat echt niet zoveel voor.
Dat je start en service moet scheiden is geen discussie, maar ook nog eens een aparte accu voor boegschroef/ankerlier acht ik niet zinnig.

Overigens zou ik niet graag een accu onder m'n bed of uberhaupt in het verblijfsgedeelte willen hebben
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Davidos » 07 Mei 2015, 10:56

Hi Rob,

Da's ook een filosofie. Alleen jouw "gewoon" zou in mijn geval ruim 1000 euro aan accu en kabels kosten waar ik voor 250 euro klaar was.

Zoals ik het nu heb is zeker overkill, maar heeft als voordeel dat de accu's al acht jaar mee gaan.

Een accu onder mijn bed, daar heb ik totaal geen moeite mee. Uiteraard is er ontluchting. Maar misschien onderschat ik het wel. Iemand hier nog opmerkingen over?

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Jorisss » 07 Mei 2015, 11:15

Ik vind een accu onder mijn bed ook niet een geweldig idee, vandaar dat ik daar om vroeg.
Als de accu in de motorruimte komt is dat 4 meter, zeg voor de zekerheid 5 meter. Dat is 10 meter kabel. Heb kabel gevonden op internet bij een auto onderdelenspeciaalzaak (geen Halfords, Brezan oid) 95mm2 voor 10,50 euro per meter incl. btw.
Voor de ruimte hoef ik het niet te laten, onder het bed is een zee van ruimte nog.

Is een Redtop accu nog weer totaal anders dan een Yellowtop? Heb (ook op internet) een Yellowtop 75Ah gevonden voor een zeer scherpe prijs. Redtop vind ik max. 55Ah.

Update
:oops: Oeps, vergist, prijs is per halve meter, dus 21 euro per meter :oops:
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor elrenegado » 07 Mei 2015, 13:45

die accu voorin kan natuurlijk in een mooie accubak ;)
ik zie daar niet direct gevaar van in.
en je kan de kabels lekker kort houden van accu naar BS.

let wel even op je maximale laadstroom die je dynamo kan leveren ivm de dikte en lengte van de kabel naar de accu.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten