Hi Joris,
Ik ben geen expert, maar "een gebruiker met ervaring"
en heb ook een Vetus 55kgf boegschroef. Misschien helpt het je als ik mijn ervaring met je deel.
Allereerst heb ik slechte ervaringen met gebruik van de startaccu voor dingen anders dan starten. Vroeger teveel op huurboten gezeten waar de startaccu ineens niks meer deed omdat er nog van alles aan hing. Op onze boot hebben we dan ook 3 verschillende accu's:
1) Startaccu. Alleen voor starten, het dashboard (de instrumenten) en verder niets
2) Lichtaccu. Voor licht, koelkast en andere kleine verbruikers
3) Boegschroefaccu voor alleen en enkel de boegschroef
Ik zeg niet dat het zo moet, maar met dit gebruik gaan onze start en boegschroef accu nu al 8 jaar mee! En het zijn gesloten natte loodaccu's. De startaccu is een goedkoop merkloos Zilver Calcium geval van 105Ah. Ja, overkill, maar van de week kon ik de motor na een mini revisie (nieuwe rotocaps, klepsteel rubbers, gereviseerde injectoren plus normaal onderhoud) wel tornen en vervolgens een aantal keer starten. Let wel, ik had de boot 6 maanden terug met volle accu's weg gelegd en niet tussentijds geladen! Ook de dynamo was nog niet aangesloten, dus al dat tornen en starten was op lading van 6 maand terug. Motor is een stukje antiek: OM621 met snelgloeiers, en die lust wel wat porrie bij het starten.
De boegschroefaccu is een 'merk' accu: VMF VDC31M, van 105Ah. Een mechanisch wat sterkere accu, zegt men.
De lichtaccu was een afgekeurde AGM accu uit een noodstroom voorziening, maar die heb ik nu na 5 jaar gebruik vervangen door een Victron 220Ah Gel accu.
De 3 accu's worden door de 40A dynamo geladen middels een Victron FET brug (ArgoFET 100-3) of door de Bluepower 12/30 (3) lader van Victron.
We hebben een 200Wp paneel dat via een Victron MPPT 75/15 alleen de lichtaccu van lading voorziet.
De boegschroefaccu wordt geladen via 7 meter lange 35mm2 kabels (kon ik goedkoop aan komen - iets overkill).
Deze setup bevalt uitstekend. De VMF is flink goedkoper dan een Optima....
Succes en groet,
Davidos