marifoon op ander schip

algemene discussies

marifoon op ander schip

Berichtdoor smeukel » 18 Mrt 2015, 09:37

Mag je als houder van een marifooncertificaat je portable marifoon op een ander dan je eigen schip gebruiken ?

Grtn,
smeukel
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor aquanaut » 18 Mrt 2015, 10:14

Nee, dat mag niet.
Je marifoon is scheeps gebonden, je zend immers ook je scheepsnaam mee.
Ik kan het in de papieren even snel niet vinden maar bij mijn weten is zenden met de marifoon alleen toegestaan dan vanaf het in de ATIS code vermelde schip.
Uitluisteren zal niet zo'n probleem zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Mrt 2015, 10:51

Ik ga met Aquanaut mee inzake de stelling dat het formeel niet mag, omdat je ATIS code aan je schip gekoppeld is (er is zelfs een database op het web, waarin je dit op kunt zoeken).

Of het in de praktijk tot problemen zal lijden, vraag ik me af en zal voor een groot deel van de situatie en het gebruik afhangen.
In veel gevallen zal men eerder blij zijn dat je hem gebruikt en ik denk niet dat een brug/sluis even gaat kijken of de gehanteerde scheepsnaam wel overeen komt met de ATIS code.
Je marifoon zendt nl de ATIS code uit (PX####) en die kunnen ze alleen door hem op te zoeken omzetten naar de scheepsnaam.

Formeel is het marifoonverkeer aan strikte regels gebonden, maar als ik soms hoor wat er over de lijn geOHt wordt, lijkt men die regels niet echt serieus te nemen.
En dat geldt niet alleen voor de pleziervaart.

Ik denk wel dat als je wordt gecontroleerd en je blijkt geen licentie te hebben en/of ATIS uit te zenden, je wel een probleem hebt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor broekie » 18 Mrt 2015, 11:24

De roepnaam, ATIS, is gekoppeld aan de specifieke opgegeven gegevens van een schip.
In het regelement staat:

Melden kan op http://www.agentschaptelecom.nl. Na een melding door de eigenaar van
een schip worden de gegevens in het frequentiegebruikersregister opgenomen. In
dit register worden relatiegegevens en scheepsidentificatiegegevens vastgelegd.
Ook kunnen gegevens voor Search and Rescue operaties worden opgenomen t.b.v.
de veiligheid van personen en goederen. Agentschap Telecom verstrekt de gegevens
uit het register aan de Kustwacht.
Eenmaal opgenomen in het register ontvangt de gebruiker een bewijs van
registratie en het Internationaal erkende Ship Station License. De houder van de
registratie is verantwoordelijk voor de actualiteit van de gegevens in het
frequentiegebruikersregister.


In een uiterst geval zou je de marifoon dus op meerdere schepen kunnen gebruiken met dezelfde opgegeven gegevens.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor aquanaut » 18 Mrt 2015, 13:41

broekie schreef:In een uiterst geval zou je de marifoon dus op meerdere schepen kunnen gebruiken met dezelfde opgegeven gegevens.


Dat zou dus betekenen dat je twee exact gelijke schepen moet hebben die dezelfde naam dragen en beide jouw eigendom zijn. :D

Dan is er geen sprake meer van een ander schip :ugeek:

Wat Rob aal aangeeft, in de praktijk zal het meevallen, uitluisteren al helemaal.
Maar formeel mag het niet.
Ik heb zo'n 20 jaar geleden mijn papiertje gehaald, en ben in de tussentijd een stuk of 4 keer gecontroleerd op o.a. het certificaat.
Dit was ook al voor dat ATIS werd ingevoerd.
De laatste keer dat ik controle kreeg, in de haven van Spakenburg notabene... vroeg de controleur mij even te knijpen en kon hij op zijn laptop in enkele seconden zien:
Mijn scheepsnaam, woonplaats, geboortedatum, BSN, nummer van marifooncertificaat, aantal marifoons aan boord, polisnummer van mijn verzekering, vaarbewijs, registratie van een snelle motorboot op mijn naam. enz enz. heb even goed gekeken of mijn pincode er ook niet toevallig tussen stond :o
[mompelt iets met big brother]

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor broekie » 18 Mrt 2015, 14:21

Ja, in de praktijk zal dit niet voorkomen.
Het is duidelijk dat de marifoon op naam staat en verbonden is met een schip.

Mijn broer heeft jarenlang 2 marifoons aanboord gebruikt zonder ATIS en hij had ook geen certificaat.
Nooit een probleem gehad. Misschien geluk.
De handel is er nu uit, certificaat is er en een nieuwe marifoon.

Zelf heb ik nog nooit controle gehad en vaar ook al jaren met een marifoon.
Staat keurig geregistreerd.
Heb wel, ssssssttttt, zachtjes praten, een zeeportofoon
Geen ATIS dus. Mag officieel alleen aan boord op binnenwater als de batterij eraf is.
Gebruik ik om uit te luisteren op 77.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Mrt 2015, 14:32

aquanaut schreef:mompelt iets met big brotherAquanaut

Tja, altijd maar die grote broer die meekijkt.

Maar wat nu als je eens op groot water in nood komt, nog net je knop in kunt drukken en een mayday uit kunt zenden en de kustwacht weet (dankzij die grote broer):
Wie je bent, wat voor soort schip ze naar moeten zoeken, hoeveel opvarenden er normaal gesproken aan boord zijn, wie ze op de wal moeten waarschuwen etc. etc. etc.

Zou het kleine broertje dan niet blij zijn dat de grote broer een wakend oogje in het zeil heeft gehouden?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Popeye » 18 Mrt 2015, 22:14

aquanaut schreef:Ik kan het in de papieren even snel niet vinden maar bij mijn weten is zenden met de marifoon alleen toegestaan dan vanaf het in de ATIS code vermelde schip.


Dus als je op een aanlegplaats/haven met je handheld naast de boot staat, en je roept iemand op ben je in overtreding.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor aquanaut » 18 Mrt 2015, 22:35

Popeye schreef:
aquanaut schreef:Ik kan het in de papieren even snel niet vinden maar bij mijn weten is zenden met de marifoon alleen toegestaan dan vanaf het in de ATIS code vermelde schip.


Dus als je op een aanlegplaats/haven met je handheld naast de boot staat, en je roept iemand op ben je in overtreding.

Groet, Jack.


Formeel gezien, ja!
Volgens mij, maar ik ben geen jurist, staat in de regelgeving dat de marifoon vanaf een schip moet worden gebruikt dus niet naast een schip.
Behoudens een walmarifoon natuurlijk, maar hierop zijn hele andere regels van toepassing.
Ik zag overigens wel iets in recente papieren staan, wat ik volgens mij vroegah anders heb geleerd.
Je voert als taal op de marifoon, de taal van het land waar je je op dat moment bevindt.
Bij communicatieproblemen is Duits....de te voeren taal?....
Ik heb nog geleerd dat dat Engels moest zijn...
Ik had mij al diverse malen verbaast hoe flexibel sluispersoneel meebuigt met het Duits-Pools wat hier op de rivier wordt geknauwd.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Marie Christina » 18 Mrt 2015, 22:48

In de zeevaart is Engels de voertaal, de binnenvaart gebruikt Duits.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten