Vanmorgen voor het varen heb ik het oliepeil gecontroleerd, ik had al een paar startpogingen gedaan.
Toen kwam ik tot de ontdekking dat de olie aan de peilstok helemaal grijs was, zeg maar de kleur van een olifant.
Nu kunnen er m.i. 3 scenarios denkbaar zijn:
Koelwater
Ik heb een kielkoelingsysteem met koelvloeistof, ik heb het reservoir onderzocht en deze staat prima op peil, ook de kvs is mooi helder groen van kleur.
Diesel
Ik begreep dat bij een defecte verstuiver de diesel langs de zuigerveer naar het carter kan lekken.
De olie ruikt niet naar diesel, peilstok ook niet.
Bilgewater
Helaas heeft 2 weken geleden de bilge flink vol gestaan door lekkage bij de gland, het water heeft denk ik tot ongeveer de bovenkant van het carter gestaan, dus thv de carterpakking.
Is het denkbaar dat er op die manier water is binnengedrongen?
Dit moet ik eerst verder uitpluizen, maar daarna de vraag hoe ik de olie uit het carter krijg.
De carterpomp krijgt het niet voor elkaar om de olie boven te krijgen, de olie is denk ik te dik omdat het koud is.
Motor starten doe ik nu liever niet, tevens krijg ik de motor ook niet aan de praat momenteel, maar dat is waarschijnlijk mijn eigen schuld ik heb het filter van de waterafscheider eruit gehad.
Er zal nu lucht in het systeem kunnen zitten.
Of zou het verband kunnen hebben met de grijze motorolie?
Iemand die mij op weg kan helpen met dit probleem?