motorkamer blus systeem

motorkamer blus systeem

Berichtdoor reijmerink » 11 Jan 2015, 21:38

mensen,
ik wil een automatisch motorkamer blussysteem.
heeft iemand dat en zo ja wat voor eentje? grtn
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor broekie » 11 Jan 2015, 22:06

Bij mij zit een glazen buis van ca. 30 x 5 cm met 2 RVS eindbussen.
Hij hangt in 2 steunen en is gevuld met een blauwe vloeistof.
Weet niet wat het is en ben wel benieuwd eigenlijk.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jan 2015, 00:25

Bij mij was standaard een automatische CO2 installatie van SAVAL ingebouwd.
Bestaat uit een cylinder voor de CO2 en een kunststof slang die door de motorruimte loopt.
Bij brand smelt de slang en wordt de inhoud in de motorruimte gespoten, omdat de motor dan een deel van de CO2 aanzuigt, zou die automatisch moeten verstikken. Althans dat is de bedoeling, heb het nooit geprobeerd en hoop er ook nooit achter te moeten komen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor elrenegado » 12 Jan 2015, 09:10

bij mij hangen er 2 brandblussers in met zo'n glazen dingetje in.
Bij brand zou die moeten springen waardoor de brandblusser zichzelf ledigt.
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1491
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 11:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor Klaver vier » 12 Jan 2015, 18:11

In mijn speedboot zat hetzelfde als bij elrenegado .In de boot die wij nu hebben zat een systeem met een lont rondom in de machinekamer eindigend op een soort blik waarin een blusmiddel zat volgens mij was de naam van het systeem aerosol,ik heb het er uitgesloopt want ik was een keer aan het slijpen en die lont begon te fikken ik schrok me rot en had net op tijd die lont weer uit.
Daarna heb ik het er meteen uitgesloopt,wat moet ik met een diesel met een brandblussysteem.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor aquanaut » 12 Jan 2015, 18:59

De Stoere schreef:wat moet ik met een diesel met een brandblussysteem.
Gr René ( De Stoere).


Hoewel mij onderschrift zeg dat ze niet bestaan neigt dit er erg naar...... :D :o
heer Stoere, als op jouw diesel een injectieleiding breekt kunnen de vonkjes die in je dynamo aanwezig zijn bij een voldoende concentratie diesel deze onsteken.
Idem dito voor een rood hete turbo als die gemonteerd is.
Daarnaast zitten er naar alle waarschijnlijkheid ook nog andere elektrische componenten op de motor waardoor er bij andere schepen meerdere malen brand is ontstaan.

Het genoemde bus is waarschijnlijk gevuld met FM200 een voor de mens en omgeving ongevaarlijke stof, die echter wel goed brand blust!
Ik heb hem zelf ook in de MK hangen (naast de diesel) van het merk FirePro.

Domme vraag dus! :mrgreen:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2304
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor Ronaldmuzie » 12 Jan 2015, 20:24

R.C.Grootveld schreef:Bij mij was standaard een automatische CO2 installatie van SAVAL ingebouwd.
Bestaat uit een cylinder voor de CO2 en een kunststof slang die door de motorruimte loopt.
Bij brand smelt de slang en wordt de inhoud in de motorruimte gespoten, omdat de motor dan een deel van de CO2 aanzuigt, zou die automatisch moeten verstikken. Althans dat is de bedoeling, heb het nooit geprobeerd en hoop er ook nooit achter te moeten komen.


En dan is je motor ook gelijk ten einde als hij op dat moment loopt
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 12:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor aquanaut » 12 Jan 2015, 20:35

Ronaldmuzie schreef:
En dan is je motor ook gelijk ten einde als hij op dat moment loopt


Want?
Die motor merkt daar niets van hoor!
Hij slaat alleen af als gevolg van de verdreven zuurstof.

Ok hij zal even flink roken, maar dat doet je boot ook als je niet blust :lol:

Je bent waarschijnlijk in de war met bluspoeder
Nadeel is wel dat indien de motor redelijk wat toeren maakt als de blusinstallatie afgaat dat het betrekkelijk lang duurt voordat de motor stilstaat.
Hierdoor slurp je een hoop CO2 uit de MK waardoor hervatten van de brand voor de hand ligt.

En je moet niet zelf in de MK zitten als een CO2 blusser afgaat, been there done that!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2304
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jan 2015, 21:14

Ronaldmuzie schreef:En dan is je motor ook gelijk ten einde als hij op dat moment loopt

Als technicus/halve wetenschapper wil ik van alles een verklaring, dus leg mij uit waarom die teneinde zou zijn .......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jan 2015, 21:23

aquanaut schreef:Die motor merkt daar niets van hoor!
Hij slaat alleen af als gevolg van de verdreven zuurstof.

Ok hij zal even flink roken, maar dat doet je boot ook als je niet blust :lol:

Je bent waarschijnlijk in de war met bluspoeder
Nadeel is wel dat indien de motor redelijk wat toeren maakt als de blusinstallatie afgaat dat het betrekkelijk lang duurt voordat de motor stilstaat.
Hierdoor slurp je een hoop CO2 uit de MK waardoor hervatten van de brand voor de hand ligt.

En je moet niet zelf in de MK zitten als een CO2 blusser afgaat, been there done that!

Aquanaut

Zo zit ik er ook in, hoop het nooit mee te maken.
2000 rpm * 2.9L = ca 3000L/min ex turbo; CO2: 4 kg ~ 2m3 dus dat slurpt ie er in theorie in 40 sec uit. Echter dan verwacht ik eerlijk gezegd wel dat ie na 10 sec al gesmoord is. en dan mag die overige 1.5 M3 de rest doen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast