Een boot mag niks kosten

Stelling van de maand

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 22 Nov 2014, 00:28

Action pretendeert ook geen onderwaterverf te verkopen maar de lak op terpentine basis heeft mijn verwachtingen zeker overtroffen.
Het kost nog geen 5 euro per blik.
Het droogt nogal traag maar ouderwetse verf deed dat ook en het droogt (ook met de goedkope kwasten van Action) bijzonder strak op.

Ik heb er een klapraam van ons huis ingezet en de tuinbank. Die zitten aan de zonkant en dan wil ik zien of de lak eerder dof wordt of stuk gaat dan de lak van 40 euro per blik.
Voorlopig gaat het nog heel goed (is nu een jaar en de glans is nog 100%).
We houden het in de gaten..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor gast » 22 Nov 2014, 00:57

vuuren1 schreef:Action pretendeert ook geen onderwaterverf te verkope


Nee dat zeker niet, maar om te voorkomen dat eventuele passerende slimmeriken aan de hand van dit topic hun hele boot in de actionspray gooien ;)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor quichot » 22 Nov 2014, 08:48

Misschien zou de stelling moeten luiden: De boot is een sluitpost. Dat komt aardig in de buurt van wat dit lijntje aan reacties heeft opgeleverd.
Om in nautische termen te blijven: we moeten allemaal roeien met de riemen die we hebben. En de een zit wat ruimer in de riemen dan de ander.

@Hans, het is lang niet altijd de roze bril en onwetende koppigheid die parten spelen bij irrationeel overkomende uitgaven. Beter en duurder kan soms gewoon even niet uit.
Koop dan géén boot, hoor ik je denken, maar daar kruipt het bloed nou eenmaal waar het niet gaan kan. Passie is dan ook een beter woord dan hobby.
En als je eenmaal de grote stap hebt genomen om te hermotoriseren, dan is 'had ik dat maar eerder gedaan' een logische reaktie, maar waarschijnlijk waren er redenen voor dat het niet eerder kón. Misschien zijn de studerende kinderen de deur uit, of verdien je wat meer, dat soort dingen.

Verder denk ik dat iedere lak beschermt. Ook goedkope lak. Iets is altijd beter dan niets. En als het voorwerk in orde is, zal ook Actionverf aan die verwachtingen voldoen. Zelfs als de glans er wat sneller afgaat, en je wat sneller weer moet lakken, dan blijft de verf per schilderbeurt met 5 euro per blik spotgoedkoop.
Wel heb ik vraagtekens bij de dekking en de kleurechtheid. Dat maakt bij grijs- of witachtigen niet veel uit. Het goedkope titaniumdioxide dekt toch wel. Maar goedkope lakken in heldere kleuren dekken vaak niet in een keer, en verblauwen, verfletsen en verkrijten sneller. Maar ook daar geldt: wat kan bruin trekken?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Popeye » 22 Nov 2014, 21:02

vuuren1 schreef:Het droogt nogal traag maar ouderwetse verf deed dat ook en het droogt (ook met de goedkope kwasten van Action) bijzonder strak op.


Een beetje siccatief erbij.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Lotte » 22 Nov 2014, 21:31

Als je stelt dat een boot niets mag kosten, denk ik dat het waar is. Als blijkt dat een jaren 70-80 boot keer op keer de zoveelste update moet hebben zal dat uit de lengte of uit de breedte moeten komen. Ik denk dat in het gezin hobby's best wel wat mogen kosten, maar dan zal het rendement er ook naar moeten zijn. Ik denk dat bij een boot de nadruk te veel ligt op de techniek en te weinig op het gemak. Pas als die verhouding anders komt te liggen, zal het ook meer mogen kosten. Een douche, fatsoenlijke keuken, goede slaapgelegenheid, beter zitcomfort en minder toeters en bellen op het dashboard en onder het motorluik zal een grotere groep aanspreken. De meeste boten zijn er voor de man en niet voor het gezin, daar zou de industrie eens over moeten nadenken. Goedkoper, minder poespas en meer comfort.
Ik ben na 6 motorkruisers overgestapt naar een simpel spiegelsloepje. We hebben nog nooit zoveel plezier gehad op het water als nu. Zien veel meer van de natuur, kom in de mooiste slootjes (Weersloot op Loosdrecht bv) makkelijk te varen en geen stress van alle zaken die een zoveeldehands motorkruiser met zich meebrengt.
Anders gezegd, als je je geen nieuwe boot kunt veroorloven, zul je met minder genoegen moeten nemen. Of je blijft rommelen in de marge met een seventies en mag het niks kosten of je gaat voor minder dik en betaalbaar en daardoor minder problemen, van welke aard dan ook.

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 23 Nov 2014, 00:51

Ik weet dat de stelling te uitdagend en zeker ook overdreven is benoemd maar dat maakt tongen los. Dat was de bedoeling..
Het valt mij overigens mee dat het commentaar op deze toch stevige stelling erg meevalt en dat men er allemaal netjes over meedenkt.
Dat is dan goed gegaan (men kent mij inmiddels ook al wel een poosje).

De boot is een sluitpost GEWORDEN omdat ik mij van "vroeger" nog discussie op de jachthaven kan herinneren over de keuze tussen een auto en een boot (en dan op de brommer naar het werk blijven rijden).
Nu werkt men vaak al niet meer in de eigen woonplaats en zou de keuze anders kunnen zijn: Of een auto of een boot en met het OV naar het werk.

Maar ongeveer iedereen heeft één of zelfs meerdere auto's in bezit en als je die kosten echt na gaat rekenen schrik je je helemaal kapot.
Dan is een boot vaak een sluitpost.

Investeren in een nieuwe motor komt meestal niet uit.
Toch is dat in vergelijking met die auto veel minder duur, alleen moet je het in 1x opbrengen (of lenen...).

Ik heb altijd voorbeelden, zo ook nu weer:
Een boot met een XD2 Peugeot Indenor. Ieder jaar sleutelen (en dat kan de betreffende eigenaar zelf en scheelt arbeidsloon).
Toch aan onderdelen bleven de kosten oplopen en de problemen bleven zich aankondigen.

Mijn vraag: Waarom geen nieuwe motor als je iedere keer zo bezig moet zijn.
Antwoord: Kost teveel.

Toen de auto even als voorbeeld genomen, een VW Golf aangeschaft van een jaar of 4-5 oud en steeds na 2-3 jaar had de garage een prachtige weer nieuwere Golf voor hem en die kocht hij dan na een duur kopje koffie ook steeds.
Een VW Golf voor uitsluitend boodschappen kan echt langer mee dan 8 jaar.
Na een gesprek dat die Golf best nog 4 jaar langer mee zou gaan en 4 jaar later leverde ik een nieuwe bootmotor...
Hadden we het maar jaren eerder gedaan was uiteindelijk weer de reactie.

En de alcyd lak van Action dekt prima en is echt een volle lak, het droogt niet zo snel maar sikkatief erbij doe ik pas als het mogelijkerwijs echt te lang duurt.
Ik heb het op het zuiden in proefopstellingen en vooralsnog blijft het keurig vol en glimmen.
Bij de transparante beits heb ik leergeld betaald (6 euro), Teak bleek erg donker en leek wel donker eiken maar grenen bleek heel goed voor teak door te kunnen gaan (en dat blijft zo als ik weer eens een nieuw blik koop).

Deze week de voordeur 2x in Action transparante beits gezet, droogde weer erg traag maar het lijkt als gespoten en glimt je tegemoet.

Jammer dat de Action geen scheepsmotoren verkoopt :D
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor JerryR » 23 Nov 2014, 10:12

Hier een buro met action verf gedaan maar kwa verwerking en eind resultaat super strak! Dat heb ik met epifanes lak wel anders gehad. De duurzaamheid kan ik niks over zeggen zeker buiten niet maar tijdens verwerken en eindresultaat super spul.

En dat geldt ook voor de schilder spullen. De "professional" tape en vilt rollers bieden prima resultaat! Therpetine lijkt anders te zijn stinkt minder en lijkt minder sterk als die van de bouwmarkt.

Wat ook een leuk apparaat is dat is de "fein" multi machine. Voor 5 tientjes is die voor hobbie gebruik super. De accu houdt het lang uit en de zaagsetjes kosten maar 5 euro.

Kwa discussie betreft den ik ook wel dat het minder is omdat alles zo achtelijk duur is geworden. Vroeger kon alleen de man het huishouden opbrengen nu moet je verplicht met zn 2e werken. Vroeger had je nog een over waarde op je huis die je kon benutten voor een aankoop van een motor of schip. Nu heb je een rest schuld van 30000 omdat je huis onder water staat. En dan nog niet gesproken te hebben over de achterlijk hoge zorgpolis en eigen risico. Vaste lasten van 2000 euro is niks tegenwordig.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor quichot » 23 Nov 2014, 10:24

Lotte schreef: Ik ben na 6 motorkruisers overgestapt naar een simpel spiegelsloepje. We hebben nog nooit zoveel plezier gehad op het water als nu.
Anders gezegd, als je je geen nieuwe boot kunt veroorloven, zul je met minder genoegen moeten nemen. Of je blijft rommelen in de marge met een seventies en mag het niks kosten of je gaat voor minder dik en betaalbaar en daardoor minder problemen, van welke aard dan ook.

Je praat hier over twee totaal verschillende takken van (water)sport: dagrecreatie op of rond een plas, en langere vaarreizen maken. De enige overeenkomst is feitelijk dat je er een vaartuig voor nodig hebt.
Jouw keuze voor dagrecreatie begrijp ik heel goed, maar dat is gewoon niet ieders ding. Zoals jij het hierboven stelt is het óf dagrecreatie, óf rommelen in de marge, en zit daar geen licht tussen. En daarmee doe je rondreizende watersporters met een bescheiden budget te kort. Maar als je dat rommelen puur op jezelf betrekt, dan heb je een heel verstandige keuze gemaakt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor quichot » 23 Nov 2014, 10:38

JerryR schreef:Hier een buro met action verf gedaan maar kwa verwerking en eind resultaat super strak! Dat heb ik met epifanes lak wel anders gehad.

Zoals je zelf al een beetje aangeeft: een buro staat in een droge, beschutte ruimte, in gefilterd daglicht achter glas, en met temperaturen ergens tussen de 14 en 22 graden. Ik denk dat onder die omstandigheden zelfs vingerverf van Bart Smit mooi blijft.
Je klacht over Epifanes deel ik. Daar ben ik ook van afgestapt. Voor die prijs vallen kleurechtheid en glansbehoud bar tegen. Nu koop ik idioot dure Sigma SU2 gloss. De kleuren laat ik aanmaken in m'n 'oude' Epifaneskleuren.
Dat is aan de kassa best even slikken, maar in de praktijk valt het erg mee op het kostenplaatje per jaar. Onderhoudsbeurten kan ik zomaar 1,5 a 2 jaar uitstellen dankzij de blijvende glans en kleurechtheid, en niet in de laatste plaats, de bestendigheid tegen stoten of krassen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor quichot » 23 Nov 2014, 12:44

Overigens, als de boot toch niks mag kosten ;) heb ik nog een besparingstip. 30 jaar geleden (écht!) kocht ik voor iedere kleur aan boord twee professionele, dus dure kwasten, een grote en een kleine per kleur. Gewoon ronde kwasten, omwikkeld met een koordje. Deze bewaar ik gescheiden per kleur in een glazen pot met rauwe lijnolie. daarin kunnen ze makkelijk jaren onaangeroerd staan, mits in het donker op een relatief koele plek bewaard. Dezelfde kwasten gebruik ik nog steeds. Sterker nog, ze zijn als nieuw. De verf blijft mooi in de haren bewaard, en het enige wat ik doe is de kwast boven de vuilnisbak één keer uitknijpen. gewoon met m'n handen, want de rauwe lijnolie is heerlijk mild spul, dat ik van m'n handen afveeg met een lap. Daarna kun je direct weer aan het werk met de kwast. Na de klus hup zo weer terug in de lijnolie. Af en toe vul ik de potten een beetje bij.
Grote oppervlakten rol ik met een wegwerprollertje, maar ik trek iedere halve vierkante meter even na met de kwast.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten