Een boot mag niks kosten

Stelling van de maand

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor elrenegado » 18 Nov 2014, 10:09

nu lijkt het weer meer over het onderwerp aanschaf motor te gaan.
maar er zijn natuurlijk nog 1001 andere zaken aan een boot die geld kosten.

neem alleen al de ligplaats kosten.
aankomend jaar wilde wij in een andere hoek gaan liggen met de boot, dichter bij huis en toch nog diverse uitvalsmogelijkheden.

dan ga je kijken welke havens daar zijn,
die schrijf je aan, en je krijgt een prijs.
dan zit daar soms wel 800 euro verschil in.
Dan ga je eens een bezoek brengen om te zien waar dat verschil in zit, om er achter te komen dat het verschil vooral de prijs is.
ik heb havens gezien die de hoofdprijs vragen, en vervolgens geen electra hebben, of hele slechte steigers.
Uiteindelijk een full service prive haven gevonden (geen passanten) voor een prijs waar je elders enkel de ligplek hebt, en je door gras moet banjeren.

Ook hier geld dus dat het zeker iets mag kosten, maar dan wil ik er ook iets voor terug.
en vooraf onderzoek plegen is dus noodzakelijk aangezien sommige erg misleidend adverteren of websites hebben.

andere zaken die fink in de kosten kunnen lopen zijn de overige technische spullen die je wel eens erbij wilt plaatsen of vervangen.
ik kijk dus altijd wel rond wat de prijzen zijn, en kies zeker niet altijd de goedkoopste, maar zeker ook niet de eerste de beste.

en dit word voornamelijk door de markt zelf veroorzaakt,
als je voor Item A bij leverancier X 249 betaald, maar leverancier Y vraagt 199 dan ga je je dingen afvragen.
bij het volgende wat je gaat kopen heb je dit in je achterhoofd, en kijk je dus weer rond naar de prijzen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor gast » 18 Nov 2014, 10:55

Er is niks mis met zuinigheid, je bent een dief van je portemonnee als niet gedegen op zoek gaat naar de juiste aanbieding.
Overjarig een motor aanschaffen is niets mis mee, zo'n motor is nieuw en je kan daar flink mee besparen.
In alle gevallen is het uiteraard wel zeer verstandig dat je je huiswerk goed doet, dus checken checken en nog eens checken en volledige garantie bedingen op het product.
Een leverancier die een overjarig product niet als zodanig neerzet direct links laten liggen, dan is de basis van vertrouwen al geschaad.

De hier genoemde gunfactor speelt bij mij niet primair mee, ik ben zuinig op mijn verdiende geld en heb dan ook niet de behoefte om iemand die ik ken iets te gunnen die honderden euro's duurder is met een product dan een onbekende, deze bekende gunt mij ook niet de laagste prijs dus waarom zou ik dat dan wel doen?

Voorbeeld, heb vorige maand een nieuwe cv ketel laten plaatsen.
Heb een bevriende loodgieter die dit heel graag wou doen, volgens hem was ik dan veel goedkoper uit, mondelinge offerte gekregen.
Aardige kerel en een vakman, maar google is my friend en ik ga vergelijken, ten opzichte van de bekende grote bedrijven scheelde het zeker wel 200 euro .
Maar hoe regionaler ik ging zoeken kwam ik uit bij loodgieters bedrijven die onder de prijs van mijn bevriende loodgieter uitkwamen, ging om ruim 150 euro.
De gunfactor zegt dan dat ik 150 euro moet betalen, koekkoek zeg ik tegen de gunfactor, die 150 euro kan ik heel goed gebruiken voor andere dingen.
Ik heb dat ook heel normaal tegen hem gezegd, hij ging rekenen en kwam tot de conclussie dat hij het ook wel voor dat bedrag kon doen mits hij de oude ketel mocht hebben en ik zou helpen.
Zie dan zeg ik, oke jij mag het doen, enige wat ik extra kwijt was was mijn hulp maar daar ben ik nooit te beroerd toe.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Popeye » 18 Nov 2014, 14:52

vuuren1 schreef:Een nieuwe en stellige stelling om de gemoederen wakker te houden:
(Uitgelicht) Op dit forum is er niets te verkopen.


Forumleden zijn dan ook niet per definitie klanten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor swblom » 18 Nov 2014, 15:48

Nee, forumleden zijn misschien wel minder snel klanten omdat ze zich eerst orienteren of het mogelijk is hun problemen op te lossen zonder meteen iets te kopen....

Maar, het forum is in mijn ogen wel een mooi uithangbord voor mensen als Hans, Aquanout (en in het verleden Ton) om hun kennis en kundigheid te etaleren. Hieruit kunnen dan zakelijke kontakten ontstaan. Waarbij het natuurlijk eenieders goed recht is om zakelijk te blijven.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor rebel » 18 Nov 2014, 21:08

wat er ook nog eens bij komt kijken is vrije tijd, om een boot te bekostigen zal je wat moeten verdienen
in mijn geval werk ik nog wel eens wat exstra maar heb ook een gezin,auto opgroeient kind enz.
maar op zondag ochtend drink ik graag rustig koffie, in plaats van snel een koelbox vullen en de rest van het gezin uit hun bed te trommelen.
dan heb je het onderhoud,yachthaven kosten ook nog eens.
laatst hoorde ik een verhaal over vergrijzing in de watersport, eigenlijk niet vreemd,
ik zie de jeugd er ook niet zo snel meer aan beginnen, die huren wel iets.
het hele verhaal blijft wat heb je er voor over, het werk mag het plezier toch niet overheersen
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Blacktoppie » 18 Nov 2014, 21:41

rebel schreef:het werk mag het plezier toch niet overheersen
gr.rebel



maar wat als je nou plezier hebt in het werk :wink:

dat zondag ochtend optrommelen, gaat bij mij meestal vrijdag middag uit mijn werk, alles de avond ervoor klaargezet snel naar de boot trossen los en heerlijk 2 nachten en 2 dagen genieten.. als we eenmaal de haven uit zijn beging het ontspannen..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 18 Nov 2014, 22:18

Het gaat vaker over motoren maar dat is dan ook zo ongeveer het duurste onderdeel van een boot.

Andere kosten kunnen ook behoorlijk oplopen, zoals eerder genoemd de ligplaatskosten.
Bij een vereniging in een vorige woonplaats betaalde ik ca. 250 euro per jaar (in het water) + 15 uur werk.
Bij een commerciele haven hier in de buurt werd dat 900 euro..

Als je dan de verzekeringspremie van een vrij recente boot á 750 euro er bij telt is dit plus de ligplaatskosten over 10 jaar gerekend zelfs duurder dan een nieuwe motor.

Van verzekeringsmatschappij kan je wisselen evenals van jachthaven, een motorkeuze is een stuk definitiever en best lastig.

Chaea:
Laatst kwam ik op internet overjarige Solé motoren tegen met een Spaanse keerkoppeling. Die worden al jaren lang niet meer door de importeur geleverd (ik schat al 10 jaar niet meer). De prijs was laag.
Of er dan nog fabrieksgarantie op zit denk ik niet, of het is mogelijk grijze import.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor aquanaut » 18 Nov 2014, 22:24

Blacktoppie schreef: als we eenmaal de haven uit zijn beging het ontspannen..

ARco


Zo slecht is die haven toch niet (meer) ;)
Bij mij begint het al als ik op vrijdagavond uit de auto stap.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor pleysant » 18 Nov 2014, 22:28

vuuren1 schreef:Het gaat vaker over motoren maar dat is dan ook zo ongeveer het duurste onderdeel van een boot.

Andere kosten kunnen ook behoorlijk oplopen, zoals eerder genoemd de ligplaatskosten.
Bij een vereniging in een vorige woonplaats betaalde ik ca. 250 euro per jaar (in het water) + 15 uur werk.
Bij een commerciele haven hier in de buurt werd dat 900 euro..

Dat is een erg goedkoop bij deze vereniging Hans.
Vrg,Ed


Als je dan de verzekeringspremie van een vrij recente boot á 750 euro er bij telt is dit plus de ligplaatskosten over 10 jaar gerekend zelfs duurder dan een nieuwe motor.

Van verzekeringsmatschappij kan je wisselen evenals van jachthaven, een motorkeuze is een stuk definitiever en best lastig.

Chaea:
Laatst kwam ik op internet overjarige Solé motoren tegen met een Spaanse keerkoppeling. Die worden al jaren lang niet meer door de importeur geleverd (ik schat al 10 jaar niet meer). De prijs was laag.
Of er dan nog fabrieksgarantie op zit denk ik niet, of het is mogelijk grijze import.
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Blacktoppie » 18 Nov 2014, 22:36

aquanaut schreef:
Blacktoppie schreef: als we eenmaal de haven uit zijn beging het ontspannen..

ARco


Zo slecht is die haven toch niet (meer) ;)
Bij mij begint het al als ik op vrijdagavond uit de auto stap.

Aquanaut


tis helaas wat stil..

een andere goedkopere haven gaat ook niet altijd op, ik heb nu een haven op 5 min fiets afstand de volgende is 20km verder, nu ga ik meerdere keren per week naar de boot, doe ik dat dan ook dan ben ik alleen aan brandstof al meer kwijt dan het verschil in havengeld en dan heb ik het nog niet over afschrijving ed.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten