Een boot mag niks kosten

Stelling van de maand

Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 17 Nov 2014, 01:11

Een nieuwe en stellige stelling om de gemoederen wakker te houden:

Op dit forum merk ik heel vaak dat een boot eigenlijk niks (ofwel zo weinig mogelijk) mag kosten en als er wel kosten aankomen dan wordt heel internet uitgekleed voor de allerlaagste prijs.
Ook moeten bijna antieke motoren en systemen goed blijven presteren zonder dat er goed onderhoud is gepleegd.
Opmerkingen over de bekende kwalen die na 35-40 jaar zonder glazen bol te voorspellen zijn wil men niet horen.

Op dit forum is er niets te verkopen.
Ik stuur internetklanten die voor onderdelen komen meestal door naar collega's die in de buurt zitten.
Hermotoriseren zou nog iets kunnen zijn maar daar komt ook niks uit (ondanks de forse kortingen die we toepassen).
Maar we ruilen geen ouwe motoren in tegen een fake bedrag...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor broekie » 17 Nov 2014, 09:49

Geen idee wat een ander doet, maar ik heb bij Ton Aarts (2 jaar geleden) een optima accu, bekabeling en een boegschroef gekocht.
Bij Aquanaut twee victron AGM accu's.
Bij jou twee omvormers.
Via Jan Huijbers Primacon en AF voor twee grote schepen.

Dus ik maak wel gebruik van kennis en aanbiedingen.

Motoren heb ik nog niet nodig, staat bij mij een nieuwe Sole M105 in zoals je weet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor elrenegado » 17 Nov 2014, 10:16

ik koop ook juist wel eens spullen via mede forum leden, niet alleen op dit forum.

Er zit ook een stukje gun-factor in.
en dan gaat het mij niet perse om de laagste prijs.
al moet er natuurlijk ook geen wereld van verschil in zijn.

Voorbeeld, ik heb afgelopen winter veel victron spullen gekocht via een forum lid van een ander forum.
hij zat onder de reguliere prijs, maar was zeker nog wat duurder dan elders.
maar ik gunde het hem meer dan de onbekende verkoper.

Dus in mijn geval..
Ja een boot mag zeker wat kosten,
maar ik koop toch wel enigzins prijs bewust.
Sommige zaken kan je soms bij de eerste de beste kopen voor bv 100 euro,
maar als je even rondkijkt vind je hetzelfde product vaak ook voor minder.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor quichot » 17 Nov 2014, 14:52

Is het niet veel meer een budgetkwestie?
Als je in deze sector voor nieuw gaat, of bijna nieuw, dan moet je in een keer een vermogen neertellen. De meesten van ons hebben een dergelijk kapitaal niet in hun achterzak, of kunnen daar niet zo makkelijk aankomen. Consumptief lenen is vaak te duur, als je al een bank kan vinden die bereid is zo'n lening met je aan te gaan op basis van je modale inkomen naast meestal een hypotheekschuld.
En sparen is niet meer van deze tijd. De spaarrente dekt niet eens de rendementsheffing.
Dus zit er weinig anders op dan voor betaalbaar tweedehands te gaan, en de onvermijdelijke onkosten gespreid op je af te laten komen. Dat heeft niet zozeer met roze brillen of gebrek aan technisch inzicht te maken. Iedereen snapt wel dat nieuwkoop op de lange duur voordeliger is, maar waar niets is, verliest de keizer z'n recht. In dat licht bezien valt het wel te begrijpen dat je je indenor dan nog maar weer een keer oplapt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor varg » 17 Nov 2014, 21:48

Ik volg Hans wel een beetje. Ik heb net een korte vakantie geboekt en dan kijk ik niet op een dubbeltje, maar voor de boot...alles moet voor een krats. Je wilt de mooiste spullen, maar het mag niks kosten.
Voor een deel is dat hobby, om in de winterdag te zoeken naar goede en betaalbare oplossingen. Voor een ander deel wordt het veroorzaakt door de hoge prijzen die worden gevraagd door aanbieders als Exalto en Vetus.
Gelukkig is er door internet ook meer concurrentie en loont het zoeken. Nadeel hiervan is natuurlijk dat goed gesorteerde watersportzaken het loodje leggen (Watersport Oost in Amsterdam is voor mij ook al onvindbaar).
Bootjesmensen hebben naar mijn mening ook vaak een boot die ietsje te groot is. Beter zou het zijn om een wat kleiner schip wat ruimhartiger te kunnen onderhouden.
Ik neem me voor om volgend jaar wat minder voor een dubbeltje op de eerste rang te gaan zitten en wat meer geld uit te geven aan mijn onbetaalbaar mooie hobby. Hans bedankt!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor peter jansen » 17 Nov 2014, 21:53

ik heb een droom:

samen met mijn gezin genieten van ons Nederland en op mooie plekken komen. rust en ruimte met de mooie natuur om ons heen.
ben nog redelijk jong en een zoon van 11... in onze omgeving zijn al vele mensen weg gevallen op een veel te vroege leeftijd, dit zet je aan het denken.
uitstellen tot "later als ik oud en met pensioen ben?' of gewoon maar beginnen met wat je leuk lijkt?.....

nee het budget is niet groot..
ja de crisis heeft de helft van ons salaris afgepakt....

maar mogen we evengoed onze droom een klein beetje verwezenlijken?
en dan maar iets minder mooi/kwaliteit enz enz.
ik neem aan dat het bij iedereen zo gaat. volgens mij moet iedereen vanaf nul beginnen.
ik heb het geluk dat ik een beetje handig ben en veel (eigenlijk alles) wel zelf kan oplossen. dit geldt natuurlijk lang niet voor iedereen.

nu het antwoord op de vraag: een boot mag niks kosten?

uiteraard wel, het kan niet anders, maar soms moet je kiezen voor de gulden middenweg.. roeien met de riemen die je hebt zeg maar.
of zou ik tegen mijn zoon moeten zeggen sorry jongen.. doorleren zit er niet in. pappa heeft een nieuwe motor voor zijn boot gekocht van jou studiegeld. denk het niet!

begin dan nog niet aan een boot hoor ik jullie al denken..

helaas kan het leven daar te kort voor zijn.........
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor ErikH » 17 Nov 2014, 22:22

Ik heb ook een droom;

Een nieuw 15 meter schip te laten bouwen en het tot in de puntjes te laten verzorgen door vakmensen. Elk jaar naar de jachtschilder om de beschadigingen te laten wegwerken en vervolgens naar de jachtpoetser. Oja, ook nog elke 2 weken iemand die het interieur schoon houd. Dit soort dingen zelf doen kan natuurlijk niet omdat de vakmensen dit soort klussen vele malen beter uitvoeren dan ikzelf kan. Ongeveer dezelfde droom heb ik voor mijn woonhuis. Niet te vergeten mijn vrouw en kinderen moeten ook alleen maar het beste van het beste, daar mag niet op beknibbeld worden. De allerduurste verzekeringen, pensioenopbouw en lijfrentepolissen mogen niet ontbreken. De allernieuwste electronica-snufjes moeten in huis en we moeten we 4x per jaar op vakantie.

Helaas schiet mijn salarisje tekort, met €10.000,- per maand gaan we de droom niet waarmaken. Waar zullen we gaan inleveren op die droom?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 17 Nov 2014, 23:29

Interessante reacties!

Het valt mij op dat ik vaak apen leer klimmen door allerlei zaken met iemand af te wegen om tot een optimale invulling van bv. een dieselmotor te komen.
Dan komt daar bv. zelfs een korting uit van 3000 euro en dan nog wordt dat verhaal gebruikt en uitgespeeld bij de (ogenschijnlijk) aller goedkoopste aanbieder.

Wat men vaak niet weet is dat er dan een motor wordt aangeboden die al lang overjarig is of men krijgt een inruilprijs van bv. 3000 euro, dat is een geweldig bedrag voor een ouwe motor!
Wij geven bv. die 3000 euro aan korting korting en willen die ouwe motor niet hebben, die mag men dan gratis zelf houden en verkopen, dat is 2x een voordeel maar zo wordt dat niet gezien.

Ik heb niks aan een oude motor, die wil ik niet meer aan een ander verkopen omdat die motor niet voor niets vervangen moet worden.

In deze voorbeelden gaat het wel om schippers die een budget hebben voor een nieuwe motor.
Als je een scheepje koopt met de bekende rose bril op en de motor krijgt kuren dan moet er toch iets gebeuren.
Een boot kopen, bezitten en onderhouden kost soms onverwacht geld en dan valt de bekende droom vaak in duigen.

Ik kom op veel bootjes en bemerk dat de boot vaak een sluitpost is omdat de hypotheek duur is, zo ook de auto(s) enz.


Ik heb een voorbeeld:
Kwam een keer op een keurige kruiser met een Peugeot diesel die moeilijk leek te starten.
Kortom er stond water op de zuigers en mijn eerste advies was nog op tijd door te melden de buitenboordkraan te sluiten en overal af te blijven.
Ik ging snel langs (was op onze vakantie dus gingen we met onze boot langs).
Komt de eigenaar met een recente BMW 5 serie aanrijden.
Het probleem opgelost door de waterpomp te reviseren en geadviseerd de motor te spoelen en een hevelbreker te monteren (daartoe kreeg ik geen opdracht).
Verder gezorgd dat het water op de zuigers eruit kon, klaar.

Dit verhaal heeft de eigenaar 5-6000 euro bespaard maar 100 euro voor mijn inzet, advies, voorvaarkosten en revisie van de pomp was veel te veel..
De eigenaar zou kort terug in de WW zijn beland.
Zielig maar ik vraag mij dan af of ik dat moet gaan betalen...
Zo dacht ik een forumlid te matsen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Blacktoppie » 18 Nov 2014, 00:00

Leuke stelling..

Een boot mag niks kosten.. nee dat niet een boot kost geld, maar wat voor de ene persoon veel geld is is voor de ander weinig
Ook heeft iedereen eisen aan zijn boot. De ene wil gewoon een gloed nieuwe motor en de ander heeft helemaal geen probleem met zijn oude techniek indenor die vooralsnog goed loopt.

Mijn boot was niet duur toen ik hem kocht en er zit al een hoop werk en een hoop geld in. Als hij klaar is zal het qua geld ongeveer vergelijkbaar zijn met een soortgelijk model die al wel als af aangeboden word. Maar nu heb ik een boot die aan mijn persoonlijke wensen voldoet. Natuurlijk kunnen en zullen er nog onverwachte kosten op mijn pad komen.
Wij zijn een jong gezin met 2 kinderen(half jaar en bijna 4 jaar) en genieten erg van onze boot en gaan er mee op vakantie geen dure vlieg vakanties naar de zon dus( het geld moet ergens vandaan komen), deden we hiervoor met onze zeilboot ook al, en bevalt erg goed.
neemt niet weg dat alles veel geld kost, van liggeld tot onderhoud en ik doe ook aan shoppen om dat er gewoon niet altijd geld is om al mijn eisen en wensen.In te willigen. Veel zelf doen of samen met handige vrienden is ook een vereiste.
heb ik dan helemaal geen geld achter de hand voor onverwachte kosten.. tuurlijk wel maar dat neemt niet weg dat je zuinig moet inkopen.. mijm ervaring is dat als er eenmaal boot of watersport bij staat dat de prijs dubbel zo duur is als een soortgelijk product wat niet voor de watersport bedoeld is.

Ik blijf er overigens bij dat een boot een way of life(in ieder geval bij mij) is en daar spelen gewoon bepaalde emoties bij. En dst heeft niks met een roze bril te maken.
Laatst gewijzigd door Blacktoppie op 18 Nov 2014, 09:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor swblom » 18 Nov 2014, 09:02

Ik ben niet zeker of ik mij nu aangesproken moet voelen, ik val in ieder geval wel in de doelgroep.

Zoals de reguliere bezoekers wel weten zijn wij een motorvervanging aan het plannen. We hebben besloten dat we de motor niet zelf in gaan bouwen. Aangezien er een behoorlijke hoeveelheid staalwerk aan de boot is dat we op een werf gaan uitbesteden zijn er twee opties. (De twee in aanmerking komende werven hebben geen belang bij het leveren van een motor)

1) De motorleverancier bouwt de motor in en daarna gaat de boot naar de werf.
2) Wij kopen een losse motor en de werf bouwt hem in. Dit heeft voor mij een nadeel dat schroefoptimalisatie ergens anders zou moeten.

Ik heb een paar offertes opgevraagd en daarin Hans meegenomen omdat voor mij de gunfactor zeker meespeelt.

Zijn opmerkingen over inruilprijs/korting komen mij bekend voor. Wat ik niet herken is het aanbieden van overjarige motoren. Als er al een overjarige motor in een offerte is opgenomen is dat duidelijk aangegeven. Het kan zijn dat dat komt door mijn keus van eventuele leveranciers, ik heb inclusief Hans alleen bedrijven benaderd die ik ken als solide en vakbekwaam.

De uiteindelijke keus gaan we deze week maken en zal ik nog in het draadje dat ik eerder opende posten.

Wij proberen als we iets doen het goed te doen, en dan mag/kan het ook wat kosten. Van de andere kant bezien kunnen wij onze Euro's ook maar 1 keer uitgeven dus soms nemen we de gok en stellen we een investering uit. Dat is mede de basis geweest onder het feit dat we nu over hebben kunnen stappen naar een andere boot.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten