Witte waterdamp

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor vuuren1 » 22 Sep 2014, 21:57

Goed lezen is kennelijk erg moeilijk...
Ik heb het hele verhaal om e.e.a. in stappen na te lopen al eerder uitgekauwd neergezet
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor eagle » 25 Sep 2014, 14:48

Zonder temp metingen van de diverse Koelcomponenten is het niet eenvoudig om iets gerichts te zeggen..

Algemene zaken zijn (Behalve die je al zelf bekeken hebt):
Impellerpomp; Behalve de impeller zelf, ook de slijtplaat achterin de pomp, en/of het deksel..
Injectiebocht: Kan dichtroesten, er zit ook een RVS mix-ring in, die deels dicht kan zitten..

Bij twee motoren kun je wisselen/ruilen/overzetten, en kijken of de fout meegaat..

Verder kan ook het motorrendement zijn teruggelopen, zodat er meer warmte moet worden weggekoeld. is het volle vermogen er nog?
Dat kan oa komen door compressieverlies in een cilinder, door een lekke klep of koppakking op de dam tussen twee cilinders.. Maar dat geeft dan ook rot stationair, en starten op 4/5 poten..
Inspuitpomp-timing fout..
Hoge tegendruk in de uitlaat.. Soms laat de binnenlaag van de slang los, en vouwt zich naar binnen in de slang..
Ongelijke turbo,s..
Inlaatschepje: Een vooruit, Een achteruit..

Kan zoveel zijn; Meten is weten!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor m-bosch » 25 Sep 2014, 17:21

eagle schreef:Zonder temp metingen van de diverse Koelcomponenten is het niet eenvoudig om iets gerichts te zeggen..

Algemene zaken zijn (Behalve die je al zelf bekeken hebt):
Impellerpomp; Behalve de impeller zelf, ook de slijtplaat achterin de pomp, en/of het deksel..
Injectiebocht: Kan dichtroesten, er zit ook een RVS mix-ring in, die deels dicht kan zitten..

Bij twee motoren kun je wisselen/ruilen/overzetten, en kijken of de fout meegaat..

Verder kan ook het motorrendement zijn teruggelopen, zodat er meer warmte moet worden weggekoeld. is het volle vermogen er nog?
Dat kan oa komen door compressieverlies in een cilinder, door een lekke klep of koppakking op de dam tussen twee cilinders.. Maar dat geeft dan ook rot stationair, en starten op 4/5 poten..
Inspuitpomp-timing fout..
Hoge tegendruk in de uitlaat.. Soms laat de binnenlaag van de slang los, en vouwt zich naar binnen in de slang..
Ongelijke turbo,s..
Inlaatschepje: Een vooruit, Een achteruit..

Kan zoveel zijn; Meten is weten!

Gr, Eagle


Bedankt voor je antwoord. Het slijtplaatje en de injectie bocht heb ik nog niet bekeken .Ga ik zeker doen. Betreffende het motorrendement is mijn vraag of dit al mogelijk is bij 1400 draaiuren. Het volle vermogen is er wel en het stationair toerental is constant. Ook start hij niet op 4 of 5 poten. Erzit geen water in de olie en het koelvloeistofniveau blijft op pijl.Kan het dan toch nog de koppakking zijn?
De binnenlagen van de slang ga ik ook nog controleren. Tijdens het hellen van de boot bleek dat er geen inlaatschepjes aanwezig waren. maw. gewoon rechte gaten naar beneden. Bij een volgende onderwaterbeurt ga ik die zeker monteren. Als ik geen resultaat heb met mijn onderzoeken zal ik contact op nemen met een motoren bedrijf. (Mulder Ridderkerk ?)

groeten Mart
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor eagle » 25 Sep 2014, 19:29

Mulder kennen we goed; Is prima, maar daar betaal je ook voor.. (mijn oudste zoon werkte er jaren als monteur buitendienst..).

Trouwens; Weet je of het gebruik van de Stoom-motor hoger is dan dat van zijn broer?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor m-bosch » 25 Sep 2014, 22:07

eagle schreef:Mulder kennen we goed; Is prima, maar daar betaal je ook voor.. (mijn oudste zoon werkte er jaren als monteur buitendienst..).

Trouwens; Weet je of het gebruik van de Stoom-motor hoger is dan dat van zijn broer?

Gr, Eagle


Diesel monteur lijkt me een prachtig vak .Je hebt iets geleerd wat niet iedereen in z'n vingers heeft. In dit land hebben we een drastisch tekort aan zulke vakmensen.

Het verbruik van de 2 motoren onderling kan ik niet meten.
groeten Mart
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor m-bosch » 29 Sep 2014, 12:43

Na een weekend van speurwerk en meten ben ik tot de volgende conclusie gekomen.
De warmte van het buiten koelwater blijft door heel de motor koud ofwel een beetje handwarm. De hoge temperatuur onstaat aan het eind bij de turbo waar het koelwater de uitlaat ingaat. Mogelijk zijn de uitlaatgassen van een te hoge temperatuur wat daarvan de oorzaak kan zijn weet ik (nog)niet.De bocht en slangen naar de uitlaat ga ik nog controleren. Hoewel deze 8 a 9 cm dik zijn verwacht ik hier geen verstoppingen.
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor vuuren1 » 29 Sep 2014, 21:16

m-bosch schreef:Na een weekend van speurwerk en meten ben ik tot de volgende conclusie gekomen.
De warmte van het buiten koelwater blijft door heel de motor koud ofwel een beetje handwarm. De hoge temperatuur onstaat aan het eind bij de turbo waar het koelwater de uitlaat ingaat. Mogelijk zijn de uitlaatgassen van een te hoge temperatuur wat daarvan de oorzaak kan zijn weet ik (nog)niet.De bocht en slangen naar de uitlaat ga ik nog controleren. Hoewel deze 8 a 9 cm dik zijn verwacht ik hier geen verstoppingen.


Die optie had ik al eerder genoemd en zal het nogmaals aanhalen (we blijven niet aan de gang).
Mogelijke oorzaken zijn:
- Overbelasting
- Lekke uitlaatklep(pen)
- Turbo probleem
- Een intern mechanisch probleem
- Problemen met de inspuit apparatuur
- Verstopping
- Etc.

In bijna alle gevallen moet het motorrendement minder zijn dan van de zustermotor en zal de regulateurhendel (aan de motor) verder 'open' moeten om dezelfde prestatie te kunnen leveren als de zustermotor (ofwel om een onderling gelijk toerental te kunnen realiseren).

Zet beide motoren maar varend op volgas en dan kijken of de probleemmotor in toeren achter blijft en/of roet uit de uitlaat geeft.
Als beide motoren dan zwart roken zijn de beide schroeven te zwaar en dan neem je het toerental van beide motoren exact gelijk terug en kijk je of de probleemmotor nog wel zwart rookt (of roet geeft bij het koelwater) als de ander motor juist net geen roet meer geeft.

Als je dat hebt gedaan kom je hier terug en kijken we verder.

nb.
Ik lees nergens dat je meetapparatuur hebt gebruikt en ook geen losse toerental meter.
Kreten zoals "een beetje handwarm" zeggen weinig, cijfers vertellen de exacte waarheid (vooral als je de meetwaarden van beide motoren bij gelijk belaste toerentallen in kaart brengt)

Als dat niet lukt dan moet er iemand bij komen die alles systematisch en met kennis van zaken nagaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor Klaver vier » 29 Sep 2014, 21:36

Tip bij Conrad een I.R themperatuur meter Voltcraft - 50 +500 celcius € 39.99
Of -50+800celsius€ 99.99
Werkt erg handig en dan weet je tenminste wat,richten op wat je wilt meten en klaar is Kees kan niet makkelijker.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor m-bosch » 29 Sep 2014, 22:29

Eind van de week komen ze van de Volvo Penta (Mulder Ridderkerk )kijken.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor Lucter » 30 Sep 2014, 13:49

m-bosch schreef:Eind van de week komen ze van de Volvo Penta (Mulder Ridderkerk )kijken.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Nou dan is in ieder geval je portemonnee "opgelost",zonder forumhulp :D
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten