goede lichtaccu

communicatie en navigatie apparatuur

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor gewoonmich » 16 Aug 2014, 19:07

Lucter schreef:Ik gebruik de battery protect van victron, even googlen ;)


Mooi dingetje. Maar wanneer je een boegschroef hebt, zou hij waarschijnlijk niet bruikbaar zijn of zie ik het verkeerd? Zelfs wanneer je de BP200 pakt heb zou hij afschakelen bij 200A. Lees wel dat hij pieken aan kan 480A maar hoe lang mag hij pieken boven de 200A. Die heb je waarschijnlijk wel bij inschakelen van de boegschroef.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor JerryR » 16 Aug 2014, 22:16

zet je de boegschroef ervoor als de continu verbruikers maar weg geschakeld worden. als de de boegschroef blijven gebruiken zonder motor en als de boel al afgeschakeld is is het gewoon bewust verzieken van de boel. zelf zou ik de boegschroef ook op de startaccu laten werken, deze gebruik je alleen als de motor ook draait.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor gewoonmich » 16 Aug 2014, 22:24

JerryR schreef:zet je de boegschroef ervoor als de continu verbruikers maar weg geschakeld worden. als de de boegschroef blijven gebruiken zonder motor en als de boel al afgeschakeld is is het gewoon bewust verzieken van de boel. zelf zou ik de boegschroef ook op de startaccu laten werken, deze gebruik je alleen als de motor ook draait.


Zo kan het inderdaad ook. Maar Lucter schreef dat hij ze ook als hoofdschakelaar gebruikt. En dat hij er een voor zijn start accu heeft en een voor zijn accessoire accu heeft. Maar misschien heeft Lucter geen boegschroef. Ik overigens ook nog steeds niet!
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor vuuren1 » 16 Aug 2014, 23:38

De boegschroef moet je niet via een dergelijke beveiliging laten lopen, die gebruik je kort en tijdens motorbedrijf.
De beveiliging is er voor dat iemand de boel middels normale verbruikers niet leegtrekt.

De startaccu staat meestal achter in de boot en dan moet je met erg dikke kabels naar de boegschroef toe,doen wij nooit zo..
De service accuset zet ik voorin, is meteen een stukje ballast en daar gaat de boegschroef op (die set heeft ook veel meer capaciteit dan een startaccu (die is met 55Ah groot zat tot een 80 pk diesel).

Nog wat: service accu's worden lui van kleine stroompjes zoals een paar lampjes, een waterpompje en zelfs een compressor koelkastje.
Een boegschroef daarop verlengt de levensduur van de service set.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor Lucter » 17 Aug 2014, 13:05

vuuren1 schreef:De boegschroef moet je niet via een dergelijke beveiliging laten lopen, die gebruik je kort en tijdens motorbedrijf.
De beveiliging is er voor dat iemand de boel middels normale verbruikers niet leegtrekt.

De startaccu staat meestal achter in de boot en dan moet je met erg dikke kabels naar de boegschroef toe,doen wij nooit zo..
De service accuset zet ik voorin, is meteen een stukje ballast en daar gaat de boegschroef op (die set heeft ook veel meer capaciteit dan een startaccu (die is met 55Ah groot zat tot een 80 pk diesel).

Nog wat: service accu's worden lui van kleine stroompjes zoals een paar lampjes, een waterpompje en zelfs een compressor koelkastje.
Een boegschroef daarop verlengt de levensduur van de service set.


Geheel juist Hans, en zowel de boegschroef als de startmotorvoeding zitten voor De BP
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor gewoonmich » 19 Aug 2014, 08:09

Lucter schreef: Geheel juist Hans, en zowel de boegschroef als de startmotorvoeding zitten voor De BP


Maar juist in de startmotor en de boegschroef bekabeling zou ik graag een hoofdschakelaar zien. En die heb je nu niet!
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor sogna mi » 19 Aug 2014, 08:37

waarom tussen de startaccu en motor een hoofdschakelaar ? Feitenlijk moet je de motor onder alle omstandigheden kunnen starten.
tussen startaccu en boegschroef wel, dat is anders.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor Marcel010 » 19 Aug 2014, 18:28

sogna mi schreef:waarom tussen de startaccu en motor een hoofdschakelaar ? Feitenlijk moet je de motor onder alle omstandigheden kunnen starten.
tussen startaccu en boegschroef wel, dat is anders.


Mee eens, ik heb die hoofdschakelaar ertussen uitgehaald, heeft een auto toch ook niet?
Gewoon kabel van de dynamo naar de startmotor en van daaruit naar de accu.
Extra verbindingen, door de kabellengte eventueel nog dikkere kabels, schakelaar kan ook kapot gaan.

Scheelde mij in totaal ook 4 meter aan 50mm2 kabel.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor gewoonmich » 21 Aug 2014, 09:14

Marcel010 schreef:
sogna mi schreef:waarom tussen de startaccu en motor een hoofdschakelaar ? Feitenlijk moet je de motor onder alle omstandigheden kunnen starten.
tussen startaccu en boegschroef wel, dat is anders.


Mee eens, ik heb die hoofdschakelaar ertussen uitgehaald, heeft een auto toch ook niet?
Gewoon kabel van de dynamo naar de startmotor en van daaruit naar de accu.
Extra verbindingen, door de kabellengte eventueel nog dikkere kabels, schakelaar kan ook kapot gaan.

Scheelde mij in totaal ook 4 meter aan 50mm2 kabel.


Wat is het verschil tussen een boegschroef motor en een startmotor? Dus waarom tussen de ene wel een hoofdschakelaar en tussen de andere niet?

Vind het toch een veiliger gevoel dat ik alles uit kan schakelen. En inderdaad op een auto zit geen hoofdschakelaar, maar op iedere vrachtwagen juist weer wel.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor laserdevil » 21 Aug 2014, 10:13

Niet alle vrachtwagens.
Alleen die ADR (vervoer gevaarlijke stoffen over de weg) gekeurd zijn , omdat dit verplicht is bij dit type voertuigen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten