goede lichtaccu

communicatie en navigatie apparatuur

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor Amersfow » 06 Aug 2014, 21:53

Yeah ik heb al wat accu's versleten. Auto van mijn vrouw, rijd 3000 km per jaar, moet bijna elke 3 Jr een nieuwe accu. 2x leeg is stuk. In de tjalk deed de eerste set het 8 jaar, de 2e set nu 5 jaar. Volgens mij gaat, zoals communiceren vaten, de meeste stroom naar de leegste accu. Ik blijf voorlopig maar bij relais voor het laden. Heb geen landinfuus nodig voor laden, daarvoor vaar ik genoeg en gebruik te weinig. Heb wel een minimum ladertje dat bijstaat bij walstroom indien beschikbaar en een paar ampères kan leveren aan het boordnet.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor laserdevil » 06 Aug 2014, 22:30

Amersfow,
een multimeter geeft alleen de spanning weer , en is nog giswerk.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor elrenegado » 07 Aug 2014, 09:16

ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn accu monitor van victron,
je ziet precies wat je hebt, hoe lang je nog hebt, wat er verbruikt word, of wat er geladen word.

je kan een alarm instellen, dan krijg je een signaal als je moet gaan laden.
zeker in de verhuur handig,
huurder instructie geven dat die bij alarm de motor moet starten om bij te laden OF walstroom erin moet prikken.
gaan je accus ineens veel langer mee
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Aug 2014, 10:06

elrenegado schreef:ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn accu monitor van victron,
je ziet precies wat je hebt, hoe lang je nog hebt, wat er verbruikt word, of wat er geladen word.

Idem voor mijn Mastervolt versie
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor JerryR » 13 Aug 2014, 19:24

Hier ook een victron 600S accumonitor, samen met 2 varta 240Ah semitractie accus (waren toen 240 euro stuk) dit samen met de 2 zonnepanelen ben ik de afgelopen 2 seizoenen nooit over de 120Ah verbruik gekomen, en dan gebruik ik van alles. koelkast 12V /laptop laden/telefoons/omvormer en TV oftewel niet meer dan 25% van de accus gevraagd. Als ze het begeven dan komt er maar 1 terug denk ik.

voordeel van de panelen is dat de accus continu onderhouden worden (druppelen) en de monitor laat precies zien wat je verbruikt hebt/hoeveel ampère je verbruikt of bij laad.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor Lucter » 13 Aug 2014, 20:01

Naast de accumonitors van Victron heb ik op beide sets een battery protect staan, welke ik ook als hoofdschakelaar gebruik. Deze battery protect is programmeerbaar en voorkomt
diepontlading. Lijkt mij zeker voor de verhuur ideaal :!:

Bij de aanleg van een nieuw systeem scheelt het ook een berg in de dure dikke accukabels die je normaal naar een goed bereikbare hoofdschakelaar moet brengen ;)

Ik zal nooit vrijwillig m'n accu's te diep ontladen, maar als de koelkast in de haven draait, en de walstroom valt er om welke reden dan ook af terwijl je thuis zit ben je in ieder geval veilig :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor Marcel010 » 13 Aug 2014, 20:38

Lucter schreef:Naast de accumonitors van Victron heb ik op beide sets een battery protect staan, welke ik ook als hoofdschakelaar gebruik. Deze battery protect is programmeerbaar en voorkomt
diepontlading. Lijkt mij zeker voor de verhuur ideaal :!:

Bij de aanleg van een nieuw systeem scheelt het ook een berg in de dure dikke accukabels die je normaal naar een goed bereikbare hoofdschakelaar moet brengen ;)

Ik zal nooit vrijwillig m'n accu's te diep ontladen, maar als de koelkast in de haven draait, en de walstroom valt er om welke reden dan ook af terwijl je thuis zit ben je in ieder geval veilig :!:


Maar laat jij je koelkast altijd aanstaan aan de walstroom in je haven?
Als we een dag weggaan wil ik dit nog wel eens de avond van te voren doen maar dat is het dan ook.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor vuuren1 » 13 Aug 2014, 20:59

Lucter schreef:Naast de accumonitors van Victron heb ik op beide sets een battery protect staan, welke ik ook als hoofdschakelaar gebruik. Deze battery protect is programmeerbaar en voorkomt
diepontlading. Lijkt mij zeker voor de verhuur ideaal :!:

Bij de aanleg van een nieuw systeem scheelt het ook een berg in de dure dikke accukabels die je normaal naar een goed bereikbare hoofdschakelaar moet brengen ;)

Ik zal nooit vrijwillig m'n accu's te diep ontladen, maar als de koelkast in de haven draait, en de walstroom valt er om welke reden dan ook af terwijl je thuis zit ben je in ieder geval veilig :!:


Dat is perfect..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor gewoonmich » 14 Aug 2014, 04:59

Marcel010 schreef:
Lucter schreef:Naast de accumonitors van Victron heb ik op beide sets een battery protect staan, welke ik ook als hoofdschakelaar gebruik. Deze battery protect is programmeerbaar en voorkomt
diepontlading. Lijkt mij zeker voor de verhuur ideaal :!:


Kan jij mij het type en merk geven van die battery protector? Klinkt interessant.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor Lucter » 14 Aug 2014, 09:07

Ik gebruik de battery protect van victron, even googlen ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten