230v led armatuur ombouwen naar 12v???

communicatie en navigatie apparatuur

230v led armatuur ombouwen naar 12v???

Berichtdoor Evelien » 07 Jul 2014, 10:15

Hi,
Ik heb een led lamp (armatuur, opbouw spotje) die werkt op 230V. In de voet zit een "blokje" (trafo), een "constant current led driver, input 100-240V 50/60Hz, output DC 700mA max4V. Het ledlampje wat vastgebouwd zit in de armatuur (dus onvervangbaar) is 1x3W

Mijn vraag is; kan je deze lamp ombouwen zodat hij aangesloten kan worden op 12V op de boot?
Is het een kwestie van blokje/trafo eruit en draden van lampje en boot verbinden?
Of is het ledlampje (die vast zit in de armatuur en onvervangbaar is) niet geschikt voor 12v?
Moet er toch nog iets anders tussen, aangezien ik nu op de trafo bij output max4V zie staan?

Helaas heb ik niet genoeg op dit gebied. Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Evelien Koop
Evelien
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 07 Jul 2014, 10:05
ligplaats: St. Nic
info:

Re: 230v led armatuur ombouwen naar 12v???

Berichtdoor swblom » 07 Jul 2014, 13:15

Steek je licht eens op bij een van de vele leveranciers van LED verlichting die ook losse onderdelen leveren. Zij hebben vaak ook losse drivers te koop, wellicht een die bij jouw lamp past.
Waar ik je wel even op wil wijzen is dat je zoals velen doen, 12V als spanning noemt. Als je de lamp aan boord wil gebruiken moet je van een hogere spanning uitgaan. Als de accu bijgeladen wordt kan dat wel in de buurt van de 14V zijn. Veel 12V (LED) lampjes gaan dan niet zo lang mee....

Kortom, je moet dus zoeken naar zo'n constant current driver die geschikt is voor een ingangsspanning van minimaal 15V.

Succes.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: 230v led armatuur ombouwen naar 12v???

Berichtdoor eagle » 07 Jul 2014, 15:41

SKU 13557

In: 8 - 24 V DC. Out: 600 mA. Tot aan V out = max 5v.( V out ontstaat vanzelf, afhankelijk van het aantal in serie geschakelde LEDs).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: 230v led armatuur ombouwen naar 12v???

Berichtdoor Amersfow » 07 Jul 2014, 18:16

Ik heb jaren geleden wat witte leds (uiteraard met de juiste weerstand) in normale armatuurtjes gesoldeerd. Let wel, 1 weerstand per LED, op eoa manier kun je geen 2 of meer LEDs op 1 weerstand zetten. Nog geen enkele stuk, dus die spanningswisselingen vallen in de praktijk wel mee.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: 230v led armatuur ombouwen naar 12v???

Berichtdoor stentor950 » 07 Jul 2014, 21:44

Zoals hierboven al beschreven, is de boordspanning nooit exact 12 Volt. Voor LED-verlichting wel belangrijk. Je bekort de levensduur aanzienlijk. Als de dynamo laadt, wordt de spanning al gauw 14,5 Volt. Je mag hopen dat je LED's dat overleven!

Afgelopen winter heb ik LED-verlichting in de boot aangebracht. Dit in de plakstrip uitvoering. Ze zitten onder het gangboord gedeelte en niet direct in het zicht. Hierdoor kijk je er ook niet direct in, want dat is pijnlijk voor de ogen! Niet de goedkope strips nemen, want die zijn niet waterdicht! Ik heb nu aan Stuur- en bakboord in de kajuit mooie sfeerverlichting. Boven het keukenblokje een extra strip zodat je daar extra licht hebt als je het nodig hebt.

Om de juiste spanning (12 Volt) te verkrijgen, heb ik er een spanningsstabilisator tussen gezet. Zie de link.
NB. Ik heb voor info nog naar het bedrijf gebeld. Werd super te woord gestaan! Mag ook wel eens gezegd worden.

http://ledworld.nl/36w-12v-stabilisator.html
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: 230v led armatuur ombouwen naar 12v???

Berichtdoor henkvd » 07 Jul 2014, 22:03

Een spannings bron gaat hier niet op uit bovenstaande link, hier moet geen 12 Volt op de led gezet worden aangezien er nog geen voorschakel systeempje in de led zit, aangezien dat in de 220V uitvoering is geweest, dan moet er zoals in een eerdere link een stroombron in geschikt voor 3 Watt Leds.
Bij direct aansluiten op 12 Volt bron geeft de led lamp maar 1 keer even licht, daar na nooit meer.

of een soortgelijke http://www.ledtuning.nl/nl/shop/product ... 8-watt-uit
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 230v led armatuur ombouwen naar 12v???

Berichtdoor Evelien » 10 Jul 2014, 11:27

Super bedankt iedereen.
Er komt dus toch meer bij kijken dan ik dacht!
Evelien
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 07 Jul 2014, 10:05
ligplaats: St. Nic
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten