Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jun 2014, 02:08

Omdat we in diverse topics steeds weer terug komen op de keuze van een eventuele nieuwe motor heb ik er nu een apart topic van gemaakt.
Het kiezen van de juiste nieuwe motor is niet eenvoudig en vooral niet als leveranciers die vermelden jaren ervaring te hebben een fout advies geven.

Ieder schip heeft een rompsnelheid en daarbij rekenen we met 5 pk per ton waterverplaatsing (eerder rekende men met een standaard van 3 pk per ton) .
Als we dan een paar actuele boten op dit forum van ca, 8 meter bekijken dan praten we over gemiddeld 4 ton waterverplaatsing en dan kom je op hooguit 20 pk uit.
Toch denkt bijna iedereen dat je dan 50 pk nodig hebt..

Onze Dutch Tender weegt ruim 9 ton, dat is 9x5=45 pk.
Die boot loopt dan 13,8 km/u.
Om de flauwekul over meer vermogen aan te tonen heb ik een VW TDI motor van 95 pk in eenzelfde boot gezet,
Volgas gaf dat forse hekgolven en liep de boot ongeveer 0,6 km/u sneller (het brandstofverbruik was wel 20 liter per uur..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor elrenegado » 15 Jun 2014, 11:44

Ok, stel je hebt een boot van 4 ton, volgende de berekening heb je dan 20pk nodig.

stel je hebt 2 identieke boten.
1 met een 20 pk,
en 1 met een 35 pk.

beide varen op rompsnelheid,
Welke van de 2 zal dan een gunstiger diesel verbruikt hebben ?

Mij lijkt het de 35 omdat die niet op zijn top hoeft te draaien, of heb ik dat verkeerd ?


(als ik het even terug vertaal naar de autowereld, een 1.1 motor kan ook 140 rijden, maar zit dan aan zijn max, terwijl een 2.0 dan relatief rustig in zijn toeren zit)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Byl54 » 15 Jun 2014, 11:55

Een motor die meer vermogen levert zal meer brandstof verbruiken. (het moet ergens vandaan komen)
Een grote motor zal, indien deze het zelfde vermogen moet leveren in principe meer brandstof verbruiken, meer massa.
Motor met 20 pk zal minder verbruiken.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor JerryR » 15 Jun 2014, 12:14

hier ook rond de 4 ton, 22PK 12km/h familie van ons heeft een tukkervlet 9,40 die is lekkrr robuust gebouwd die zal 6ton wegen met de zelfde 22pk yanmar 2qm20 en kwa snelheid exact aan de onze.

en dan de vraag of die 22 pk er na 38 jaar nog steeds uit komt uiteraard!

ohja verbruik 2L per uur gemmideld net de boot ophalen 16uur gevaren op 1 Jerrycan van 30L
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor stentor950 » 15 Jun 2014, 15:30

Ok, stel je hebt een boot van 4 ton, volgende de berekening heb je dan 20pk nodig.

stel je hebt 2 identieke boten.
1 met een 20 pk,
en 1 met een 35 pk.

beide varen op rompsnelheid,
Welke van de 2 zal dan een gunstiger diesel verbruikt hebben ?

Mij lijkt het de 35 omdat die niet op zijn top hoeft te draaien, of heb ik dat verkeerd ?

(als ik het even terug vertaal naar de autowereld, een 1.1 motor kan ook 140 rijden, maar zit dan aan zijn max, terwijl een 2.0 dan relatief rustig in zijn toeren zit)


Je hebt gelijk als je stelt dat een 2.0 lt relatief rustig zijn toeren maakt, terwijl een kleine motor dan wellicht aan zijn maximale vermogen zit. Toch maak je hier m.i. een denkfout. Om 20 pk op te wekken, heb je bepaalde hoeveelheid brandstof nodig. Deze wordt door de motor omgezet in kinetische energie (arbeidsvermogen).
20 pk is 20 pk, of dit nu door een kleine of grote motor wordt opgewekt is niet relevant, het gaat er om dat de pk's er aan de krukas worden geleverd.

Een motor die meer vermogen levert zal meer brandstof verbruiken. (het moet ergens vandaan komen)
Een grote motor zal, indien deze het zelfde vermogen moet leveren in principe meer brandstof verbruiken, meer massa.
Motor met 20 pk zal minder verbruiken.


Zoals Byl54 hier al aangeeft zullen de wrijvingsverliezen en de grotere massa van de draaiende delen van de motor zelfs nadelig zijn voor een optimaal brandstof verbruik.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor laserdevil » 15 Jun 2014, 15:48

wrijvingsverliezen , worden omgezet in warmte.
Dit verlies speelt bij verbrandingsmotoren en elektromotoren.
Alle warmte die door motoren opgewekt wordt is verloren energie die niet omgezet kan worden in bruikbare energie.
Het is wat stentor950 zegt , het is wat er aan de krukas overblijft.
Kijk bv. ook maar eens bij een boormachine.
600watt is het verbruik , maar een deel daarvan gaat naar de boor.
De rest wordt omgezet in warmte , dus verlies.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Lucter » 15 Jun 2014, 16:34

@ stentor950 & laserdevil

Jullie verhaal gaat niet helemaal op, stel we willen 60 pk vermogen en kijken naar Sole:

SM-105 (6 cilinder) 60 pk@2100 rpm = 12,5 ltr/Hr
Mini-62 (4 cilinder) 59 pk@3000 rpm = 13,5 ltr/Hr

Bron: Sole diesel :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Byl54 » 15 Jun 2014, 17:32

Het verhaal gaat wel op, waarom denk u worden moderne automotoren kleiner, tip lees eens een boek over warmte leer.
mvg
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Lucter » 15 Jun 2014, 18:11

Byl54 schreef:Het verhaal gaat wel op, waarom denk u worden moderne automotoren kleiner, tip lees eens een boek over warmte leer.
mvg


Hebben jullie zeker gelijk in, zal ik niet betwisten. Praktijk leert ons echter ook dat een volbelaste motor, niet de meest efficiente is :!:

Dan heb ik het nog niet over comfort. Moderne gensets draaien niet voor niets 1500 rpm ipv 3000

Het zal dus altijd een afweging blijven; vermogen, verbruik en comfort ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor laserdevil » 15 Jun 2014, 18:30

Mijn verhaal gaat wel op , want het was een reactie op de stelling die stentor950 als laatste plaatste.
Zoals Byl54 hier al aangeeft zullen de wrijvingsverliezen en de grotere massa van de draaiende delen van de motor zelfs nadelig zijn voor een optimaal brandstof verbruik.
.
Staat los van het feit dat ik vroeger meer sliep als leerde op school , maar dit weet een kind nog wel.
Dit is een proces wat je niet kan ontkennen , en vast staat.
En sole en alle merken bij elkaar kunnen schrijven wat ze willen.
De daadwerkelijke metingen vertellen anders.
Meten op de uitgang is wat anders dan meten aan de ingang.
En zo word het koopvee nog steeds voor de gek gehouden.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten