Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor Wolf1 » 27 Mrt 2014, 13:44

Goede ervaringen met de Alpha Pro van Mastervolt, laad vooral meer bij lage toerentallen.
Neem aan dat jou Sterling regelaar net zoiets is, hoop alleen goed koper vind de €300 van Mastervolt knap aan de prijs voor een regelaartje !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor vuuren1 » 27 Mrt 2014, 23:16

De standaard ingebouwde regelaar van deze motor staat afgesteld op 13.8V en zal de accu's niet optimaal laden.
Echter is m.i. het ombouwen met een ingebouwde regelaar bij deze dynamo niet eenvoudig.

Stukken goedkoper is om de accucapaciteit domweg te vergroten en/of neem een zonnepaneel (dat is niet veel goedkoper maar werkt wel als je niet vaart).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor Rudy » 29 Mei 2014, 15:52

Wil even vanuit de praktijk op dit artikel reageren.
Wij leven nu 7 jaar op de boot en trekken de wereld over. In de praktijk komt het erop neer dat je meer stil ligt dan zeilt/vaart.
En het stil liggen is in 98% van de gevallen "ergens voor anker" dus zonder water en walstroom.

Wij werken over internet en hebben de luxe dat wij overal ter wereld waar we internet hebben, kunnen werken
Als je af en toe zeilt is het niet zo erg als je zuinig moet doen met je beschikbare energie maar met het leven aan boord wordt de energiebehoefe een ander verhaal.

Onze grootste gebruikers zijn de koelkast, gevolgd door twee laptops, 12v watermaker, inverter en een hele rij van kleine gebruikers gps, verlichting, opladers, router, actieve wifi antenne...

Mag na 7 jaar wel zeggen dat we hebben geleerd om heel efficient met energie en water om te gaan.
Onze energiebronnen: zonnnepanelen (500 watt met mppt regelaar) windgenerator (Aerogen6) en als laatste de motor.(80amp dynamo met sterling regelaar).

Als er wind en zon is, geen probleem: energie genoeg.
Bewolkt en wind onder de 20 knopen; probleem en dan hebben we de motor nodig.

Pfff Wat een introductie:

Denk dat de pro en de cons hier beiden waar zijn. Heb in het begin de fout gemaakt om de externe regelaar direct te activeren op het moment dat het contactslot omgedraaid wordt. Resultaat geweldige laadstroom vanaf het begin, motor staat niet onbelast te draaien en korte laadtijd. De regelaar werkt echt geweldig! Negatieve effect: V nsaar slijt aanzienlijk sneller en na een jaar waren de lagers van de waterpomp versleten (niet de dynamo)

Als je de pro reg B installeert, installeer je in feite een extra regelaar voor de dynamo. De interne regeleaar blijft ook gewoom intact.
De oplossing installeer een simpele aan/uit schakelaar tussen de voeding van de Sterling.

Op het moment dat je start laat je eerst de interne regelaar zijn werk doen ( in mijn geval een laadstoom van 50 AMP) en na ongeveer een half uur valt dat terug naar ongeveer 17 amp en lager. Op dat moment schakel je de Sterling in en de inteerne regelaar schakelt uit, wederom een laadstroom van 50 amp.
Rudy
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 Mei 2014, 13:40
ligplaats: Grenada
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mei 2014, 21:57

Er zijn hele boeken geschreven over stroom aan boord omdat iedere situatie anders is.
Op een boot wonen zonder walstroom en dan ook nog een zeilboot zal je meer en andere laadapparatuur nodig hebben dan de gemiddelde recreatievaarder met een motorboot.

Verder ligt het ook nog aan de accusoort. Een AGM set lijkt er erg goed uit te komen maar met een niet intelligente lader kan het na een jaar of 5/6 over zijn.
Ofwel de combimatie van het geheel is ook erg belangrijk.

Interessant (en zeer logisch) te lezen dat er lagers stukdraaien en de V-snaar overmatig slijt met een intelligente en externe regelaar.
E.e.a. is immers ontwikkeld op basis van de standaard dynamo.

Beter is om een motor te bestellen met een meervoudige krukaspoelie en er dan een stevige dynamo met 2 V snaren aan te hangen voor het servicenet.
Kan ook verbranden, heb ik meegemaakt met een extra Mastervolt dynamo + Mastervolt regelaar. Die schipper trok zijn service accu's steeds ongeveer plat en dan gaat de dynamo er uiteindelijk toch aan (en de accuset uiteraard ook).
Ofwel, hij ging niet bewust met stroom aan boord om.

Yanmar levert bv. op de 54 pk motor al een 80A dynamo met een extra stevige V-snaar en die laadt met de standaard regelaar mijn 660 AH AGM set uitstekend op tot exact 14.4V.
Mitsubishi houdt op bij 13.8V en dan komen de accu's niet vol.

Als je het eenvoudig wilt houden is de combinatie van AGM accu's met een simpele lader niet verstandig. Dan kan je beter goedkopere accu's kopen die gaan dan vaak nog langer mee.

Conclusie: Stroom aan boord is maatwerk
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor Rudy » 30 Mei 2014, 05:44

Intressante stelling " stroom aan boord is maatwerk"

Is dat echt zo of hebben we nog steeds te maken dat de elecriciteit op een boot een afgeleide is van de autoindustrie?
Proberen we nog steeds met alle spullenboel die er standaard geleverd wordt, er het beste er van te maken.

Het merendeel van alle motoren en dus ook de alternators zijn masssaproducten uit de autoindustrie
Kan me niet aan de indruk ontrekken dat bootbouwers maar slecht naar hun klanten luisteren en niet inspringen op een veranderende situaties.
Heb nog steeds het idee dat de uitstraling van het "teak" belangrijker voor ze is dan een goed doordachte electrische installatie.

En als we dan een acceptabel compris gevonden hebben door heel veel spullenboel er bij te bouwen, dan is het maatwerk?
Voor mij rammelt het hele concept.

-In een auto heb je geen huisbank van 500AH die opgeladen moet worden en het liefst ook nog een beetje snel.
-In een auto heb je geen verzameling van gebruikers die aanspraak maken op een accu als de motor niet loopt.
- in een auto heb je geen 220volt installatie

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar om niet te ver af te dwalen... De alternator en de slimme regelaar

Natuurlijk gaan de lagers van een waterpomp naar gort, het is gemaakt voor een auto.
In het rijte van krukaspoelie, waterpomp altenator is dat de zwakste schakel.

Een oplossing van een dubbele V-snaar is mijn ogen ook maar een lapmiddel. Alternator en waterpomp lagers zijn ook niet ontworpen om die belasting aan te kunnen van zwaardere poelie waarop de krachten meer naar buiten komen te liggen.
Voor de krukas is het geen probleem. In de meeste gevallen zijn de lagers aan de voorkant en aan de achterkant hetzelfde. Trouwens het koppel aan de voorkant en achterkant is toch ook hetzelfde?

Maar we kunnen al die paardekrachten aan de voorkant niet gebruiken en geen zwaardere altenator of slimme regelaar installeren omdat de lagers van de waterpomp en de overbrenging van een V-snaar niet toereikend zijn?
Een V snaar... die ondingen die uitdrogen, scheuren, uitrekken, breken, piepen, knarsen en constant bijgesteld moeten worden. Een getande riem van een distrubitie gaat gemiddeld 100.000 km mee zonder problemen. Nee... een V-snaar dat is de oplossing.

Tja, het werk toch in een auto? Ja in een auto wel. Misschien moeten we ook maar schijfremmen gaan installeren... werkt ook heel goed voor een auto.

Ok, ik doer er zelf vrolijk aan mee om met de bestaande middelen er het beste van te maken en voor mij is een sterling regelaar een goede en goedkope oplossing.

Mijn conclusie is: Standaard laadvoorziening aan boord is prutswerk!
Rudy
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 Mei 2014, 13:40
ligplaats: Grenada
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor Wolf1 » 30 Mei 2014, 10:21

Rudy, welkom op dit forum !
Het is allemaal niet zo negatief als jij het doet voorkomen, het is de keuze van de watersport gebruiker.
Er zijn genoeg fabrikanten van scheepsmotoren voorzien van elektrisch equipement speciaal voor de scheepvaart ontworpen en gemaakt, en zo geld het eigenlijk wel voor alle aan boord te gebruiken techniek.
Het is de consument die bepaald wat er uit eindelijk verwerkt wordt, en dat is vaak afkomstig uit andere bedrijfstakken dan de scheepvaart !
Je stelling dat aan de krukas aan beide zijden het volle vermogen afgenomen mag worden verschild van producent.
Veel speciaal voor de scheepvaart ontworpen elektrisch materialen zijn te herkennen aan het massavrije uitgevoerd zijn.
Wel is het zo dat over het algemeen de techniek aan boord iets achterloopt met b.v. de autotecniek (maar de common real scheepsmotor is er ook al)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor Rudy » 30 Mei 2014, 14:50

Ha Wolf, dank voor je welkom.

Ben het helemaal met je eens dat er ook goede oplossingen te vinden zijn en sorry als ik een beetje negatief overkwam. Was niet mijn bedoeling.
Wilde alleen maar aangeven dat de bootindustrie niet echt snel meeverandert met de bestaande mogelijkheden. Heeft natuurlijk verschillende oorzaken maar toch.
Om even bij de autoindustrie te blijven, het is niet zo lang geleden (30 jaar) dat voor iedere extra bijbetaald moest worden. Achterruit verwarming, radio, hoofdsteunen, getint glas etc etc. was geen standaard.

Mijn referentie kader is natuurlijk sterk gekleurd, zit constant tussen al die "maffe" zeezeilers waarvan de meeste aan boord wonen.
De uitrusting voor een boot die merendeels voor anker ligt op zout water, hoge luchtvochtigheid en temperatuur verschilt sterk van de recreatievaarder.
Aan de andere kant is het een geweldige test voor apparatuur.

Het gebruik van electriciteit aan boord is zeer sterk toegenomen en zoals jezelf als zei het is de keuze van de watersportgebruiker welke appparatuur hij wil inbouwen.
En ja, het is complex met alle "standaarden" 12 volt of 24 volt, 110, 220, 240 en ook nog 50 of 60 herz.
Maar de basis blijft toch dat we op een of andere manier een paar accu's moeten opladen om daarna de opgeslagen energie op een efficiente wijze te gebruiken.

Zonnepanelen, windgeneratoren, waterstofcellen, moderne generatoren.... allemaal nieuwe techniek en ook kostbaar.
Het concept van de standaard geinstalleerde altenator blijf naar mijn mening daarin achter lopen.

Er bestaat al een 110/220 volt genarator die ingebouwd is in het vliegwielhuis, natuurlijk schreeuwend duur. Maar het concept spreekt me meer aan.
Een paar spoelen in het vliegwielhuis, een vliegwiel dat fungeert als rotor, een exterene regelaar... en je hebt een joekel van een alternator zonder lager en aandrijvingsproblemen. Misschien gaan ze dit concept verder ontwikkelen in de (elektrische) autoindustrie, kunnen wij er later gebruik van maken.

Maar tot die tijd...een Sterling regelaar van 85 dollar krikt het oude concept best aardig op
Rudy
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 Mei 2014, 13:40
ligplaats: Grenada
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mei 2014, 22:24

Stroom aan boord is maatwerk wat ook te koop is.
Dat van die dubbele V-snaar heb je niet goed begrepen; ik bedoelde een meervoudige krukaspoelie met op de extra groeven en APART van de rest een separate alternator.
Dan heb je niks met de waterpomp te maken.

Automotoren zijn er niet nieuw voor in een boot, wel afgeleiden daarvan en, net als bij de goedkopere gemariniseerde industriemotoren, beginnen er veel met een op een auto gelijkend systeempje.
Dat is goedkoop en de klant kijkt allereerst naar de prijs!

De meeste botenbouwers weten helemaal niets af van elektrotechniek en de mogelijkheden, het is echter allemaal te koop.

Een zeezeiljacht is in mijn opinie een artikel met de grootste uitdaging om zonder al te vaak te moeten dieselen toch stroom te hebben. Of die boot moet groot genoeg zijn voor een generatorset.
Anders kom je bij de zonnepanelen (met een goede regelaar!) en een wind generator.

Een weekend motorboot die regelmatig in jachthavens overnacht is precies het tegenovergestelde; Dat kan op de automobielmanier worden uitgevoerd met een redelijke (simpele) accuset.

Voorheen mochten we boten afleveren met een gaskoelkast, nu (al een poos) niet meer en dan moet er een compressorkast komen die gemiddeld 40-50 AH per etmaal vraagt en dat nekt die eenvoudige installatie als eerste.
Verder willen we TV, een laptop, een omvormer etc. Dan wordt het nog erger en verdagen we in de Mastervolt / Victron wereld.

De eerste vraag van de klant is: "Wat kost me dat allemaal"?
Antwoord: "Meer dan je denkt".

Zelf heb ik 12V 600 Ah AGM service accu's een stevige 80A alternator die keurig naar 14.4V toe werkt en een Victron Multiplus systeem (een combi).
Ik kan (als ik de accu levensduur optimaal wil houden 5 dagen zonder varen / wal stroom (in theorie is dat het dubbele maar dan ben je veel sneller van je dure accuset af).
Zonnepanelen heb ik niet omdat ik dat op deze boot niet fraai vond.

Met een dergelijk systeem zijn we al snel 4000 euro extra kwijt en dan reken ik nog even geen installatiekosten..
Dan kom je wellicht zomaar op >5500 euro en je ziet er niks van..
Op dat punt heb je gelijk. Voor dat geld kun je dingen aanschaffen die je aan de buurman kan showen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten