door Rudy » 30 Mei 2014, 14:50
Ha Wolf, dank voor je welkom.
Ben het helemaal met je eens dat er ook goede oplossingen te vinden zijn en sorry als ik een beetje negatief overkwam. Was niet mijn bedoeling.
Wilde alleen maar aangeven dat de bootindustrie niet echt snel meeverandert met de bestaande mogelijkheden. Heeft natuurlijk verschillende oorzaken maar toch.
Om even bij de autoindustrie te blijven, het is niet zo lang geleden (30 jaar) dat voor iedere extra bijbetaald moest worden. Achterruit verwarming, radio, hoofdsteunen, getint glas etc etc. was geen standaard.
Mijn referentie kader is natuurlijk sterk gekleurd, zit constant tussen al die "maffe" zeezeilers waarvan de meeste aan boord wonen.
De uitrusting voor een boot die merendeels voor anker ligt op zout water, hoge luchtvochtigheid en temperatuur verschilt sterk van de recreatievaarder.
Aan de andere kant is het een geweldige test voor apparatuur.
Het gebruik van electriciteit aan boord is zeer sterk toegenomen en zoals jezelf als zei het is de keuze van de watersportgebruiker welke appparatuur hij wil inbouwen.
En ja, het is complex met alle "standaarden" 12 volt of 24 volt, 110, 220, 240 en ook nog 50 of 60 herz.
Maar de basis blijft toch dat we op een of andere manier een paar accu's moeten opladen om daarna de opgeslagen energie op een efficiente wijze te gebruiken.
Zonnepanelen, windgeneratoren, waterstofcellen, moderne generatoren.... allemaal nieuwe techniek en ook kostbaar.
Het concept van de standaard geinstalleerde altenator blijf naar mijn mening daarin achter lopen.
Er bestaat al een 110/220 volt genarator die ingebouwd is in het vliegwielhuis, natuurlijk schreeuwend duur. Maar het concept spreekt me meer aan.
Een paar spoelen in het vliegwielhuis, een vliegwiel dat fungeert als rotor, een exterene regelaar... en je hebt een joekel van een alternator zonder lager en aandrijvingsproblemen. Misschien gaan ze dit concept verder ontwikkelen in de (elektrische) autoindustrie, kunnen wij er later gebruik van maken.
Maar tot die tijd...een Sterling regelaar van 85 dollar krikt het oude concept best aardig op