Wij hebben onze eerste boot gekocht in 2011. toen wij de boot gingen ophalen hadden we nog geen meter gevaren. de boot lag in Heerhugowaard en moest terug naar Rotterdam. Patries haar neef gevraagd mee te varen en op pad naar Rotterdam. Na de 1e dag 12uur gevaren hebben, zijn we gaan overnachten in Denhaag. Toen we de volgende dag weer op pad gingen zijn we via delft door gevaren naar Rotterdam spaanse polder. hier aangekomen ging het mis met de motor. Deze begon heel veel herrie te maken. Keiharde klappen uit het luchtfilter.
Toen maar bij een willekeurig bedrijf het steiger opgezocht, en gaan kijken wat er loos was.
Ik zonder ervaring met de diesel techniek kon wel raden dat er een reden was waardoor de inlaat klep niet meer sloot. Dus maar gelijk de doppendoos erbij gepakt en toen de kop los gaan maken. Tot ons schrik was de kop gescheurd tussen de in en uitlaat klep, hierdoor was ruimte ontstaan rond de klepzittingen en zijn deze los gekomen. Dit was ook gelijk de reden dat de klep niet meer dicht ging. Gelukkig was er 1 hit op marktplaats op yanmar 2 qm20. Dit was echt een gelukje bij een ongeluk. de motor is uit 1976 en dan staat er gewoon 1 op marktplaats voor weinig. Deze opgehaald en de kop gewisseld. Toen kwam het spannende stuk. net de motor gerepareerd en dan gelijk de parksluis uit de grote nieuwe maas op. Maar dit ging zonder enige problemen.
Eenmaal aangekomen in ons tijdelijke thuishaven Brielle, zijn we met ons project begonnen. Het idee was om deel voor deel te gaan doen eerst de achterkajuit want deze was te ranzig om in te slapen, en dan beetje bij beetje de rest van het schip. Eenmaal begonnen met slopen kwamen we erachter dat alles aan elkaar zat. dus we zijn maar gewoon volop aan de gang gegaan. resultaat na 2 dagen slopen/afvoeren/slopen/afvoeren
Toen zijn we gaan opbouwen. compleet nieuw, besloten om de stahoogte in de voorkajuit iets in te leveren om ze de vloer zeker 50cm langer te kunnen maken, door deze iets omhoog te brengen kon ik iets verder de punt van het schip in. dis was eerst niet nodig omdat er een bed in de punt zat.
op de nieuwe basis zijn we door gaan bouwen.
de achterkajuit, was in oude staat 1x1 en 1x2 persoonsbed, deze waren dus veel te klein dus hier is plaats gemaakt voor een heerlijk 140x200 meter normaal bed.
met 2 pocketvering matrassen. We hebben gekozen om de boel helemaal open te houden, de achterkajuit is voorzien van een gordijn om de boot zo ruimtelijk mogelijk te houden, nu kijken we vanuit de rondzit voorin tegen de achterkant van de boot. met een lampje aan in de achterkajuit is het nog een leuk gezicht ook.
In de stuurhut hebben we gekozen de vloer goed te isoleren, dit omdat de 2pitter van 1976 een aardig geluid produceert. die vloer is bovenop 18mm hiertussen zit 44mm ruimte die vol is gepropt met steenwol, dit is afgesloten met 9mm multiplex. uiteindelijk is hier nog een keer 12mm eiken parket overheen gegaan.
met het volgende als resultaat
Na een jaar klussen aan de binnenkant, zijn we begonnen met de buitenzijde. het onderwater systeem was goed, hier hoefde ik helemaal niet te schrappen/bikken. Omdat het 2 jaar geleden gedaan was, heb ik deze wel nog een keer helemaal behandeld. wel ben ik bezig gegaan met de bovenkant, deze was zeker aan een beurd toe. met een haaienvel op de slijptol alle dekken en gangboarden kaal gemaakt. dan zie he gelijk wat er in de loop van de jaren is opgesmeerd. rood/groen/wit/bruin/grijs nadat dit allemaal gedaan was zijn we weer een verf systeem gaan opbouwen.
de romp was in de loop van de jaren aardig grof gelakt. hier hebben we uitgebreid op staan schuren, tot korrel 600, en afgemaakt met waterproof 1200 op deze basis zijn we weer gaan lakken met het resultaat waar ik erg blij van werd, ondanks de slechte winter en 2 graden buiten temp.
Toen zijn we gaan kijken hoe we onder de platbodem een boegschroef zouden kunnen inbouwen. na wat tekenwerk en denkwerk hebben we een "bult"gemaakt met een T-tunnenbuis door de romp heen. op hetgemak met de decoupeerzaag aan de gang gegaan. het laswerk heb ik uitbesteed omdat ik dit niet beheers.
de T buis in de romp gelast.
Met 4mm mdf mallen gemaakt voor de beplating rond de buis.
en het hele spulletje afgelast en voorzien van broncebottom
en het beeld aan de binnenkant.
Na 2 jaar intensief verbouwen en lakken
ligt hij er zo bij;
dit was een sneltrein vaart ons project. en uiteraard wordt vervolgd met meer!
Dit is zeer kleine greep uit de project foto's veel meer foto's zijn te vinden op
http://www.photobucket.com/profile/leeuwenschouw
groet jerry en patricia