piekspanning scheidingstrafo

communicatie en navigatie apparatuur

piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor Papeje » 05 Mei 2014, 22:54

Goede avond,
Mijn scheidingstrafo geeft een piekspanning af bij het inschakelen, waardoor met regelmaat de zekering aan de wal eruit slaat. Soms heb ik geluk en kan ik deze weer gewoon inschakelen en soms blijft ie dan bij een tweede of derde keer inschakelen, zitten. Evenzogoed vervelend, want niet in alle havens kan ik de zekering bij.
Weet iemand hoe ik deze piekspanning kan opvangen of afvlakken?
De trafo: 220v primair en 220v secundair en 1600 VA.
Dank je wel.
Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor laserdevil » 05 Mei 2014, 22:59

Is het een zelfgemaakte?
Bij merken zoals mastervolt en victron zit er namelijk een softstart ingebouwd.
Deze voorkomt dit probleem.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor vuuren1 » 05 Mei 2014, 23:16

Een trafo inschakelen geeft een stroompiek en daarom hebben de duurdere merken een softstart systeem ingebouwd.
Soft Start is een automatische schakelaar om de inschakelpiek bij een walaansluiting te onderdrukken. Hiermee wordt het doorslaan van de walzekering voorkomen.

Er bestaan 10-tallen schema's om dit zelf in te vullen maar dan moet je op dat gebied wel handig zijn.
Zie hier: https://www.google.nl/search?q=soft+sta ... 20&bih=947
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor Papeje » 05 Mei 2014, 23:37

Avond,
Heb ook war gegoogled en kom uit bij een aanloopstroom begrenzer. Lijkt dit wat of werken deze ook niet.
Hans alvast bedankt voor je reactie. Kan het zelf niet maar ik ken wel een handige doehetzelver op dit terrein.
Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor henkvd » 06 Mei 2014, 11:15

Softstarters je kunt er genoeg over vinden, maar een kant en klaar printje ergens vinden blijkt heel erg moeilijk, ook in de audio zelfbouw wereld met zware versterkers is dit een bekend probleem, echter daar blijft het ook bij zelfbouw, een kant en klaar iets is niets 123 te vinden.

Aan de secundaire kant alles uitschakelen zou mogelijk net voldoende kunnen zijn om de walautomaat intact te laten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mei 2014, 20:29

Afschakelen van gebruikers alvorens in te pluggen helpt ook.
De vraag is of de inschakelpiek van de trafo dan laag genoeg is.

Een heel simpele en goedkope piek vertraging is een serieweerstand die bij inpluggen in serie staat met de primaire wikkeling van de trafo en middels een timer na ca. 1.5 sec. overbrugt wordt.

De vraag is alleen welke waarde die weerstand moet zijn omdat een trafo een inductief ding is.
Je zou aanvankelijk uit kunnen gaan van de ohmse weerstand van de primaire wikkeling omdat de piek ontstaat bij het inschakelen.
Daarbij een voorschakelweerstand bepalen die de inschakelstroom beperkt tot onder de 4A.

Het is een nogal antieke (mogelijke) oplossing maar ik zit onvoldoende in de basis electronica.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor Papeje » 06 Mei 2014, 22:56

Heren, goede avond.
Bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat ik de oplossing met de serieweerstand maar eens ga proberen.
Mocht het werken, dan zal ik dit hier uiteraard vermelden.
Groet.
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor henkvd » 06 Mei 2014, 23:20

Voor een serie weerstand moet je denken aan bv 47 Ohm 25 Watt of 4 of 5, 10 Ohm 5 Watt weerstanden in serie met daarover heen een schakelaar om de serie weerstanden na inschakelen te kunnen overbruggen.
Je zou ipv de weerstanden een gloeilamp in serie met de trafo kunnen gebruiken bv een 75 Watt 220 V gloeilamp, met daar overheen een schakelaar die de lamp overbrugt na inschakelen. De schoonheidsprijs zal het allemaal niet verdienen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor varg » 06 Mei 2014, 23:29

Als je het eenvoudig wilt doen moet je een geschikte NTC weerstand in serie zetten met de trafo. Zo zit het ook vaak standaard in veiligheidstrafo's ingebouwd. Geen relais, niks wat makkelijk kapot kan gaan.
Verder is dit een goede oplossing: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/6224 ... view1&rb=1
keurig in een tussenstekkervorm, geen solderen, geen schema's.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: piekspanning scheidingstrafo

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mei 2014, 19:06

varg schreef:Als je het eenvoudig wilt doen moet je een geschikte NTC weerstand in serie zetten met de trafo. Zo zit het ook vaak standaard in veiligheidstrafo's ingebouwd. Geen relais, niks wat makkelijk kapot kan gaan.
Verder is dit een goede oplossing: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/6224 ... view1&rb=1
keurig in een tussenstekkervorm, geen solderen, geen schema's.
Groet
Arnold


Ziet er veelbelovend uit omdat dit ding minimaal 10x minder kost dan een andere begrenzer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten