swblom schreef:Voor wat betreft de opmerking van Hans van Vuren aangaande het zwaarder belasten van de dynamo. Ik zie geen verschil met het door jou voorgestelde alternatief en de Sterling regelaar. In beide gevallen zal de dynamo over een langere periode meer stroom leveren, dus zwaarder belast worden.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar het opladen van een niet volle accu (13V)... daar is een alternator voor ontworpen...als je hem openmaakt en de eigen regelaar passeert en de alternator direct beïnvloed kan je makkelijker fouten maken. In ieder geval lijkt mij dat de garantie op de alternator vervalt.
Verder vindt ik de eenvoud van een dc/dc lader mooi. Weinig tot niets te veranderen aan de situatie en toch een goed doorgeladen huishoud-accu.
Het hele systeem daarvóór -het startsysteem- is uitontwikkeld om snel een accu die kortstondig grote inspanningen kan leveren weer op te laden. Werkt in de automobielindustrie al jaren met succes. Het enige wat je doet is deze buffer (de startaccu) aftappen met je dc/dc lader.
De sterlinglader (ik heb dit alleen van de sterling-site) gebruikt na het starten van de motor de eerste 2,5 minuten geen energie omdat de accu dan net een forse inspanning heeft geleverd. Daarna gebruikt hij het surplus boven 13V. Zodra echter de spanning van de startaccu minder wordt stopt de dc/dc lader het gebruik.
The unit monitors the engine start battery, the unit will not start until the battery voltage exceeds 13 volts, then it waits for 2.5 minutes to ensure that some charger is replaced after engine start, it then pulls the engine battery down to no less than 13 volts, this enables the engine battery to still receive a charge and ensures the alternator works at its full potential to further ensure the engine battery is OK.Affijn, het blijft allemaal theorie. (nog geen ervaringen?). Ik ben tevreden met de elektrische 'prestaties' van mijn schip...maar als ik zou renoveren of nieuw zou bouwen denk ik dat ik voor de dc/dc lader zou gaan.
Sinds ik in mijn jonge jaren voor mijn vader grote diode's monteerde -die ook nog bloedheet werden- om zijn accu's te scheiden heb ik al een hekel aan al de truc's die je moet toepassen om je accubanken gescheiden te houden en toch met 1 alternator op te laden. Tegenwoordig is accubeheer een kunst op zich geworden...simpel is vaak beter.
groet
Arnold
(ps..van VuUren!)