Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Stelling van de maand

Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Jan 2014, 18:54

Ik wilde er graag even een nieuwe stelling in kloppen ;) en wel over een onderwerp waar ook iedereen een mening of oplossing voor heeft. Komtie:

De Nederlandse watersporter is aan het vergrijzen, sterker nog... De meesten zijn al grijs en worden ondertussen al kaal.
Dit om aan te geven hoe ver we er eigenlijk mee zijn. Als het zo doorgaat en de watersport wordt niet onder de aandacht gebracht of opnieuw aantrekkelijk gemaakt voor de jongere generatie's dan zijn er over 10 jaar nauwelijks wachttijden meer bij bruggen en sluizen.

BohilMedia is nu een grote landelijke actie op touw aan het zetten: http://weekvandewatersport.nl

De stelling is een feit: De watersporter is sterk aan het vergrijzen. Maar wat moet er gebeuren om de watersport weer aantrekkelijk te maken voor de jongere generatie's? Welke oplossing zou daarvoor bedenken?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor gast » 08 Jan 2014, 19:18

Meer mooie vrouwen in bikini op de punt
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor gast » 08 Jan 2014, 19:34

Maar alle gekheid op een stokje, ik denk dat wel meevalt. Ik zie namelijk genoeg jong e lui op het water. De meesten kunnen alleen nog niet een mooi schip betalen, pas als ze beginnend grijs worden zal er budget zijn. Ook erven in de toekomst veel jongeren van nu de boten van hun ouders.
De vele jongeren van nu die interesse hebben beginnen met oude betaalbare boten met oude motoren, vol passie maken ze hun schreden in de watersportwereld. En deze lieden helpen wij als ze vragen hebben met hun nieuwe passie, als dan de kids over 20 jaar zijn uitgevlogen, de hypotheeklast is verdwenen zijn dezen in staat om met hun beginnend grijze haar een mooi schip te kopen.

Enig punt waar niet aan te ontkomen is zal komen van de geboortegolf van de jaren 50 en 60, maar dat is een landelijk gebeuren waardoor het inwonersaantal zal slinken. Dit heeft uiteraard ook effect op de watersportsector
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor enzoishet » 08 Jan 2014, 22:14

Hallo,

Mooi grijs is niet lelijk ;)

Laten we hopen dat de acties werken en dat er toch veel jongere zijn die toch het heerlijk vinden om op het water te zijn. De zeilscholen hebben dit jaar erg druk gehad en
binnen die tak van sport zal er wellicht minder een uitdaging zitten.

Dagjes weg en een weekendje weg zal er bij vele nog wel erg in trek blijven echter zal de interesse naar motorboten misschien iets af kunnen nemen.

Toch zie je op de div. beurzen ook wel weer jonge gezinnen en dus wie weet komt het goed. Als de prijzen van de te koop liggende schepen wat zullen gaan dalen dan kan er misschien ook wel wat meer beweging in de markt ontstaan.

Oud of ouder kan juist nu de jongere de gelegenheid geven voor een prachtige periode.

Laten we eerlijk wezen en vakantie in eigen land in de buurt van het water is meestal voor elke ouder en kind een groot succes.

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Jan 2014, 23:30

De positieve reactie's hierboven ten spijt, het aantal actieve watersporters is toch echt drastisch aan het afnemen. Dat is helaas een feit. Het is niet voor niets dat "de week van de watersport" georganiseerd wordt.

Een mooi initiatief trwens... Mischien moet ik op 1 of andere manier mee gaan doen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor enzoishet » 08 Jan 2014, 23:44

Hallo Jan,

Ik wil ook wel mee doen en wie weet nog wel meerdere.

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor gast » 08 Jan 2014, 23:46

Als de cijfers er zijn geloof ik je, maar had afgelopen zomer nu niet echt de indruk dat het rustiger was op het water dan andere jaren.
Kan aan de toeristische locaties liggen waar ik veelal vaar maar op sommige plekken was het echt reuze druk, ook heb ik in mijnsector tot vorig jaar weinig te klagen gehad
Of komen deze cijfers van de verkoopsector met het segment van de grotere en duurdere jongens, want die markt loopt al een tijdje niet meer. (recessie??)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Jan 2014, 23:55

chaea schreef:Of komen deze cijfers van de verkoopsector met het segment van de grotere en duurdere jongens, want die markt loopt al een tijdje niet meer. (recessie??)


De grotere en duurdere (dus jongere) boten lopen nog lekker schijnt het. Het spul vanaf de 14 meter en jonger als 10 jaar schijnt nog prima te verkopen.

En nee, ik weet niet waar de cijfers die zag op gebaseerd zijn maar niet op de verkoopt lijkt me.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor pleziervaarder » 09 Jan 2014, 00:47

Ik denk dat de terugloop van nieuwe aanwas ook voor een deel zal liggen in het feit dat de huidige consument (zowel jong als oud) alles zoveel mogelijk in hapklare brokken wil hebben zonder hier zelf energie in te steken. Als ik in mijn werkgebied kijk hebben we regelmatig te maken met makelaars waarvoor we modelwoningen inrichten, het is voor ons al niet meer verbazingwekkend dat we minstens 75% van het complex uitvoeren als modelwoning omdat deze 1 op 1 worden overgenomen door potentiële huurders (scheelt inrichten, verven, enz.) Hetzelfde met all-in vakanties en de opkomst van de kant en klaar maaltijden.
Kortom de mens wil tegenwoordig tegen zo min mogelijk inspanning hetzelfde comfort hebben, en we weten allemaal dat een boot geen hapklare brok is.
Ik verwacht eerder dat de markt zich meer gaat verleggen naar dagrecreatie (in de vorm van surfen, waterskiën, enz) en de huurmarkt voor de wat langere periodes.

Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Sergio » 18 Mrt 2014, 23:01

pleziervaarder schreef:Ik denk dat de terugloop van nieuwe aanwas ook voor een deel zal liggen in het feit dat de huidige consument (zowel jong als oud) alles zoveel mogelijk in hapklare brokken wil hebben zonder hier zelf energie in te steken. Als ik in mijn werkgebied kijk hebben we regelmatig te maken met makelaars waarvoor we modelwoningen inrichten, het is voor ons al niet meer verbazingwekkend dat we minstens 75% van het complex uitvoeren als modelwoning omdat deze 1 op 1 worden overgenomen door potentiële huurders (scheelt inrichten, verven, enz.) Hetzelfde met all-in vakanties en de opkomst van de kant en klaar maaltijden.
Kortom de mens wil tegenwoordig tegen zo min mogelijk inspanning hetzelfde comfort hebben, en we weten allemaal dat een boot geen hapklare brok is.
Ik verwacht eerder dat de markt zich meer gaat verleggen naar dagrecreatie (in de vorm van surfen, waterskiën, enz) en de huurmarkt voor de wat langere periodes.

Groet, Albert


Absoluut. Dit onderwerp is overigens al eerder aangeroerd. ik zie het aan mijzelf en vrienden. Eerst begonnen met kleine speedbootjes. Vervolgens de 1e kajuit "jacht' van polyester en BBM. Dan een Ten Broeke en steeds groter tot een Smelne van 11 meter.

En nu? Bij de gehele vriendenkring die bewerkelijke boten eruit gegooit en ook nooit meer. Allemaal blij met een polyester consoleboot voor tochtjes met de kinderen van peuter/ kleuter leeftijd. En af te toe met de jongens zeevissen of waterskiëen. Maar niet meer een pruttelende diesel op een jaren 80 kruiser om met 10 km/ u weer datzelfde kanaal af te varen. Voor meerdere weken trekken heeft onze generatie geen tijd zolang we werken. Ik denk dat die vorm van watersport alleen maar minder populair wordt.

Groet Sergio
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten