Voorstellen op het forum

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor Lotte » 03 Jan 2014, 20:08

Bericht door Lotte » zo 30 dec 2012, 10:21

Sorry Sogna Mi, het is toch echt Ten Broek. Heb jarenlang in de haven in Aalsmeer gelegen, wat vroeger de werf was van Willem ten Broek. Tegenwoordig runt zijn dochter de tent nadat Willem in 200? overleden is. Het waren idd broers die bouwden, maar Willem bouwde de meeste schepen. Waar vroeger loodsen stonden, zijn nu steigers of ligplaatsen met wat land.
De zoon van Willem, die de techniek van zijn vader leerde, is een handige dieselmonteur en heeft vaak aan mijn OM636 gesleuteld, die in mijn vorige boot stond.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor henkvd » 03 Jan 2014, 20:09

Bericht door Doodle » zo 30 dec 2012, 20:26

Leuk om te lezen dat er al een aardige discussie los komt :)

De naam Ten Broek had ik ook al begrepen, wel vreemd dat heel NL massaal +e roept.
De kont van het schip loopt achter terug naar binnen en dat zie je van binnenuit heel erg goed. Ook de gangboorden hebben inderdaad een ronding erin zitten en steken een centimeter of 5 a 7 over.

En zover het is te achterhalen is de boot in 1970 geleverd.

Vandaag weer even wat geklust en het ruim van het achterschip in de menie gezet nadat ik het na lang krabben, schuren en wassen schoon had. Als de menie goed droog is komt er nog een laag ijzer beschermende lak overheen in dezelfde kleur als de achterste zijkanten.
Afbeelding

Ook zitten er inmiddels in de stuurhut de ramen er weer in, oh mijn god wat een rot klus is dat zeg die rubbers en pezen er terug in zetten. Maar het goede nieuws is wel dat de ramen er nu weer netjes en strak in staan.
Afbeelding

En dan heb ik nog even een leuke vraag welke misschien wel een leuke discussie gaat opleveren, het schilderen van de zijkanten waar de ramen in zitten staat nog te gebeuren maar wat is nu wijsheid? De rubbers een stukje mee lakken zodat het geheel mooi afsluit maar dan wel met de wetenschap dat lak niet hecht op rubber OF onder de rubbers een Vd draad werken zodat er ruimte ontstaat tussen huid en rubber zodat daar lak kan komen en dan na droging en doorharding het Vd draad weer weg halen?

Ik ben benieuwd naar jullie nuttige reacties.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2014, 20:09

Bericht door vuuren1 » zo 30 dec 2012, 21:29

Als de raamrubbers nog soepel zijn is de laatste optie geen slecht idee.
Kan je meteen kijken of er roest onder zit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor henkvd » 03 Jan 2014, 20:09

Bericht door Doodle » zo 30 dec 2012, 21:45

Roest zit er niet onder Hans omdat de ramen er uit zijn geweest om de randen schoon te maken van roest en ze daarna met meerdere lagen verf behandeld welke bijna twee weken hebben kunnen ademen omdat de raampjes er nog niet in zaten.
Mijn eigen gevoel zei ook al om de rubbers omhoog te halen omdat dan de laklaag word opgesloten tussen huid en rubber en niet tegen de rubber. In de laatste manier zou bij een slechtere hechting het regenwater tussen de huid en de lak kunnen komen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2014, 20:10

Bericht door vuuren1 » zo 30 dec 2012, 23:58

Dan houdt niks je meer tegen om dit tot een goed einde te brengen.

Zelf monteerde ik mijn ramen in rubber ook nog met kit zodat alles volledig werd afgesloten van welke invloeden dan ook.
Is lang geleden maar het werkte prima.

Tegenwoordig hebben we ramen in aluminium profiel, maar het staal er onder blijft staal en vereist evengoed een juiste behandeling.
(dat doen we met epoxy coating)

Vaak is het probleem bij oude kruisers (en vooral de low budget kruisers) dat de staalplaat niet gestraald is en dan blijf je eeuwen achter het roestspook aan lopen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor henkvd » 03 Jan 2014, 20:10

Bericht door Doodle » di 19 maart 2013, 23:09

Onlangs nog wat leuks bijgekocht :)

Het is een ouder zeilbootje waar de kiel onderuit is gehaald en alle tuigage vanaf is gehaald. Achterop de spiegel een versteviging voor het BB motortje. Mercury 5 PK langstaart 2 takt met inwendige tank welke na een winter buiten na twee keer trekken loopt :o

Enkele leuke fel gekleurde zitzakken er in en gaaaaaan

Hij ligt in Amsterdam in de gracht, wijk oud zuid met een vaste plaats welke ook al is voldaan. Leuk voor een aantal dagjes grachten varen. Qua prijs hahahahahaaa al laat ik de motor thuis en de boot afzinken maak ik nog winst, lang leve de crisis.

Dit gaat een leuke koninginnedag in A'dam worden dit jaar.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor quichot » 03 Jan 2014, 20:10

Bericht door quichot » wo 20 maart 2013, 08:56

Doodle schreef:
Hij ligt in Amsterdam in de gracht, wijk oud zuid met een vaste plaats welke ook al is voldaan.



Lijkt wel een sharpie, alleen de buiswaterkering is iets anders.

Maar maak je geen illusies over die 'vaste ligplaats' (tenzij je in een jachthaventje ligt, of langszij bij een bevriende woonschipper): De verplichte jaarsticker, dit jaar voor het eerst met een chip, geeft recht op afmeren daar waar dat is toegestaan, maar geeft geen recht op een vaste plek. De kans bestaat dus dat er op 30 april bij terugkomst een ander bootje ligt, en dan zal je een ander plekje moeten zoeken.
Maar ik kan je gelijk geruststellen: doorgaans loopt dat zo'n vaart niet, en lig je misschien 20 meter verder.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor Popeye » 03 Jan 2014, 20:11

Bericht door Popeye » wo 20 maart 2013, 10:15

Doodle schreef:
Onlangs nog wat leuks bijgekocht :)

Qua prijs hahahahahaaa al laat ik de motor thuis en de boot afzinken maak ik nog winst, lang leve de crisis.

Dit gaat een leuke koninginnedag in A'dam worden dit jaar.

Afbeelding




Het wordt er niet veiliger op met Koninginnedag/Konningsdag op de Amsterdamse grachten. :roll:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor quichot » 03 Jan 2014, 20:11

Bericht door quichot » wo 20 maart 2013, 16:29

Popeye schreef:
Het wordt er niet veiliger op met Koninginnedag/Konningsdag op de Amsterdamse grachten. :roll: Groet, Jack.



Met zo'n wigvormig schuitje wring je je overal doorheen, dus dat komt wel goed! Handen binnenboord houden als je geen blauwe vingers wil, en gasgeven! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor henkvd » 03 Jan 2014, 20:12

Bericht door Doodle » zo 24 maart 2013, 16:38

Haha

Gisteren de BB Mercury eens even onder handen genomen, nieuwe impeller er in en na een schoonmaak beurt verse brandstof er in gedaan.
Stond versteld van het verschil met oude en nieuwe benzine wat een wereld van verschil.

Hij pakt nu lekker op en voor mijn idee komen de 6 hele PK's er nu ook echt uit.

Nu nog even wachten op wat beter weer en dan kan er van buiten een nieuw laagje lak overheen zodat hij lekker klaar is voor eind april.

En die handjes binnenboord geen enkel probleem want die handjes gaan lekker de lucht in tijdens het feest.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten