Voorstellen op het forum

Voorstellen op het forum

Berichtdoor henkvd » 03 Jan 2014, 20:02

Bericht door Doodle » wo 26 dec 2012, 23:09

Na wat wikken en wegen van wat te gaan doen ben ik gevallen voor een leuk stalen schip waar zoals men dat mooi schrijft achterstallig onderhoud op zit.

De bewuste dag afgereisd naar Aalsmeer omdat daar het schip in de jachthaven zou liggen. De eigenaar had mij in meerdere emails al heel veel info gegeven over de staat van bepaalde zaken. Zo is de inboord motor Sole mini2 diesel voor de verkoop aangepakt, nieuwe zuiger met veren, cilinder gehoond, kleppen nieuw, kop gevlakt en voor de rest is alles nagezien en zijn er nog wat kleine dingen vervangen alsook alle pakkingen. De eigenaar kon de rekening daarvan aan mij overleggen alsook alle niet gebruikte pakkingen.

Ik had er al meerdere gezien maar de inboord motor en dan ook nog op diesel gaf mij de doorslag om toch voor dit schip te kiezen.

Eenmaal in de jachthaven waar het enkele weken geleden bere koud was, poosje zitten wachten in de auto omdat ik er perse eerder wilde zijn als de eigenaar. Zo kon hij wat hij moest gaan doen mooi doen waar ik bij was :) en wist ik zeker dat de motor koud gestart zou gaan worden.
Eenmaal kennis gemaakt hebben we snel de stuurhut open gemaakt om lekker naar binnen te gaan. Mijn vrouw was er ook bij en die schat had het al geregeld dat er een tas proviand was met ook lekkere koffie.
Onder het genot van een bakkie hebben we een beetje rond gekeken waarbij mijn vrouw mij aankeek met de vraag, ga je hier echt aan beginnen? Waarop ik eigenlijk al had beslist als we qua prijs bij elkaar zouden komen ik snel de deal rond zou gaan maken.
Al het timmerwerk was met een grote schroeftol in elkaar gerost waarbij een complete eikenboom qua hout was gebruikt.

Nu ben ik zelf nog leek in de maritieme wereld maar zelfs ik zag dat het alleen maar gehobby was geweest.
Het moment was daar de motor word gestart................ Accupool erop, koelwatervoorziening open draaien, startknop indrukken en poef poef poef geen vijf tellen verder loopt het kleine blokje mooi te draaien. En een glimlach stond op mijn gezicht.

Tijdens het warm draaien al een gepolst of we qua prijs bij elkaar zouden kunnen komen en de beste man wou hem wel kwijt dus de deal was snel gesloten.

Het schip mocht wel blijven liggen op de plaats maar wantrouwend als ik was moest en zou hij meteen mee richting huis gaan.
De reis is zeer goed verlopen en het motortje snort echt zalig bij een verbruik waarvan ik blijf lachen. Inmiddels ligt hij al lekker in de jachthaven op zijn eigen stekkie en is het opknap werk in volle gang. De stuurhut is helemaal leeg, de kajuit is zo goed als helemaal leeg, in de stuurhut liggen al nieuwe balken in de vloer en gaat er de komende week het vloerhout op. De ramen van de stuurhut zijn er ook al uit zodat we nieuwe rubbers kunnen plaatsen zonder allerlei verf resten er aan.
Moet zeggen ben twee weken verder en het gaat harder als verwacht :)

Ook was de tent achterop open gescheurd en waren alle ramen kapot. Thuis de naaimachine voor de dag gehaald en een rol dubbelzijdige tape om de stof voor het stikken te plakken, hierdoor word de tent nog beter waterdicht. Alle stiksels opnieuw gedaan, nieuwe tijdelijke ramen erin want ja uit de wind staan is wel prettig in de winter ;)
Het was een stuk makkelijker als dat we hadden gedacht eerlijk waar.

Dan even over ons zelf, we komen uit Breda waar we wonen met twee honden en twee kinderen. Qua werk heb ik wel affiniteit met de techniek dus dat is lekker meegenomen. Ons schipje ligt in jachthaven de Schapenput in het plaatsje de Heen.
Het schip zelf, Ten Broeke kruiser van 7,6 meter lang, 2,6 meter breed leuk zwem plateau er aan met een trap tot op het achterdek. Inboord Sole mini2 diesel motor en heel veel opknap werk maar ook dat komt helemaal goed. Helaas kan ik vanaf de iPad geen foto's plaatsen op het forum.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor henkvd » 03 Jan 2014, 20:02

Bericht door henkvd » wo 26 dec 2012, 23:36

Welkom Doodle op het forum.

Foto's kan je plaatsen door ze bv op Tinypics te plaatsen ,dat is de eenvoudigste manier.
In dit geval is het mogelijk handiger om ze op bv Picassa of Mijn Album te plaatsen en de links naar de foto's te plaatsen, dit is wat lastiger, je moet het album openbaar maken en de link nemen als je op de foto staat, behalve als je veel foto's hebt, dan is de link naar het album voldoende.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor Jan Huibers » 03 Jan 2014, 20:02

Bericht door Jan Huibers » wo 26 dec 2012, 23:40

Welkom, altijd leuk te weten dat er een enthousiaste watersporter bijgekomen is! Nu het timmerwerk weg is en je opnieuw gaat intimmeren, leg dan alle bedrading opnieuw aan en maak er een tekening van. Mischien dat je het al van plan was... Nu kun je er optimaal bij natuurlijk. En foto's op het forum plaatsen gaat prima met een iPad, ik zit ook altijd te forumen met de iPad en heb er ook foto's mee geplaatst.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2014, 20:03

Bericht door vuuren1 » do 27 dec 2012, 01:42

Welkom op het forum.

Ten Broeke komt ook uit Aalsmeer en is een van 3 mm staalplaat gebouwde knikspantkruiser.
Deze scheepjes zaten in de jaren 70 in het lagere segment (goedkope casco's) maar Ten Broeke bouwde netter, beter en strakker dan de concurrentie (o.a. Tengro en Cascaruda).

De Solé Mini 2 is een Lombardini basismotor met (meestal) een Ronim keerkoppeling van 9 pk bij 3000 omw/min.
Allpa in Nijmegen importeerde deze motoren (Dit type wordt al lang niet meer gemaakt).

Vaak ben ik het niet eens met het teveel aan motorvermogen waar men voor kiest maar in dit geval maak ik een uitzondering en is 9 pk wel krap voor deze boot.
Het brandstofverbruik zal zeker niet boven de 2 liter per uur uitkomen, eerder tussen 1 en 2 liter.
De rompsnelheid van deze boot zal niet gehaald worden met 9 pk maar als je geen haast hebt is een dergelijke eenpitter een gezellig machientje.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe -onderneming- en als er vragen zijn vernemen we dat vast wel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor henkvd » 03 Jan 2014, 20:05

Berichtdoor Doodle » do 27 dec 2012, 10:35
Even een eerste poging om een plaatje te posten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste foto laat zien dat de zijkanten al opnieuw in de lak staan en kun je ook de nieuwe houten balken zien voor de nieuwe vloer.

@vuuren, die 9 a 10 PK is inderdaad niet veel maar haast gaan we niet hebben want we hebben of weekend of vakantie dus lekker op het gemakje doen. Persoonlijk vind ik het een heel schattig torretje om te zien en te horen. :)
Bedankt alvast allemaal voor het leuke welkom
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor Popeye » 03 Jan 2014, 20:06

Bericht door Popeye » do 27 dec 2012, 11:28

Ook van mij een hartelijk welkom en meteen een vraag.
Je gaat aan de zijkant van de nieuwe vloer toch ook wel balkjes voor ondersteuning maken?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor henkvd » 03 Jan 2014, 20:06

Bericht door Doodle » do 27 dec 2012, 12:06

Yep die komen er ook alleen die mogen nog even wachten anders kan ik zelf op dit moment nergens meer bij ;)
Er moet onder de vloer nog het een en ander gebeuren vandaar.

Nu even nieuwe seal's halen voor de Jabsco waterpomp

Ik zal vanavond eens een topic gaan starten in projecten kunnen we daar lekker verder met het project.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor Lotte » 03 Jan 2014, 20:06

Bericht door Lotte » za 29 dec 2012, 19:35

Misschien minder belangrijk, alhoewel.......maar dit is geen Ten Broeke kruiser. Op de eerste plaats heten die schepen Ten Broek, zonder E en op de tweede plaats bouwde Willem Ten Broek toch echt anders. Duidelijk te zien aan de ramen en achterzijkanten, die lopen bij een Ten Broek meer naar binnen. Een Ten Broek is altijd duidelijk te herkennen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2014, 20:07

Bericht door vuuren1 » za 29 dec 2012, 21:33

Lotte schreef:
Misschien minder belangrijk, alhoewel.......maar dit is geen Ten Broeke kruiser. Op de eerste plaats heten die schepen Ten Broek, zonder E en op de tweede plaats bouwde Willem Ten Broek toch echt anders. Duidelijk te zien aan de ramen en achterzijkanten, die lopen bij een Ten Broek meer naar binnen. Een Ten Broek is altijd duidelijk te herkennen.




In die tijd waren er drie bouwers van redelijk op elkaar gelijkende kruisers:
- Ten Broek (iedereen noemt het Ten Broeke kruisers..)
- Simon Groonheim (Cascaruda)
-Tengro in Leidschendam (Tengro)

Niet alle Ten Broeke's zijn identiek, de oudere hadden vaak wat meer dek-rondte in de opbouw en weer later zijn de grotere boten helemaal anders gebouwd (ranker en de opbouw lager in verhouding tot de romp).
Als het geen Ten Broeke is dan komt hij dicht in de buurt van de Cascaruda, maar dan hangen de gangboorden over en is het onderwaterschip anders.
Een Tengro is het zeker niet.
Het zijn zeer eenvoudig gebouwde kruisers dus is het ook niet uit te sluiten dat iemand er eentje heeft nagebouwd.
Een casco kostte in de 70-er jaren ca. 3000 gulden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Voorstellen op het forum

Berichtdoor sogna mi » 03 Jan 2014, 20:08

Bericht door sogna mi » zo 30 dec 2012, 08:17

van de Broek,...dus niet Ten Broeke of ten Broek bouwde inderdaad veschillende modellen
2 broers die na een poosje samen gebouwd te hebben beide hun weg gingen en beide op basis van hetzelfde concept bootjes bleven bouwen .....er zit verschil tussen deze twee qua bouwwijze ...met name aan de zijramen kan je ook zien wanneer deze ongeveer gebouwd zijn...
Dit is wel degelijk een van de Broek en wel een van eind jaren zestig
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten