Bericht door vuuren1 » wo 02 mei 2012, 22:21
Wim Niessen schreef:
Ondanks de negatieve ervaringen is vandaag dan mijn motor door de leverancier in bedrijf gesteld en alles er om heen gecontroleerd. Moet enkele kleine dingen aanpassen: motor staat onnodig hoog op de steunen; er zit een knik in de uitgang van de beluchter en de gaskabel vanaf de buitenstuurstand staat te strak. Verder is tijdens de proefvaart gebleken dat de motor niet op toeren komt (2400 in plaats van max. 3000) en dus zal de schroef aangepast moeten worden. Nadere details hierover komen nog. Was wel een heerlijk gehoor om na meer dan een jaar weer het geluid van een motor te horen.
Mijn boot was uitgevoerd met een kettingbesturing waarop een graad of acht speling zat. Gevolg: je bent continue aan het grote wiel aan het draaien. Vorig jaar hydraulische besturing geinstalleerd (en nu pas mee gevaren) maar het is een wereld van verschil.
Maar de stekkertjes....heb ik nog steeds niet. Saillant detail: het zijn in zekere zin bijzondere stekkers. Ik heb ze via via besteld en had ze binnen een dag in huis!!!
Wim,
Ik had ook gezien dat de steunen vrij hoog stonden maar dat is geen echt bezwaar (het kan inderdaad iets beter).
Van de schroef had ik gehoopt dat je met wat meer toeren zou uitkomen maar dat was een gok en mede afhankelijk van het schip.
Achter een vergelijkbare motor hebben we een schroef gezet van 18x12 en dat viel binnen de normen. Het was wel een kleiner schip.
Jouw schroef heeft meer spoed en het was te voorzien dat het daarmee gokken was of het acceptabel zou zijn.
Ik heb geen knik in de uitgang van de beluchter waargenomen, zag er m.i. toen goed uit (op dat gebied ben ik heel erg precies omdat hevelen een dure aangelegenheid kan worden).
De gaskabel is een kwestie van afstellen zodat het hendeltje aan de motor tegen de stationair aanslag komt.
(meestal zet ik er een extra trekveer aan om dat hendeltje goed terug te trekken, de interne veer is nogal zwak)