quichot schreef:
ik geloof dan ook niet dat verhuftering de mogelijke toename verklaart
Niet alleen, maar ik denk dat het wel een rol speelt.
Bij "verhuftering" denk ik met name aan aso-gedrag als voordringen bij sluizen en bruggen, daarmee anderen dwingen tot uitwijk manouvres en stress situaties.
Meestal het gevolg van het je willens en wetens niet aan de regels houden. Een goed voorbeeld hierbij zijn de genoemde sloepen (die met die rode broeken) die niet willen erkennen dat rood-zonder-geel rood is en dat dat ook geldt als je er met je sloep gewoon onderdoor kan. Ook arrogante houdingen als "ik was het eerst bij de brug, dus ik mag er ook het eerste door" en de zaak gewoon blokkeren en dan raar staan te kijken als de andere kant eerst mag omdat er een pragmatisch ingestelde brugwachter op zit die "voor de wind" eerst laat gaan.
Ik denk dat ook de nonchalante houding van de mens van vandaag de dag een rol speelt, we laten steeds meer aan de techniek over en zijn niet bereid om ons te verdiepen in de achterligende materie (Vaarbewijs).
Navigeren? Kompas gebruiken? Daar heb je toch GPS voor? Om je heen kijken? Ik maak regelmatig mee dat "schippers" over het water slingeren zonder ook maar een moment achterom te kijken.
Ik denk dan ook dat er niet een oorzaak is, maar een combinatie van toenemen nonchalance, verhuftering, ongeinteresseerdheid en laksheid.
Veel schippers zijn niet meer dan apen die een truukje hebben geleerd, maar waarom die kont uitzwaait als ze hem in de achteruit zetten is ze een raadsel.