Goedemorgen,
Ik heb een vraagje mbt het volgende.
Ik ben de hele electrsiche instalatie bij mij aan boord op het nieuw aan het instaleren. Alles zat, zoals op zo veel oude bootjes, met speakerdraadjes en kroonsteentjes aan elkaar geknoopt zonder enig overzicht.. Nu ben ik alles netjes met zekeringen/dinrails/klemmenstroken/busbars en de juiste kabeldiktes aan het leggen.. Samen met de elec op een schip van ons (werk voor een offshore duikbedrijf met eigen duik en support schepen) heb ik het schema getekent en naderhand heb ik het ook volgens schema aangesloten.
Er zit momenteel een scheidingsrelais (BEP VSR dual sensing, door vorige eigenaar nog aangeschaft vorig jaar) in het systeem om beide accubanken te kunnen laden, maar ze afzonderlijk te laten werken.
Nu heb ik van de week een accumonitor (Victron) aangeschaft en die wil ik dit weekend gaan plaatsen op mijn lichtaccu's.
Ik zit nu met de volgende vraag in mijn hoofd en misschien kan iemand mij hier mee helpen.
Mijn startaccu word geladen door de dynamo.
Mijn lichtaccu's door een acculader en een zonnepaneel.
De shunt komt tussen de gezamelijke min van de lichtaccu's en mijn verbruikers/laders. De plus zet ik op de gezamelijke plus van de lichtaccu's.
Doordat er een dual sense relais is geplaatst zouden beide accu's (start/licht) worden geladen door of de dynamo of de lader/zonnepaneel. Op het moment dat er niet geladen word, staan ze gescheiden van elkaar
Mijn vraag: wat geeft mijn accumonitor aan? 'ziet' hij tijdens het laden met de acculader/zonnepaneel dat er ook een deel weer wegvloeit via het scheidingsrelais of denkt hij dat hij al vol zit terwijl dit eigenlijk nog niet is? (Er komt stroom bij in de accu, maar theoretisch word er gelijktijdig "gebruikt" van de lichtaccu..) Ofwel.. krijg ik een miswijzing hierdoor op mijn accumonitor?
In de bijlage heb ik snel een globaal idee van de schakeling gegeven.. (Let niet op juistheid symbolen etc, dit is even een krabbeltje)
Alvast bedantk!
Jeroen