Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

algemene discussies

Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor pikem » 12 Mrt 2024, 14:38

Beste,

Ik heb een vraag.

Waarom zijn sommige meren/plassen niet bereikbaar aan doorgaand vaarwater? Ik kom zelf uit Zuid Holland en hier hebben we Noord Aa bij (Zoetermeer) en ook de Zevenhuizerplas (Rotterdam Nesselande) en deze zijn niet bereikbaar via doorgaand vaarwater. Maar ik zie op google maps wel dat er allemaal jachthavens zijn waar mensen hun zeil of motorboot kunnen aanleggen.

Waarom is dit?

Je hebt bijvoorbeeld ook Vlietlanden (Leiden/Voorschoten) en deze is verbonden aan de Vliet die weer verbonden is aan de Rijn enz. Dus zo kan je via deze plas eigenlijk heel Nederland door varen.

Waar zit dit verschil in en zijn er oplossingen voor? Misschien zie ik ergens een verborgen sluis of zo over het hoofd. Of klopt het dat deze wateren inderdaad geïsoleerd zijn dus je kan in principe dan alleen maar rondjes varen op die plas? Dat lijkt me niet toch?

Alvast bedankt
pikem
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Mrt 2024, 14:34
ligplaats:
info:

Re: Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor rene79shovel » 12 Mrt 2024, 17:23

nou , welkom dan maar
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor aadbloem » 12 Mrt 2024, 17:53

pikem schreef:Beste,
Waarom zijn sommige meren/plassen niet bereikbaar aan doorgaand vaarwater? Ik kom zelf uit Zuid Holland en hier hebben we Noord Aa bij (Zoetermeer) en ook de Zevenhuizerplas (Rotterdam Nesselande) en deze zijn niet bereikbaar via doorgaand vaarwater. Maar ik zie op google maps wel dat er allemaal jachthavens zijn waar mensen hun zeil of motorboot kunnen aanleggen.
Waarom is dit?

Welkom ook,

Pak de ANWB waterkaarten er maar eens bij, er zijn nog veel, heel veel meer plassen die niet via een sluis of doorvaart toegankelijk zijn. Het zal een keuze van de beheerder zijn om niet elk zandgat toegankelijk te maken en aan te sluiten op vaarwegen.
De vlietlanden kan je niet op met je motorjacht. De toegang is beperkt. Sloepjes en zeilbootjes kunnen onder de brug door. De brug kan wel draaien maar dat wordt niet gedaan voor recreatie. Ook op andere gesloten plassen lijkt me toegang qua motorboten beperkt door boten die van de trailerhelling af kunnen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor pikem » 13 Mrt 2024, 09:02

Bedankt voor het welkom en bedankt voor het bericht.

met een grote motorjacht zal je idd niet bij de vlietlanden kunnen, maar met kleinere simpele motorbootjes wel zolang ze maar niet hoger dan 1.5 meter boven het water uitsteken of zo. Ben er vroeger in de zomer vaak zat geweest, je hebt ook bootverhuur met bootjes met stuurtjes en onder de bruggen door is geen enkel probleem. Maar een grote boot nee dat gaat hem niet worden inderdaad.

Maar heeft het dan nog een speciale reden? En hoe doen mensen dit die bijvoorbeeld aan het Noord Aa wonen of aan de Zevenhuizerplas? Er zijn namelijk op google maps een heleboel huizen met steiger en boot te zien of zelfs complete havens. Zijn deze aanlegplaatsen dus enkel voor dat kleine plasje/meertje? Dus je kan dan alleen maar een rondje varen van 15minuten tenzij je je boot uit het water haalt en op een aanhanger legt?
pikem
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Mrt 2024, 14:34
ligplaats:
info:

Re: Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor heuvels » 13 Mrt 2024, 10:21

Het is zoals het is....Er zijn genoeg mensen die genoegen nemen met een bootje op een afgesloten plas. En waterschappen en gemeenten zijn er vaak tegen, kost aardig geld om sluizen te maken en te exploiteren. En bruggen te verhogen. Plassen zijn ook vaak van Natuurmonumenten of zo, en die willen dat ook niet.
Ik vaar door het Westland, een leuk rondje kan ik alleen maar varen als ik mijn stuurhut plat leg. Bij mooi weer is dat cabrio varen heerlijk. De Bakkersloot kan ik op di manier ook hebben, al een paar keer vanaf de Vliet door de Vlietlanden onder de A4 door gevaren en langs de A4 naar Zoeterwoude-Rijndijk.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor Berto » 13 Mrt 2024, 10:26

Welkom,

Zevenhuizerplas mag alleen worden bevaren door boten zonder mechanische voortbeweging mits ze een vergunning hebben.
En zo kan dat ook met de andere plassen zijn, wel een haventje maar dan voornamelijk voor zeilboten of sloepjes met een vergunning.

Vlietland mag je dus wel komen, de beweegbare brug is op aanvraag bediend, ben je lager dan 1.6mtr dan kan je er zonder problemen op.

Maar zoals gezegd kijk eens op de waterkaarten app, dan wordt heel veel duidelijk waar je wel en niet kan (of mag) komen.

Grt,
Berto.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor rene79shovel » 13 Mrt 2024, 14:37

rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor chaea » 17 Mrt 2024, 18:07

@reneshovel, je hebt je punt nu wel gemaakt. Dit is echter een vrijblijvend forum, altijd al geweest. Wie zich wil voorstellen doet dat en wie dat niet wil of doet ook prima.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor heuvels » 17 Mrt 2024, 19:13

Het voorstellen van rene79shovel stelt anders ook niet veel voor...
nieuw hier
hallo , ik ben nieuw hier en een herintreder in de watersport wereld , ik heb vroeger veel gevaren en ik miste dat . dus , ik denk ik koop een boot , het is een ex politieboot uit de haven van hamburg geworden , hij is 12 meter lang en eigenlijk overal wel netjes , behalve de stuurhut en die gaan we...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Sommige meren/plassen onbereikbaar doorgaand vaarwater

Berichtdoor rene79shovel » 18 Mrt 2024, 07:30

[quote="heuvels"]Het voorstellen van rene79shovel stelt anders ook niet veel voor...
[quote

maar ik heb het wel gedaan , maar goed , blijkt wel weer dat vroeger alles beter was :D
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten