wonen op een jacht

algemene discussies

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor kajoe » 18 Feb 2024, 14:54

tja maar deze mensen hebben altijd gevaren en hebben nog een eigen tanker de Gibraltar rondvaren .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor aadbloem » 18 Feb 2024, 15:02

kajoe schreef:tja maar deze mensen hebben altijd gevaren en hebben nog een eigen tanker de Gibraltar rondvaren .

Ja inderdaad, totaal niet de watersportschipper wonende op een boot. Meer de categorie "Below Deck" ;)
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor elrenegado » 19 Feb 2024, 10:40

aadbloem schreef:
Nogmaals ik heb veel respect en ben een beetje jaloers op je 'woning en woongenot' maar toch wel de hamvraag: Wat als de ouderdom die bijna onvermijdelijk met gebreken komt een rol gaat spelen en het klimmen naar boven van en naar het achterdek, artsenbezoek, ziekenhuis afspraken en dergelijke het op een boot wonen in de weg gaan zitten? Wat is dan jullie plan? Dit was voor ons doorslaggevend om het niet te doen. Heb je dat ook meegenomen in het besluit om op de boot te gaan wonen? Wat is dan je plan?


Wij hebben sowieso nog het plan dit schip in de toekomst te verruilen voor een ander, 1 waarvan de salon gelijk ligt met het achterdek, en je feitelijk dus 2 gelijkvloerse verdiepingen hebt. met 1 trap naar benee, een maatje groter nog.
Dan is een lift nog makkelijker te plaatsen, stel dat je die nodig mocht gaan hebben.
Tevens willen we in de toekomst ergens weer een hoopje stenen aanschaffen, zodat onze dochter daarin kan als ze op zichzelf wil, wellicht nog een vakantiewoning erbij voor verhuur oid.
En mocht het echt niet meer kunnen, dan gaat er een bord te koop op, en verkassen we naar onze laatste bestemming op de wal alvorens tussen 6 planken te gaan liggen.

Dat is het plan nu, plannen kunnen wijzigen, je leven ook.
Niets kan je voorspellen, dus bij elke keuze denken en twijfelen brengt je nergens... van je kont afkomen en de dingen doen brengt je er wel.
En dan zijn er 2 mogelijkheden....
1, het bevalt, en is de beste keuze ooit
2, het bevalt niet, en je verkast weer naar de wal.... Maar dan kan je wel zeggen dat je het geprobeerd hebt, en zal je niet de rest van je leven de gedachte houden, wat als we het wel hadden gedaan.

De naam van onze boot MYA, afgekort van Move Youre Ass, want met op je kont blijven zitten kom je nergens 8-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Yep » 19 Feb 2024, 12:31

Haha, best name ever :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor kajoe » 19 Feb 2024, 16:15

tja echte varens mensen die hun hele leven gevaren hebben kunnen vaak niet wennen aan de wal .
een oude colega kocht eerst een huisje met dikke tuin meer deed het gouw weer weg en toen naar een apartment ,
nou dat werd het ook niet,toen maar een opgebouwde luxe motor aangeschaft en zijn nu weer gelukkig maar je ziet ze haast niet meer in ons land .
huizen meer in het warmere en goedkopere zuiden .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Amersfow » 19 Feb 2024, 18:59

Met stenen heb je een meer waardevaste en onderhoudsvriendelijker ding dan een boot. Bij mijn kotter uit 1991 is zo'n beetje alles vervangen of aan vervanging toe. En die wordt alleen maar minder waard. Kan ik van mijn huis uit 1980 niet zeggen.
Ik ken ook mensen die persé een tupperware boot willen. Die kun je nog eens 1 of 2 jaar verwaarlozen. Een stalen boot en hout moet je elk jaar de nodige aandacht geven.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor aadbloem » 19 Feb 2024, 21:12

elrenegado schreef:Niets kan je voorspellen, dus bij elke keuze denken en twijfelen brengt je nergens... van je kont afkomen en de dingen doen brengt je er wel.
En dan zijn er 2 mogelijkheden....
1, het bevalt, en is de beste keuze ooit
2, het bevalt niet, en je verkast weer naar de wal.... Maar dan kan je wel zeggen dat je het geprobeerd hebt, en zal je niet de rest van je leven de gedachte houden, wat als we het wel hadden gedaan. De naam van onze boot MYA, afgekort van Move Youre Ass, want met op je kont blijven zitten kom je nergens 8-)

Mijn compliment Steve. Wij hebben het permanent wonen op een boot overwogen en vervolgens alles op een rijtje gezet en de nee's hebben het gewonnen van de ja's. Lang over gepraat en nagedacht. Goede en mislukte projecten gezien. Wij doen nu èn èn, zodra de temperaturen een beetje schappelijk worden stappen we aan boord en zijn we onderweg, bij voorkeur in Frankrijk, totdat het weer onaangenaam wordt en te vochtig. Ergens tussen de 120 en 150 dagen per jaar varen en anderzijds in ons comfortabele vrije nieuwe appartement. Hebben we ook lol aan en naar ons zin. Wat vloer betreft, een lift hebben we niet nodig aan boord, we varen een open kuip dus geen geklim naar bovenop de achterkajuit. Alle faciliteiten aan boord, warm water, douche, was-droogcombinatie, 5 slaapplaatsen. Slechts 3 treden trapje naar beneden naar de kombuis en dinette waarop wel eens kleinkinderen slapen en een grote slaaphut voorin met een flink trapezium-bed. Soms ook wel frans bed genaamd, geen idee waarom...
Kortom we mogen echt niet klagen maar ik blijf wel jullie moed bewonderen om 365 dagen zo te wonen en lees met belangstelling jullie avonturen.

Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Yep » 19 Feb 2024, 21:51

Zijn er hier nog meer permanente bewoners bezijden Elrenegado en ik?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor broekie » 20 Feb 2024, 09:03

Wij zijn de boot weer langzaam aan het voorbereiden voor het komende seizoen.
Wat klusjes zoals een extra dieseltank ontluchting aan het doen. Kacheltje aan en het is behaaglijk aan boord.
Om een uur of drie weer naar huis. Bij het tanken had ik weleens wat terugslag door lucht.
Weet ook waarom, er zat per tank een ontluchting die onder de waterlijn uitkwam. Dat vond ik niets en heb ze dichtgelast bij onderhoud.
Daarvoor in de plaats had ik de twee dieseltank ontluchtingen aangesloten op 1 doorvoer naar buiten. Dat is te krap gebleken.

Plan is om na nog een zonvakantie begin maart (Madera) in April aan boord te gaan. Beetje afhankelijk van het weer. Het kriebelt al weer en hebben zin.
Dan zien we wel waar we heen gaan tot de cruise. Na de Noorwegen cruise in Mei gaan we weer met de boot weg, ik denk Wadden en Duitsland.
Dus wij combineren ook een aantal dingen, Zo lang het kan pakken we de dingen die we leuk vinden.

Zag dat er een schip weer terug was in de haven die in Leiden wilde overwinteren.
Ik geloof dat de omwonenden van de haven problemen hadden met wat hij met zijn zwart water doet.
Heb hem nog niet gesproken zelf. In onze haven war er een paar wonen hoor je daar niets over.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor quichot » 20 Feb 2024, 10:48

broekie schreef:Zag dat er een schip weer terug was in de haven die in Leiden wilde overwinteren.
Ik geloof dat de omwonenden van de haven problemen hadden met wat hij met zijn zwart water doet.
Heb hem nog niet gesproken zelf. In onze haven war er een paar wonen hoor je daar niets over.

Daar loop je tegenwoordig dus tegenaan; lieden die alles als 'overlast' ervaren, of, zoals hier, het milieu als argument inzetten om hun eigenlijke bezwaar (mag dat zomaar, hier voor onze deur? Als Jantje het mag, mag Pietje het ook en voor je het weet is het hier een zootje!) een maatschappelijk verantwoord tintje te geven.
Vroeger zou daar geen haan naar hebben gekraaid, maar mensen kunnen (of willen) tegenwoordig niks meer van elkaar verdragen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten