wonen op een jacht

algemene discussies

wonen op een jacht

Berichtdoor Krekel » 13 Feb 2024, 19:33

Wij hebben onze Brekkenkruiser verkocht en gaan nu een groter schip kopen om het grootste deel van het jaar op te wonen, inclusief een deel van het voor- en najaar. In de winter verkassen we naar zuid Europa. Werken doen we nog wel, een dag of 3 in de week maar dat kunnen we voornamelijk online doen.

Ik ben op zoek naar andere mensen die het grootste deel van het jaar op een boot wonen, met name om ervaringen te kunnen delen. Zij die hier ook te vinden?
Krekel
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 17 Sep 2021, 10:43
ligplaats: Kerkdriel
info: Brekkenkruiser

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Yep » 13 Feb 2024, 19:58

Beperkt en ik ben er een van (365x24).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Amersfow » 13 Feb 2024, 20:24

Hier is een leuke FB group voor, wonen aan boord.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor kajoe » 14 Feb 2024, 10:08

kan heel goed te doen zijn ,
maar houd rekening er mee dat als je over de 20 meter komt aan bergen regels moet voldoen als je ook gaat varen .
en hou rekening dat je als woonschip/recreatie lang niet overal maar kan liggen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor quichot » 14 Feb 2024, 11:28

kajoe schreef:en hou rekening dat je als woonschip/recreatie lang niet overal maar kan liggen .

En waar het wél mag, meestal niet lang.
Vroeger kraaide er geen haan naar, overal kon nog vanalles, maar dat werd verpest door clandestiene vaste liggers. Op het walletje kwam eerst een auto naast de boot, een brievenbusje, een barbecue, een hondenhok, plantjes en struikjes, een fietsenschuurtje en tot slot een schutting om het hele spulletje.
En de reactie van de overheid was dan nooit aanpakken van dat clandestine landjepik, maar altijd meteen een generiek afmeerverbod.
Ik heb dat in de loop van 40 jaar op heel veel ooit leuke vrije walletjes zien gebeuren. Helaas.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Yep » 14 Feb 2024, 12:04

En er kan ook een hoop wel!
Zoals een stuk of 50 winterhavens.
Zoals buiten het seizoen heel veel vrije plekken.

En ja, je moet wat dingen regelen en je moet wat opgeven (90% van je huisraad bv.).
Maar goed ook, anders ging 'iedereen' dit doen ;-)

Maar het is prima te doen als je echt wilt.
In mijn leventje staat deze keuze in de top 3 beste keuzes ooit.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Oeverloos » 14 Feb 2024, 13:30

Als ouder bent kun je beter aan de vette motor prutsen van het schip Linquenda,
dan dat je als een vis in een kom
door de ruiten naar buiten zit te koekeloeren.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor quichot » 14 Feb 2024, 13:39

Is ook zo. Vooral in Frankrijk kan nog steeds wel het een ander. Maar in Nederland wordt het toch wel steeds lastiger vind ik. Niet zozeer als je reisjes wil maken, maar als je echt wil wonen aan boord. Dan wil je niet om de drie dagen weer moeten opkrassen. En dan heb ik nog de mazzel dat ik aan veel erfgoedkades terecht kan.
Bij ons in de haven liggen ook een paar permanente bewoners. Eentje heeft hier een winterligplaats voor zes maanden, dat is wel slim. Reizen en rust.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor aadbloem » 14 Feb 2024, 13:59

Het is keuze en vooral in de winter zal je tegen vocht- en condensproblemen aanlopen.
Wat Frankrijk betreft kom je ook wel extremen van bewoning tegen, profiteurs eigenlijk. Enige tijd terug lagen we in Verdun en de bedoeling was drie nachten. We zijn eerder verder gegaan want de nederlandse schipper van een luxe motor voor ons was bezig om de hele bovenbouw te schuren met een luidruchtige schuurmachine zonder stofafzuiging. Verdun, een prachtige drijvende steiger langs de kade midden in de stad met gratis drinkwater en gratis stroom. Ik heb de schipper gevraagd wanneer hij dacht klaar te zijn met het werk. Ik kreeg als antwoord nog een dag of drie en dan ga ik schilderen. Ik heb het niet gezegd maar ik vind dit asociaal gebruik van deze voorzieningen. Op deze prachtige toeristische ligplaatsen, er zijn meer van deze plekken in Frankrijk, zou het niet verkeerd zijn een 3x24 regime in te voeren.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor quichot » 14 Feb 2024, 16:19

In Leiden moet je je overnachtingen tegenwoordig regelen via internet. Dan loop je tegen een maximum van 3 dagen aan. Toen liep er een controleuze langs en ik legde haar voor dat ik wat langer wilde blijven. Dat bleek geen enkel probleem, en ze legde uit dat de 3x24h-regeling bedoeld was om op te kunnen treden bij oneigenlijk gebruik.
En daar loopt veel regelgeving op stuk: handhaven, of beter, niét handhaven. De beheerder van die passantensteiger in Verdun had die schipper moeten sommeren zijn onderhoudswerk te staken. Maar dat gebeurt dus nooit. Nee, dan liever nog meer beperkingen, waar vooral goedwillenden last van hebben. Jammer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten